|
Sida 30 av 77
|
|
|---|---|
| @Verdi Köper du en Tesla idag ingår inte gratis laddning. Det slutade de med förra året för att antalet Teslor ökar... | |
| Nej bara på Model3. På Model S och X ingår det fortfarande. | |
|
Varför försvann min edit knapp helt plötsligt? edit: Det ingår en pott på XXXX antal KW. Kör man mer får man betala: Länk |
|
|
Man kan nog säga att Tesla har ett försprång när det gäller superchargernätverket, ja. Som du säger att åka runt och leta laddare själv känns lite B. Det är inte det som är problemet med Tesla tycker jag utan att de framställs som den bästa bilen i världen. Den är säkrast, har bäst köregenskaper m.m. Kommer ihåg hur Musk skröt att taket i Model S var så starkt att "it broke the machine" när det testade takstyrkan. När sedan IIHS i USA testade taket så var det inte alls överdrivet starkt. Sedan gick det ju inte jättebra för Model S i IIHS small overlap test. Men istället för att fixa bilen så går Tesla ut och slår ner på hela IIHS som organisation och menar att man minnsann är jättesäkra eftersom man fick 5 stjärnor i NHTSA som har en helt annan testmetod. Tesla gör ju inte så mycket reklam på traditionellt vis. Men det behövs ju inte, eftersom de lyckas hajpa bilarna och sig själva så till den milda grad att folk står i kö för att reservera en bil som de inte ens sett i verkligheten. Jag tvivlar inte på att Model 3 kommer vara en bra bil, jag är dock inte övertygad om att den kommer att slå sina konkurrenter på fingrarna på precis alla områden. Detta får dock framtida tester utvisa. |
|
Verdi |
Stark Industries, Köper du en Tesla idag använder du en referral code och får gratis laddning under tiden du äger bilen. Men när du säljer den vidare så följer inte det med. Lövet, Ja, i praktiken så får alla som köper en S eller X fri laddning. Men inte om man köper en begagnad som är uttagen efter februari i år. (på ett ungefär) bmw newbie, Jag är enormt ointresserad av Model 3. Den intresserar mig inte alls. Ful och konstig. Som andrabil (i vårt fall) behövs inga publika laddningar heller så då spelare superchargernätverket ingen roll. Då funkar en annan lika bra. T ex den i3 vi har idag. |
| Model3 intresserar åtminstone mig betydligt mer. Kan man inte leasa i eget bolag är 400k jävligt mycket mera realistiskt än 800k. I kombination med 75% reduktion i drivmedelskostnad går kalkylen ihop. 30 mils räckvidd skulle lösa ALLA mina resor under ett år förutom 1-2st. För detta kan jag lätt låna nån annans bil eller hyra. | |
Verdi |
Lövet, Som enda bil i hushållet för en familj som inte har småbarn och en packtokig fru så kanske den kan fungera. För oss är den för liten som förstabil och för stor/dyr som andrabil. Sen gillar jag inte att den inte har några instrument rakt fram utan BARA skärmen i mitten. Och så blir baksätet en potentiell dödsfälla om elen slås ut. Då går det nämligen inte att öppna dörrarna. Det går bara med framdörrarna som har nödöppning. Annars öppnas dörrarna genom att man trycker på en knapp. Elektrisk öppning alltså. |
| @Verdi. Tack för infon. När jag provkörde Teslor sa försäljaren att jag var tvungen att köpa en lagerbil med tidigare reg datum för att ladda gratis. Det gällde alla Teslor. Kanske var ett sätt att hetsa mig till affär på en P100D för 1,5 MSek... | |
|
Jag funderar på det här med P100D för 1,5 msek - kommer sådana bilar ha köpare när Model 3 lanseras? Hittills har det ju synts att man äger nånting dyrt och det har varit prestige runt märket i sig - precis som Porsche. Om Tesla lanserar en bil med typ samma utseende och typ samma räckvidd för en bråkdel av pengarna, hur motiverar det köparna att lägga på ytterligare en miljon för bilen/varumärket? Kommer Model S bli vad Phaeton är för Volkswagen, eller vad 6-serien är för BMW? Risken är att Tesla blir största konkurrent till sig själv. |
|
|
"Risken är att Tesla blir största konkurrent till sig själv. " Jag tror nog att risken är överhängande, ifall inte Model 3 är enormt mycket sämre än Model S. Men jag tror sannolikheten för det är ganska liten. Om du får en bil som är nästan lika bra på det mesta för mindre än hälften av pengarna så är väl valet ganska självklart. I alla fall för privatpersoner. Model S riskerar att gå samma öde till mötes som andra lyxsedaner på den svenska marknaden. Hur många svenskar kör runt i en S-klass eller 7-serie? Känns som att de som har råd att köpa S-klass i Sverige snarare kör Range Rover, Audi Q7 eller BMW X5. |
|
Verdi |
Saab9-5, Varför då? För att båda går på el eller? Varför köpte du en X5 när du kunde köpt en 318d sedan? Båda går på diesel och 318d är mindre än hälften så dyr. bmw newbie, "Känns som att de som har råd att köpa S-klass i Sverige snarare kör Range Rover, Audi Q7 eller BMW X5." Ja, eller Tesla Model S. ;) Det som ni inte verkar fatta är att en Model S är i stort sett lika rymlig och praktisk som en kombi. Det är en himmelsvid skillnad mot en 7-serie. Dessutom så köps nästan inga av de här bilarna privat. De leasas och då är inte Model S i närheten av lika dyr som en 7-serie. |
|
" Varför köpte du en X5 när du kunde köpt en 318d sedan? Båda går på diesel och 318d är mindre än hälften så dyr." Det är ju ändå en viss skillnad i motorprestanda mellan en 318d och en X5:a. Model 3 kommer enligt vad jag har sett accelerera från 0-100 på 5.6 sekunder. Vilket räcker och blir över i Svensk trafik. Visst är Model S ännu snabbare, men hur snabb bil behöver man egentligen? Och jag inser att Model S är en mycket praktiskt bil men faktum kvarstår att Model 3 kommer bli mycket billigare både för företagare och privatpersoner. Jag tror som Saab 9-5, Model 3 kommer nog tränga ut Model S. |
|
|
Prestandan är en sak, men den andra sidan av ökad batterikapacitet är också ökad räckvidd. Där kommer nog aldrig Model 3 tillåtas nå samma nivåer som Model S. ------- //Lövet |
|
| Men alla bilmärken konkurrerar ju med sig själva i mer eller mindre stor utsträckning. BMW är väl en av de "värre" tillverkarna i den diskussionen..... | |
|
Om det är de siffrorna som gäller för model 3 så bör det inte bli några konstigheter. Dels är ju Model S större som nämnts. Dessutom så betalar folk för prestandan, så enkelt är det. En 440i gör väl 0-100 runt 5 sek ändå köper folk M4:or för en betydligt större stack med pengar. Visst det ingår annat i en M4 med, men en 440 räcker långt på svenska vägar. Sen är det ju alltid det här med att det kommer något nyare och bättre. Kanske uppgraderas Model S också. Den som lever får se. Men jag kan ju hålla med om att Model S antagligen blir lite ovanligare när ett jämförbart alternativ dyker upp. Model S har väl ändå varit det enda alternativet än så länge om man velat ha en större elbil. |
|
|
Ingen köper bilar för sin snabbhet i sig, med undantag för dom som trycker in stora motorer i gamla bilar. Folk hade ju inte köpt en Hyundai för 1,5 miljoner för att den var lite snabbare än en Porsche för samma pengar. Om Porsche, Ferrari eller Lambourghini skulle börja tillverka budgetbilar så hade dom skjutit sin affärside i sank helt och hållet. Om en folkbilstillverkare försöker sig på lyxbilar så blir det just pannkaka, som VW Phaeton, nedlagda Citroen C6 eller annat trams. Skillnaden mellan 3-serien och X5 haltar ju betänkligt. Först och främst är prispåslaget endast 80-100% och den senare är oändligt mycket mer bil ur alla aspekter. Jag kan göra mina vildmarksäventyr etc med den där 3-serien tar slut. En Model S kan inte göra så mycket mer än Model 3. Skillnaden är mer som 3-serien och 5-serien men prispåslaget är typ 200-300% jämfört med kanske 30-40% mellan BMW 3 och 5. Gör man räckvidden för låg i Model 3 blir den inte relevant som bil ens för 300-400tkr. Gör man den gångbar blir plötsligt inte Tesla Model S relevant alls. Enda utvägen som jag ser det är om nån uppfinner ett batterimirakel inom kort, som ger Model S en verklig räckvidd på typ 50-70 mil även vid hårdkörning på motorväg i kyla, medan Model 3 får vad Model S har idag. |
|
Verdi |
Model S kan göra väldigt mycket mer än en Model 3. Det är en halvkombi som är gigantisk. Den lastar mer än en 5-serie kombi. Bilen är ungefär lika lång som en V90 och en decimeter bredare. Detta gör att en Model S fungerar jättebra istället för en stor kombi eller SUV (de flesta kör aldrig utanför asfalten med sin SUV ändå). En Model 3 är mer att jämföra med en 3-serie sedan. Vi skulle aldrig kunna ha en Model 3 som förstabil i vår familj. Helt otänkbart. En Model S fungerar däremot skitbra. ps. Prispåslaget är väl för fan inte "200-300%"? Vad tror du en Model 3 kommer att kosta? Jag tror den hamnar på över 500 tusen i Sverige om man vill ha lite utrustning. Den siffran som brukar nämnas i USD är utan moms, tull, frakt och kostnad för maskinskadegarantin. |
| Jag tror inte över 500 tkr funkar i Sverige. Antingen liksom en XC90 eller en leksaksbil...men visst, politikerna ser ju till att vi måste välja leksaksbilen så det kanske säljer ändå. | |
|
500tkr är vad en normalutrustad Passat GTE kostar. En av Svergies mest sålda leasingbilar. Det kommer vara åratals väntetid på en elbil med 35 mils räckvidd för 500k (-miljöbilspremie) Det är bara några procent av bilar över 200k som säljs till privatpersoner ändå. Allt annat är leasing och personalbilar. Sist jag såg en siffra på BMW 5-serie var det 96% som såldes till företag. Bilarna som ägs privat på det här forumet är inte direkt representativa. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Model 3 är ju handikappad av sitt format som inte är så poppis i Sverige. Men folk köper ju faktiskt dyra sedaner här också, Trots att de kunnat få en helt ren XC90 med framhjulsdrift och svagaste dieseln istället. Sen är det väl så att Sverige är en så liten marknad att det inte spelar nån roll för Tesla... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.