|
Sida 29 av 77
|
|
|---|---|
|
Det roligaste med Tesla är att det var inte så miljömupparna på MP tänkte när de vill ge el-bilar "företräde" ekonomiskt. Snabb "rolig" elbil som inte var för Svenssons, önskar att jag kunde köra en till jobbet, men det vågar jag inte. Kolla gärna nedan länk: Länk |
|
|
Tesla Roadster vs. Bugatti Chiron...som att jämföra en Casio quartz klocka med en Rolex Daytona. Casion kommer hålla tiden bättre, men jag väljer Rollen iaf. Att bygga en accelerationssnabb elbil är väl ingen konst. Ta en massa batterier, sätt dit 4 hjul och lika många elmotorer. Bygg en plastkaross runtom. Thats it! VW/MB/BMW kan, om de bara vill, bygga en +2000hk elbil, men whats the point? Hela grundiden med att driva bolag är att tjäna pengar, allt annat är ohållbart i längden. |
|
Verdi |
Ja vi får väl se hur det går. Ni elbilshatare får sätta ert hopp till den store tänkaren i vita huset, President Trump. :D Fossila bränslen som kol och olja är på väg ut vare sig ni vill det eller inte. "Priserna på solenergi i Indien har fallit till rekordlåga nivåer. Nu stoppar Indien byggandet av flera stora kolkraftverk, totalt nästan 14 gigawatt, det motsvarar all kolkraft i hela Storbritannien." Länk Länk Länk Nu passar det väl inte jättebra i vårt klimat men vi har ju redan en nästan helt fossilfri elproduktion tack vare vattenkraft och kärnkraft. Däremot så kommer ju elen i länder som Kina, Indien osv bli mycket renare framöver. Det händer mycket nu på kort tid. Inom 5 år så tror jag de flesta bilar som säljs är åtminstone laddhybrider. Inom 10 år så är de flesta rena elbilar. Blir lite löjligt när ni helt plötsligt oroar er för "skurkstater". Kolla upp lite vad t ex Saudiarabien gör med sina pengar istället. Jo, de bygger salafistiska moskéer. Bland annat i Sverige. Dessa moskéer blir hatiska nav med direkta kopplingar till IS och terrorism. Där det finns en salafistisk moské där finns det också en klar överrepresentation av terror-resenärer som åkt för att ansluta till IS. Jag har faktiskt svårt att se hur det skulle kunna bli värre om Kongo, Kina osv får pengarna istället. De kör iaf inte in lastbilar i folkmassor här i Europa. Och hur många konflikter och krig ligger inte oljan bakom i Mellanöstern? Utan olja hade vi inte haft nån flyktingkris. Ironiskt nog talas det även om att det varmare klimatet i också skapar oroligheter pga missväxt och matbrist. Vad gäller trådens ämne och luftkvaliteten i Stockholm så har jag inga siffror mer än att luften tydligen är sämre än EU:s gränsvärden lite då och då. Hur kan det vara bra, även om det är bättre än i Peking? Ska man inte göra nåt åt det? Vad har ni på fötterna när ni säger att det INTE är bilarnas fel? Nån slags "magkänsla" som ni dragit ur röven? |
Verdi |
Marin, Om man har råd med en Chiron eller Rolex kan man väl få köpa en sån istället. Men alla har ju inte det. Då är det väl skitläckert att det kommer billigare alternativ? För övrigt är det väl lika lätt att bygga en lika stark bensinbil om man nu är på det humöret. Vad kostar det att få tusen hästar i en sån där gammal E30 turbo? Eller 1000 hästar i en Nissan: Länk Eller varför inte köpa en sån där Dodge Demon för en spottstyver (i sammanhanget). |
|
@Verdi Du har missförstått mig...jag är inte anti elbil eller anti utveckling (jobbar faktiskt med Technology & Inovation). Det jag stör mig på är hur dumma i huvet folk är som pumpar in pengar i företaget Tesla, bilismens motsvarighet till veganer. Som en jävla sekt som följer deras ledare blint. Alla andra biltillverkarna kommer oxå tillverka/sälja elbilar när de kan få ihop ett positivt business case. |
|
Verdi |
Marin, Jag anser ju att Teslas aktiekurs är alldeles för hög och jag skulle aldrig köpa aktier i bolaget. Däremot är det så att det krävs enorma investeringar för att nå en kritisk massa för elbilar. Batterierna blir bättre och billigare för varje år. Men de blir inte det av sig själva. Det krävs först forskning och utveckling och sen måste det bli lite volymer för att få ner priserna. Exakt samma resa har solcellerna gått igenom. Utan alla subventioner och stöd de fått av bland annat Tyskland så hade solkraft idag inte varit billigare än att elda kol och olja. Kommer Tesla lyckas med sin plan att få snöbollen i rullning? Få upp volymerna för att få ner priserna som i sin tur ökar volymerna som sänker priserna osv osv. Jag vet inte men jag tror det finns närmast obegränsat med resurser för detta dock. De har ett sjukt stort försprång både vad gäller själva bilarna men också laddnätverket (vitalt!) och egna batterifabriken. Tror mycket står och faller med Model 3. De andra tillverkarna har ett väldigt styvmoderligt förhållande till sina elbilar. De satsar bara halvhjärtat och vill helst fortsätta med sina vanliga bilar som de tjänar bra med pengar på. Det duger inte om elbilen ska slå igenom stort. Då måste nån våga satsa helhjärtat och komma med nya idéer. |
|
Personligen är jag inte "anti-elbil" men jag tror faktiskt inte att elbilarna är lösningen på luftproblemen och att de paradoxalt nog kan skapa nya problem - det är nog själva trafiken i sig och all "importerad" luftförorening som är grundproblemet. Elbilar är inte miljöfrälsningen som jag ser det i nuläget! Så att ta beslut om miljözoner som kanske inte får önskad effekt är beslut som kommer att kosta många många miljoner för de enskilda individerna som tvingas byta bilar i förtid. Vad händer om miljözonerna visar sig verkningslösa? Kommer man att riva upp dem och åter tillåta fossildrivna bilar igen i de tidigare miljözonerna - givetvis kommer inte det att ske då det kommer att ses som ett erkännande från politikerna att de hade fel och att deras dåligt underbyggda experiment bara fick enorma samhällskostnader som följd! Titta t ex. på dubbdäckförbuden som visat sig i praktiken verkningslösa - luftkvaliteten har t om blivit sämre efter förbuden enligt svåråtkomliga mätningar som ingen ansvarig politiker vill prata om... Eftersom jag inte bor i Stockholmsområdet drabbas jag personligen inte av miljözoner i nuläget men jag tycker ändå att man borde haft en mer transparent debatt och beslutsprocess i den frågan - idiotin kan sprida sig till andra städer med tiden, och i värsta fall kan det skapa någon form av hysteri bland politiker där man får för sig att "miljöskatta" alla fossilbilar (mer än vad som redan är beslutat med direkta och indirekta skatter) oavsett var fordonen körs eller t om beskatta själva ägandet av en sådan bil även om den inte rullar en enda meter per år... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Att bygga en accelerationssnabb elbil är väl ingen konst. Ta en massa batterier, sätt dit 4 hjul och lika många elmotorer." Du menar - att säga att man kommer bygga en accelerationssnabb elbil i framtiden är väl ingen konst? Fordonet i fråga existerar ju fortfarande inte. Det var ju väldigt mycket djärva och detaljerade påståenden i senaste presentationen, men ingenting om vikter för varken den ena eller andra bilen eller annat som kan ge hint om utspelen är realistiska... Länk |
|
|
Men snälla Verdi, tror du verkligen att Musk/Tesla är så mycket intelligentare och duktigare än var och en av alla de olika etablerade biltillverkarna i hela världen? Tror du på allvar att Tesla har ett stort försprång? Jag baxnar i så fall... De allra bästa biltillverkarna i världen är självfallet inte ointelligenta eller oskickliga i jämförelse med Musk, de har helt enkelt valt en annan strategi. För mig självfallet en medveten strategi. Flera väldigt framgångsrika och väl etablerade biltillverkare skulle självfallet kunna köra om Tesla/Musk på yttern utan att ens behöva anstränga sig särskilt mycket. När allt kommer omkring så är ju inte Teslas produkt särskilt innovativ eller totalt överlägsen på något sätt. De bästa biltillverkarna i världen har självfallet inte valt att satsa halvhjärtat pga av de är mindre intelligenta eller att man saknar förmåga. Nej, ägarna/aktieägarna har inte gett klartecken till dessa våghalsiga manövrer utan av ekonomiska skäl har man ännu så länge valt att avvakta. Det är extremt få skickliga ägare/investerare som är beredda att slänga ut pengar så som andra har gjort i fallet Musk/Tesla. Det är väl ändå inte så svårt att förstå? |
|
| Tack Johan B, du beskriver mycket bra och på ett mera faktabaserat sätt det som jag försöker beskriva som en av mina poänger. | |
Verdi |
Model S P100D finns. Den är hyfsat snabb också för att vara en stor och tung familjebil i alla fall. 0-100 på 2,7 sekunder. Är väl klart som fan att den där Roadstern kommer bli snabbare. Hur kan du tycka att det är "orealistiskt"? Roadstern ska göra 0-60 mph på 1,9 sekunder. Det betyder ca 2,1 sekunder 0-100 km/h. Varför skulle de inte kunna kapa 0,6 sekunder med en mindre och lättare bil som dessutom får mer effekt? Ja, min åsikt är att Tesla låg 10 år före sin tid när Model S kom. Nu ligger de fortfarande minst 5 år före. Det finns ju inget liknande att köpa. Inte ens inom överskådlig framtid. De andra säger att det ska komma om 2-3 år. Men de måste bygga snabbladdare också och det verkar skitsegt. Nån direktör av den gamla stammen har sagt att det tänker inte de göra. Det får externa företag bygga. Tesla har en enorm fördel av sitt supercharger-nätverk som jag ser det. Det är det som gör långresor inte bara möjliga utan även smidiga. Integrationen i bilen är ett genidrag. Får se hur BMW och de andra löser det. Vägrar sitta i en eldriven X3 och behöva jaga laddare själv. Laddare som står utspridda en och en och där risken att den är upptagen eller trasig finns och då måste man jaga iväg till ett nytt ställe. Är en laddare på en supercharger-station trasig så finns det typ 7 andra man kan ta istället. Och är det kö så går det rätt fort innan en laddare blir ledig. I snitt under 10 minuter typ. Är ju inte så stor risk att alla 8 bilar kom minuten innan. Nu får ni baxna bäst ni vill. Har väldigt lite att tillföra på det här forumet förutom att försöka förklara saker ni inte förstår er på. Eller ens vill förstå. |
|
Klart att du inte behöver vänta länge på att få ladda, med tanke på hur få Teslor det finns. Och Tesla kommer knappast få eget mandat på att få bygga laddstolpar. Vad händer den dagen då alla Volvo & VW går på el? |
|
|
Så här ser det tydligen ut när 0,1 procent av bilisterna kör elbil. Kul att vara längst bak i den kön...och man inte har nåt val än att vänta. Länk |
|
Verdi |
fiske & bilar, Finns över 3000 Teslor i Sverige nu. Superchargernätverket byggs ut kontinuerligt med båda nya stationer och utbyggnad av befintliga så det kommer nog aldrig bli ett stort problem. Längs västkusten kan det vara många norrmän i farten under semestertider dock. Klart de andra också får bygga motsvarande nätverk men de fattar ju knappt att det behövs. Vad händer då? Jorden går under? Vad är du ute efter? Finns gott om parkeringsyta längs de stora vägarna där man kan sätta upp laddare. Max, McDonalds, Dinners, Burger King, nedlagda mackar... Alla ställen där man kan stanna och äta kan användas som laddplatser. Antagligen kommer ingen att stanna på ett ställe där det inte går att ladda. Det byggdes precis en supercharger i Fullerö strax utanför Uppsala och det sägs att det är restaurangen som står för elkostnaden. I utbyte får de fler kunder då många med Tesla kommer stanna där. |
Verdi |
Saab9-5, Precis. Sådär är det. Jag måste vara en idiot... Verkar inget vidare att vara bilist alls i Kalifornien. Länk |
|
Kan på sätt och vis förstå Verdis ståndpunkt. Vill man ha en elbil idag med BMW-liknande köregenskaper och bra utrymmen så är det ju bara Tesla Model S eller X som gäller. Personligen har jag dock fastnat för mellanklass SUV-segmentet. Alltså X3, Q5, GLC och där finns det inga alternativ på marknaden i dagsläget om man vill ha en ren elbil. Tycker för övrigt att SUVar är en biltyp som passar perfekt för elektrifiering, eftersom man med batteriernas hjälp kan sänka tyngdpunkten dramatiskt och förbättra vägegenskaperna. BMW i3 är ju relativt hög, men har lägst tyngdpunkt av alla BMW:s modeller i dagsläget. Men för de flesta privatpersoner är elbil idag helt enkelt inget realistiskt alternativ. Valmöjligheterna är för begränsade. Antingen så är det överprissatta småbilar (Leaf, BMW i3, E-Golf) eller stora lyxbilar (Model S/X). Dessutom är laddmöjligheterna fortfarande en stark begränsning. Kanske kommer en revolution när Model 3 kommer och en stor del av Svenska folket kommer börja köra eldrivet, men jag är fortfarande lite tveksam. Model 3 är ju trots allt en sedan. En biltyp som traditionellt är iskall i sverige. Frågan är om viljan att köra på el kommer övertrufma behovet att ha hundbur i skuffen. |
|
Verdi |
bmw newbie, Och det är ju även i det segmentet som de flesta elbilar verkar hamna. Förutom BMW:s egen X3 så har vi detta fält: Mercedes EQ: Länk Jaguar I-Pace: Länk Audi e-Tron (aningen större): Länk Där har du fyra premiumval. Fler kommer säkert också. Tyvärr är de inte intressanta för mig så länge de inte kan visa hur jag laddar den snabbt och smidigt om jag t ex vill köra ner till södra Frankrike eller liknande. Gärna gratis också. Min Tesla är nämligen gratis att ladda på supercharger. |
| Hyundai Ioniq Electric finns för överkomliga pengar och hyfsad räckvidd. Under våren kommer Kona som hel-el i crossoversegmentet från samma tillverkare. Kan man tänka sig "asiatisk" upplevelse finns ju alternativ i mellanklassegmentet redan idag. | |
| Men varken Mercan, Jaggan eller Audin går ju att köpa idag. Så det blir till att vänta några år. Sen håller jag med om laddningen. Där har Tesla i dagsläget en stor fördel. | |
Verdi |
bmw newbie, Konstigt. Enligt vissa så har inte Tesla nåt försprång alls så det måste vara fel. ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.