|
Sida 28 av 77
|
|
|---|---|
|
Verdi; om att Tesla skulle gå i konken. Ja, det är ju fakta. Om inte investerarna gång på gång räddat företaget genom att i efterskott gå med på att upprepat lägga in mera och mera pengar i företaget så hade man sannolikt redan gått i konken. Troligen flera gånger om och faktiskt redan för rätt så länge sedan? Men på känt manér i sådana här sammanhang (ibland har liknande företag i efterskott kallats för uppenbara luftslott...) så vill investerarna inte förlora redan satsade pengar. För att undvika att förlora sina pengar går man med på att rädda företaget, och sina pengar, genom att stegvis stoppa in mer och mer kapital. För visionären/entreprenören/drömmaren är investerarnas rädsla för att förlora pengar nog det säkraste sättet att skaffa mer kapital. Ett av Teslas olika sätt att finansiera sig är ju att ta förskott av kunderna (vilket väl inte förekommer bland etablerade tillverkare?). Någon i USA beskrev det som att man tog in kapital två gånger för samma sak. Investerarna lade in kapital på vissa kända grunder. Sedan tog man utöver detta in väldigt mycket kapital genom förskott från kunderna, vilket dock enligt uppgift inte var förankrat hos alla investerare. Är det i så fall sunt? Ibland lyckas liknande företag så småningom efter att man rensat balansräkning. Alltså att man går i konkurs och skriver bort alla investeringar och alla utvecklingskostnader och alltså börjar om från noll. Ibland finns det sådana företag som klarar sig efter en eller flera sådana rensningar. Men är det sunt? Är det rätt mot investerar och andra som satsat pengarna? Oavsett hur jag eller Saab9-5 uttrycker oss, oavsett om alla fakta inte är 100% i varje liten detalj, så finns det ändå en poäng. Men den som känner ett behov kan självfallet argumentera emot för att förneka detta inför sig själv... |
|
Verdi |
Varför strandar debatten på Tesla precis hela tiden? Varför ska jag stå till svars för vad de gör? Jag har leasat en bil. Den bästa bil jag haft. Det är vad jag har gjort. Frågor på det? |
|
Debatten strandar på Tesla för att man kastar subventioner och monopol till dem på fler och fler marknader. Det är inte andra tillverkarnas "fel" att dom inte har elbilar - alla har teknologin att lägga mycket batterier på ett chassi men dinosaurier som Bob Lutz har inte velat kasta bort 100 miljarder av aktieägarnas pengar på visioner. Konstigt att man betraktas vara korkad för man är ekonomisk och sansad, medan Elon är ett geni som försöker flyga folk till Mars istället för att reda upp finansvärldens största röra. Dessutom kan inte Apple jämföras med Tesla - vilket oerhört hån mot Apple. De uppfann ju trots allt något som tillräckligt många kunder ville betala bra för. Tesla är den raka motsatsen - man har uppfunnit, förlåt, byggt något där man redan från start måste sälja allt med förlust för att någon överhuvudtaget ska vilja köpa produkten. Bilen säljs med förlust, dom säljer el till bilen med förlust och dom har tvingats sälja bilar med garanterade restvärden men verkar ha upptäckt att det inte funkar i längden. Apple produkter är generellt lönsamma var för sig - Teslas är förlustaffärer allihop, och bolaget gräver ner sig djupare för varje produkt som lanseras. Ett annat exempel på politiskt daltande med just Tesla är att dom fortfarande tillåts skriva följande på sin hemsida "Alla Tesla-bilar som tillverkas i vår fabrik, inklusive Model 3, har all maskinvara som behövs för total självkörningsförmåga med en säkerhetsnivå som är väsentligt större än den för en mänsklig förare." |
|
Verdi |
Tesla får inga exklusiva subventioner och inte heller har de något monopol. Var har du fått det ifrån? Dragit det ur röven? BMW, Mercedes, Audi, VW, Jaguar, Porsche, Nissan, Hyundai, Renault... Alla biltillverkare satsar ju på elbilar nu. Är det också Teslas fel? Du verkar ju tro att det bara är Tesla som tillverkar elbilar och att om det inte vore för dem så skulle ingen prata om "klimathotet" och dålig luft i våra städer... Men det är ju inte sant. Vi fattar att du ogillar Tesla och mr Musk av nån anledning. Vad deras katastrofala finanser och undermåliga produkter rör dig förstår jag verkligen inte. Det är väl bara att ta det lugnt om du är så säker på att du har rätt. Fast så säker är du ju inte. Då skulle du inte vara så jävla rädd och upprörd. :-) Vad gäller restvärdet kan du ju kolla på blocket och själv se vilka löjligt höga begagnatpriser det är. Inte i närheten av att behöva aktivera några garanterade restvärdesklausuler. (vilka faktiskt är återinförda igen) Hur mycket får man för en 3 år gammal 730d som rullat närmare 10 000 mil förresten? Den kostade som en Tesla ny. Hur mycket kostar den idag? 730d -15 11 000 mil: Länk Model S -15 10 000 mil: Länk Ger mig fan på att 730:n var dyrare vid nyköp. Nu är den värd typ hälften av Teslan. ps. Apple uppfann inte så mycket som du tror heller för den delen... |
|
För min del strandar debatten på Tesla pga av att jag menar att Saab9-5, m fl, har en poäng medan du hävdar motsatsen. Du argumenterar för Tesla. Jag argumenterar genom att ge exempel på en eller flera poänger, där kommer exemplet Tesla in i argumentationen. Du hävdar ett det för dig är den bästa bilen du haft. Jag säger inte emot dig, du har rätt till din uppfattning. Men utifrån min egen utgångspunkt så undrar jag om du är säker på att du inte har skygglappar? Att du inte låtit dig påverkas av marknadsföring och lobbyister? (Om inte så är du väl ensam och unik som låter dig inte påverkas?). Jag berättar utifrån min utgångspunkt att Tesla är inte för mig den bästa produkten. Dessutom ger det mig fel känslor och fel upplevelse att köpa av ett sådant företag, i enlighet med mitt tidigare inlägg. Frågor på det? |
|
| Hur mycket förlorar Tesla i dag per såld bil? Vad skulle priset behöva vara på en Tesla för att företaget skulle gå med vinst? | |
| Fan vad ni svamlar. Vad har tesla öht med dieselförbudet, som enligt Ulf inte skulle komma inom överskådlig tid, att göra? Hur ser den samhällsekonomiska katastrofen Iom dieselförbudet ut, Saab? | |
|
Lus, fan vad du svamlar, så vitt jag fortfarande kan se så kommer inget generellt förbud mot alla dieselbilar inom överskådlig tid. Det börjar väl bli rätt så fastställt det som hela tiden varit min poäng, att Euro6-klassade dieselbilar kommer inte att förbjudas. Vi får väl möjligen se så småningom vad som eventuellt kommer att hända på den lilla promille-marknaden "Gamla-stan" där det lilla promille-partiet MP verkar ha en större makt än vad jag kunnat tro. Trådstarten handlade om risken för att alla dieselbilar generellt skulle komma att förbjudas, mot bakgrund av Oslo. Min poäng från första början har varit att Euro6 inte kommer att förbjudas och att ett eventuella förbud och miljözoner måste rimligen grundas på utsläppsvärden. Alltså inte på typ av bränsle, vilken färg en bil har eller något annat oväsentligt argument. Vidare har jag framfört min självklara åsikt att åtgärder och resurser bör sättas in där de gör mest nytta. Jag delar inte MP:s m fl åsikt att globalt sett det viktigaste geografiska området skulle vara Gamla stan... Medan du Lus mera delar MP:s åsikt? Om du kan gotta dig i att jag har använt något ord fel, eller om jag inte har varit 100% i mina fakta, så bjuder jag dig gärna på det. Det finns dock inget ännu så länge som gör att jag skulle behöva ändra min poäng. Snarare tvärtom! |
|
| Du är ett troll med streberåsikter. Yngsta 40-talisten någonsin. Du vet mycket väl vad du uttryckt tidigare. Scrolla annars upp för skärmdump på det. | |
|
Tycker det är bra att företag som Tesla driver utvecklingen framåt, samma sak gjorde Apple en gång i tiden vilket har lett till alla smartphones. Sedan så har tiden hunnit ikapp Apple för länge sedan, dom är inte innovativa länge, utan ligger 2-3 år efter Android telefonernas funktioner. Tesla påminner starkt om Apple, båda är överhypade Amerikanska företag med en stor del "fanboys" med skygglappar. ( väldigt många är journalister) Det lustiga är att den enda jag känner som kör Tesla ,även är "apple-fanboy" (just saying) Apple byggde fantastiska telefoner för nästan 10 år sedan, Tesla gör detsamma med sina bilar i dag. Men mycket talar för att historien kommer att upprepa sig så fort dom traditionella biltillverkarna fått tummen ur... Tesla är fantastiska bilar med ett pris som inte motsvarar produkten dock (apple) Det enda jag personligen stör mig på med Tesla är den extremt fula interiören som bara består av en överdrivet stor Kina-ipad! I övrigt så är detta en tråd som jag misstänker att det går åt stora mängder popcorn till. Seså, dags för nästa rond! |
|
|
Jag vet mycket väl vad jag har skrivit och vidhåller att min poäng håller. Om du enligt din uppfattning hittar något fel så bjuder jag gärna på det. Jag är människa och jag gör fel ibland. Hur är det med dig? Däremot söker jag förtvivlat efter att du Lus har bidragit med något vettigt. Länka gärna eller skicka skärmdump på dina mest utsökta bidrag, tack. |
|
|
Jag tycker också att det är bra med företag som driver utvecklingen framåt. Dock råder viss tveksamhet om Tesla verkligen är ett sådant företag, eller om det inte bara är mest hype och uppblåst image? Jag finner det inte belagt att de med någon större framgång lyckats utveckla något alldeles särskilt unikt? Däremot har Tesla relativt tidigt börjat leverera sin produkt på marknaden och ta betalt för den, medan andra tillverkare i stället avvaktar lite med sina lanseringar (avvaktar bl a av ekonomiska skäl?). En viktig grundförutsättning för att jag ska kunna gilla ett företag är att det har någorlunda sunda finanser. |
|
|
Det som jag tycker skulle vara intressant att se, är det beslutsunderlag politikerna hade när man tog beslutet om miljözoner och inte minst vilka mål man räknar med att uppnå med miljözonerna. Det finns motstridiga uppgifter rörande utsläppsnivåerna beroende på vad man vill åstadkomma med zonerna - vissa hävdar att elbilar släpper ut mer partiklar lokalt än moderna bensin-/dieselbilar, detta då däck, bromsar och vägslitage står för största mängden av partiklar som genereras till luften. Detta beror i sin tur på att batteri-packen i bilen gör dem tyngre än motsvarande traditionell bil och således sliter mer på dessa komponenter Pratar man om kväveutsläpp, är givetvis en elbil mycket bättre (speciellt om man jämför med en diesel) om man ser på det lokala perspektivet, men där hänger det i viss mån på hur elen produceras någon annanstans... Finns den typen av faktabas/mål ens i beslutsprocessen eller är det ovetenskaplig "common sense" i kombination med okunniga populistiska politiker som har varit fallet? När det gäller helhetsgreppet i luftmiljöfrågan haltar det betänkligt då man vill luckra upp mät-regelverket för äldre fossildrivna bilar: Länk Det ena handen gör, vet inte den andra om... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man nu har möjligheten att leasa en Tesla, vad gör det då om företaget konkar? Får man betala resten av leasingen till ett företag som inte längre får idka näring? Svensk avundsjuka tror jag nog det luktar om detta här. Spela roll om företaget Tesla går sjukt dåligt, Elon äger Paypal bla. Finns nog pengar om man vill. __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Ja ska vi tala om Fisker istället, apropå elbilar – tänkte väl det... Puh, man måste inte göra (gröna) vågen för Tassla eller om det nu var en Tessla. Tassla känns enligt mig i mycket som ett ponzi-scheme Länk , om vi ska vara mer välvilliga som "ebberöds bank". Bolaget förmår efter 14 år inte göra några som helst pengar på bilar och då måste man ju "kränga något annat". Här produceras därför storslagna drömmar om framtiden på löpandeband. Drömmar som för en som bara ser en naken kejsare framstår som helt orealistiska. Ja Next Year, will be super, super….det mantrat har vi hört hur många år? Men visst, utan the "Elon Musk Show" så hade Tesla förmodligen redan gjort en "Fisker Karma", Länk När man ser Elon Musk och hans hov tänker jag även lite på The Match King, Ivar Kreuger. Men det är ju ganska orättvist då Kreuger ändå hade en mycket lönsam industri i botten. Så kanske Charles Ponzi eller Bernard Lawrence ändå ligger närmare? Ja det lär tiden utvisa… |
|
|
Hehe nu fattar jag varför denna tråd spammat min mailbox med aviseringar Tesla lol. Angående dieselförbud är att typiskt av lagstiftarna att smyga in rätt som det är det mer storskaligt än "bara" gamla stan/Stockholm. Som medborgaren är vi otroligt passiva och bara sväljer det ena efter det andra och våra politiker i princip samma som suttit där i många många år sitter är och spelar spel med vanliga människors liv. Se bara trängselskatt, hastighetssänkningar, satsningar på buss där man förstör trafik, satsar 8-16% av trafikbudgetar på cykel när vi redan har väldigt fina cykelstråk (ser dagligen folk cykla på vägar när man har en helt fin cykelväg bredvid). Sen kan man fråga sig, är luften så himla dålig? Är det fordon (oftast bil) alt. motorn till fordon som är problemet. Alla som eldar i sina skorstenar? Dubbdäck? Annat? Bilar verkar vara en slagpåse så det heter duga av våra politiker...och vi bara tar och tar emot... Varför t.ex. inte säga jag ok vi funderar på införa förbud med äldre dieslar men öppnar lagen för att kunna montera retrofit kitt (vilket redan finns på marknaden) som rensar otroligt mycket Länk men det tillåter väl inte typgodkännande reglerna osv. Det är så otroligt okonstruktivt, oinnovativt att bara förbjuda allt. ...ok måste ju säga något som Tesla också då. Tesla gör vad Apple gjort för smartphone hur vi använder telefon mm, användandet av appar (program). Var Apple först => Nej, men de tajma det helt rätt och på rätt sätt. Samma sak gör ju Elon, ni vet ju att el bilar funnits bra länge. Men företaget har väl på 14år bara visat ett positivt kvartal (ganska lite då) och bränner mycket pengar och Elon är ju smart det är ju inte hans egna pengar och även i USA börjar nu var jag förstått vissa bli lite trötta på framförallt att det gått åt en del skattemedel. Investerarna få ju skylla sig själva. Bilarna då ja sjukt acceleration, själv kört Model SP100D otroligt hästspark bak men efter fem gånger blev det lite tråkigt att leka men de som har kepsen bak och fram då var det mer bilen och nja inte för 1,5MSEK map upplevelse av kvalité mm. Sedan att man hållit inne och haft skatteskulder till staten som gått till fogden, sparkar folk lite hur som och man vill inte att ens bilar deltar i oberoende testar för kvalité, krocktester mm får i alla fall mig till att fundera på företagets moraliska värderingar. Miljöeffekten då, den dagen elen till stor del produceras av förnyelsebar energi (då menar jag all), batteripacket kan bytas på en station på några minuter som att tanka en bil och batterierna produceras av icke metaller som bryts i "skurkstater" då kommer jag byta till en elbil. Tills dess, jag kör ganska ofta 70-80mil på en dag, kör i Tyskland, många tjänsteresor då vill jag inte låta el i mitt batteri styra för mycket av rutten och stanna för ofta. Laddhybrid är ett bra nästa steg kan jag tycka. Men man kan inte ta ifrån det som Tesla gjort för elbilen och bilindustrin. Elbilen har fått ett enormt lyft och alla billverkare börjar satsa multimiljarder på att snabbt utveckla elbilar hade man inte sett hot från Tesla eller elbilans framtid hade man aldrig gjort detta. All heder till Elon för det! Hade jag själv kunnat köpa en Tesla. Ja, som andrabil när man kör i stan, kortare sträckor mm och till rätt pris kanske då Model 3 om den hamnar prismässigt ok i Sverige. |
|
|
Det som händer med leasingen vid en Tesla-konkurs är väl att bilen går tillbaka till Tesla för att likvideras liksom övrig egendom. Jag misstänker starkt att Teslas investerare sett till att bolaget avtalar bort den separationsrätt leasingtagarna kan tänkas göra gällande vid en konkurs. Eftersom motparten (Tesla) då inte kan fullfölja sitt avtal så är man förstås själv inte skyldig att erlägga någon mer leasing, men problemet är istället om man saftat på med en första förhöjd hyra/leasingavgift. Den blir inte återbetald på något sätt. Likväl kan det vara ett bättre öde än att vara fortsatt förpliktigad av sitt leasingavtal via bank/återförsäljare, utan garanterade restvärden. Sen är frågan vad sannolikheten är att Tesla går i konkurs. Rent företagsekonomiskt är det mer eller mindre oundvikligt, finanserna är en katastrof samtidigt som man ska sänka priset på produkter, börja betala tillbaka dyra lån, få in återtagsbilar i mängder etc. Å andra sidan fungerar det lite annorlunda inom Techvärlden. Där är det fortfarande lite coolt att äga andra techbolag och man betalar överpriser för att överta varandra etc. Google, med omsättning lika stor som Finlands BNP, skulle exempelvis kunna överta Tesla i sin nuvarande form och knappt märka av förlusterna. 20 miljarder back är mycket - men Googles årsvinst på 200 miljarder är ännu mer... |
|
|
Jag håller med Johan B att det skulle vara intressant att se det beslutsunderlag politikerna hade när man tog beslutet om miljözoner och inte minst vilka mål man räknar med att uppnå med miljözonerna. Luften i Stockholms innerstad är inte så dålig som MP vill göra gällande och det finns egentligen inget skäl för att förbjuda bilar som inte uppfyller den senaste miljöklassningen. Dom allra flesta bilarna som folk kör med till och från stan är av senare årsmodell och äldre fordon är så få så ett införande av miljözoner är bara ett dyrt slag i luften. Det är endast ren och skär fanatism som ligger som beslutsunderlag för deras påhitt om miljözoner och en eventuell miljövinst vore endast marginell. |
|
|
Beslutsunderlag?? De har väl läst några artiklar på Aftonbladet. :/. Vad jag vet finns inga underlag som pekar på en direkt länk mellan dieselbilar och luftkvaliteten, bara att de utgör en liten del av belastningen. Så visst, någon reduktion kan det innebära men hur mycket? Sen är ju det som kommer ut avgsröret väldigt olika! En "gammal surdiesel i en lastbil" där man direkt känner stanken släpper ju ut Nox och partiklar motsvarande flera bostadsområden med 2017-års 520d (och 530d, de enda dieselbilarna jag känner till som har avgasrening som understiger kraven i verklig körning). Dom är ju bra att bli av med. Eller är de som vanligt undantagna eftersom det bara är symbolpolitik. |
|
| Tycker man borde skicka MP på studieresa till Peking en kall vinterdag så att de får lära sig vad dålig luft betyder. Där är luften dålig på riktigt med PM 2.5 halter på över 1000 när det är som värst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.