|
Sida 27 av 77
|
|
|---|---|
|
Hmm, det kostar svindlande 50 000-250 000USD att reservera en Roadster, alltså en bil som man inte får på flera år av allt att döma. Det kostar en slant att reservera lastbilen också. Men - Tesla har lite nya avtalsvillkor den här gången. Det verkar inte gå att avbryta sin reservation när betalningen är genomförd, och Tesla förbehåller sig rätten att använda reservationsbeloppen var som helst i sin verksamhet. Med andra ord, Tesla tar dina pengar men lovar ingenting i form av leverans. Och om bolaget går i konkurs eller omorganiseras enligt amerikanska konkurslagar, innan denna lastbil eller Roadster blir verklighet, så har andra fordringsägare än du företrädesrätt till reservationsbeloppen. Vem vill förskottsbetala 2 miljoner för en prototyp när man ändå kan köpa bilen då den kommer ut? Eller ge så mycket pengar utan motprestation till bolaget som besitter planetens sämsta finanser? |
|
Verdi |
Så Tesla bestämmer över Helldén och hela jorden? Och om inte Tesla funnits så hade allt varit frid och fröjd? Haha, men du kan inte vara på riktigt. Hur är du funtad människa? Om du inte vill reservera en Roadster så gör det inte då. Enkelt. Förstår inte varför du verkar känna dig så hotad. Om nu din dieseltraktor är så fantastisk (du hatade den ju nyss, vad hände?) så har du väl inget att förlora? Bara luta dig tillbaka och se oss förtappade själar krypa till korset om några år. |
|
Håller med, man kan tycka vad man vill om Tesla, elbilar generellt och så vidare. Men det är ju knappast Tesla som tvingar folk att förhandsboka, eller politiker att göra märkliga utspel. De som fått sina Teslor verkar ju ändå rätt nöjda. Jag tycker som jag skrivit tidigare att det är lite för drastiskt och troligen kostsamt att tvinga på folk ny teknik för tidigt utan att utreda konsekvenserna ordentligt (etanol någon? även om det inte var påtvingat på samma sätt). Men vill man inte ha en Tesla så är det ju bara att köpa den bil man vill ha, ingen som tvingar någon att ge Tesla en massa pengar om man inte vill. Gillar man inte de politiker/organisationer som hyllar Tesla reservationslöst så rösta på/stöd dem inte. |
|
|
+1 Saab9-5 Håller med fullt ut angående Tesla som företag. |
|
|
Så det räcker med att bara inte rösta på politiken...? Som när ni röstade nej till trängselskatt ändå men istället fick ännu dyrare avgifter än vi sagt nej till, av ett parti som lovat att dom ska stoppa tullarna? Att vi har demokrati i Sverige är ju bara en illusion, jag hade bytt politiskt system med Ryssland vilken dag som helst. |
|
|
Finns det någon sammanställning någonstans där man kan se vilka bilar/motorer som är Euro 5 resp Euro 6 klassade? Funderar på att komplettera med någon mindre bil (beg)och då kunde det ju vara lämpligt att sikta in sig på någon som är Euro 6. När kom de första Euro6 bilarna? |
|
|
Saab9-5 har en mycket stor poäng, och många små. Sedan finns det några här som säkerligen inser att han har en poäng men som förmodligen har så svårt att erkänna det inför sig själva och andra att de i stället hänger upp sig på hans sätt att uttrycka sig, eller hellre ägnar sin energi åt att söka sakfel i någon detalj, i stället för att erkänna och resonera om att han faktiskt har en poäng. Jag känner igen detta bemötande alltför väl... Det är anmärkningsvärt och förvånande att så många, som verkar anse sig själva vara både kloka och kompetenta, torskar så fullständigt på marknadsföring, opinionsbildare, lobbyister, etc. Hur blåögd och naiv är det rimligt att vara, finns det någon gräns? |
|
|
"De som fått sina Teslor verkar ju ändå rätt nöjda." Läste om en kvinna i USA som bara ägt sin Model X i några dagar när bakdörrarna slutade fungera. (Länk Men så här kommenterar hon senare detta: "I am totally willing to overlook the issues if Tesla fixes it.” She went on to say that that if she had similar issues with her Cadillac Escalade, she “would be furious.” Jag skulle säga att vissa Tesla-ägare är mer än nöjda. De är varje biltillverkares drömkund. Spelar ingen roll hur många fel bilen har, de är nöjda ändå. |
|
Verdi |
Marin, Så säger du bara för att du är trött på att bli förnedrad vid rödljusen i din Porsche. ;-) Saab9-5, Vad fan har Tesla med svensk politik att göra? Vad gäller trängselskatt så är det väl ändå ganska rimligt att man är med och betalar för vad trängseln ställer till med? Ulf530, Vilka poänger då? Han är ju så konspiratoriskt lagd att det inte liknar nånting. Å ena sidan så bestämmer Tesla över hela världen. Men å andra sidan är de genomusla och kommer snart gå i konken... Alltid dessa tvärsäkra åsikter utan att faktiskt ha provat att leva med en Tesla. Jag har provat bensin, diesel och el. Men mina åsikter är på nåt sätt värda mindre än konspirationsteoretikerns för jag är tydligen hjärntvättad och lurad till att köpa en Tesla och nu så törs jag väl inte erkänna att jag gjort fel... Haha. bmw newbie, Det finns helt enkelt inga alternativ. Det är därför världsliga fel som med dörrarna på Model X (rätt vanligt fel) inte gör så mycket. Vad ska man köpa istället? Och Tesla har suveränt bra bemötande och service. De fixar dörrarna och hon får en lånebil under tiden. En kille på Tesla-forumet hade nåt problem med sin Model S. Han fick låna en annan Tesla för att kunna göra sin 5-veckors Europasemester som planerat. Kostade inte honom ett ruttet lingon. Inte ens drivmedlet kostar ju när man är ute och kör på kontinenten. |
| bmw newbie: Är ett klassiskt fenomen. Någon har köpt en dyr och häftig pryl med någon form av "status" påhängd och vill inte inse/erkänna att man köpt grisen i säcken. Appleprodukter är ju ett annat bra exempel på detta. Men det är en rätt svår diskussion att ta, att försöka få någon som är frälst att titta nyktert på situationen är inte det enklaste. | |
Verdi |
Mingaard, Det spelar ingen roll vad jag säger va? Ni kommer ändå veta bäst... BMW är ju kända för att ha objektiva ägare som inte alls är märkeslojala och som lika gärna köper en Mercedes eller Skoda nästa gång. ;) Börjar ruttna på att diskussionen om elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet hela tiden svävar iväg från det sakliga och objektiva och alltid hamnar i nåt ideologiskt skyttegravskrig istället, där bara såna som inte har en Tesla bedöms vara tillräkneliga. Visst tenderar vi att försvara våra egna beslut. Men det gäller ju er också, eller hur? Du väntar på en ny fossil-BMW. Inte fan vill du erkänna att det var ett dåligt beslut och att du egentligen borde köpt en elbil? Jag ångrar ingenting. Hade chansen att byta tillbaka till en fossilbil för nån vecka sen när jag fick bra betalt för min första Tesla. Var ett par dagars glapp där jag hade sålt min men inte skrivit på för den nya. Jag hade kunnat åka ner och köpt en BMW istället. Men det gjorde jag inte, eller hur? Faktum är att det var helt otänkbart. |
|
"Det finns helt enkelt inga alternativ." Förstår inte riktigt detta uttalande. Om man måste ha en eldriven SUV med 7 sittplatser så håller jag med om att det inte finns några alternativ. Men om man inte behöver eldrift så finns det väl massvis med alternativ till Model X som dessutom kostar bra under 1 mille. Audi Q7 och LR Discovery för att nämna några. |
|
|
Vadå konspirationsteorier, aldrig ägt en Tesla osv? Jag har ju aldrig gjort gällande att Tesla inte drivs på el eller att den skulle ha en hemlig bensinmotor. Min invändning är att staten förbjuder de investeringar som medborgarna gjort och genom orimligt korta tidsfrister lägger hela vår bilmarknad i händerna på en enda leverantör som även har planetens sämsta finanser. När ryssarna försökte investera i Saab så satte politikerna stopp eftersom deras pengar inte duger här och Saab var dödsdömt ändå. Nu är det tvärtom och man förbjuder istället konkurrenter till Tesla. Hade miljözonerna införts 2025 så skulle jag inte vara lika högljudd, då skulle vi ändå haft en chans till en rimlig utfasning etc, utan katastrofala samhällskostnader. Som om Stockholmarna ligger akut inlagda med lungcancer allihop till följd av dieselmotorer. |
|
| Katastrofala samhällskostnader att begränsa trafiken i Stockholms innerstad? Vill du räkna lite åt mig, jag är matematiskt handikappad. | |
Verdi |
bmw newbie, De har värdelösa drivlinor. Det går inte att jämföra känslan. Har kört fossilbilar två ggr sen jag "blev hjärntvättad". Pappas gamla diesel-GLK och så en 430i Gran Coupe. GLK:n visste jag att den inte var så vass. Den funkar men det händer INGENTING när man gasar. Ingenting. 430:n hade jag lite förväntningar på men den var så sjukt oharmonisk, surrig och seg att jag hatade varje sekund i den. Den lät inget vidare heller. Ska motorljudet ha nån slags existensberättigande ska det låta minst i klass med min gamla M2. Då får man åtminstone känna sig lite ball när folk tittar upp och undrar vad fan det där är för nåt. ;-) Saab9-5, Är det inte bra då om det där bolaget med dåliga finanser får fler kunder? ;) Det kommer ju elbilar på bred front framöver. Din besatthet vid Tesla känns inte helt frisk. Ingen som förbjuder några konkurrenter. Däremot får konkurrenterna skylla sig själva om de inte har några produkter att erbjuda som inte är förbjudna. Stor skillnad. |
| Ärligt talat så har jag inga som helst problem med drivlinan i Audi Q7. Hörs knappt att det är en diesel, eller att det är en förbränningsmotor överhuvudtaget. Dessutom är bilen som helhet i det närmaste knäpptyst även med 20 tums-hjul på svensk asfalt. Jag har, som jag sagt tidigare, inget alls emot elbilen som koncept, men för mig är helhetsupplevelsen av bilen viktigare än att den har en häftig drivlina med omedelbar acceleration. Allt kanske i slutändan handlar om vad som är viktig för en i en bil. Tycker man att drivlinan är det absolut viktigaste så är nog Tesla ett alldeles utmärkt val. För mig så är drivlinan och accelerationsförmågan ärligt talat inte så himla viktig så länge den är tillräcklig (vad nu det betyder :-) ). | |
|
@Verdi Som tur är har vi varken många Teslor eller rödljus i Norrköping :) Men ljudet från en V6/V8 norr om 4000rpm är priceless Hela Teslas framgång bygger på en person och vad han säger. Ta bort Elon och bolaget faller. Såg nyligen en intervju med Bob Lutz och hans åsikter om Tesla. Spot on! |
|
|
Verdi: Vet inte vad jag skrivit nu som gör att jag hatar Tesla. Jag pekade på ett vanligt fenomen och jämförde med Apple eftersom det är två företag med lite extra hype och lyster och kunder som är early adopters. Det är väl inte många som köpt en ny M5:a heller som står och säger att det är en skitbil oavsett vad de egentligen tycker. Det är många som är frälsta i många olika saker. Men det är väl ändå rätt tydligt att det är fler när det gäller företag som t ex Apple och Tesla. Det innebär väl inte att jag hatar Tesla och anser att det är ett skitföretag för det? |
|
|
Verdi: Jag tycker det finns många poänger. Att du inte klarar erkänna det ligger nog mera hos dig än hos mig. "...svårt att erkänna det inför sig själva och andra att de i stället hänger upp sig på hans sätt att uttrycka sig, eller hellre ägnar sin energi åt att söka sakfel i någon detalj..." Till exempel en mycket viktig poäng: Den bilen som du hyllar har för mig ett orimligt pris. Oavsett hur du eller någon kan hitta olika varianter för att betala det höga priset spelar ingen roll för mig, priset på produkten är väldigt högt. Trots det höga priset går företaget med hiskeliga och ofattbara förluster. De flesta här verkar överens om att man förlorar i storleksordningen 20 miljarder per år (alltså tvåtusen miljoner!!!). (Jag har dock inte källgranskat denna uppgift). Hur stor är då förlusterna per bil? Alltså, hur mycket mera skulle Tesla-köparna behöva betala per bil för att företaget ska klara sig utan förlust? Och vad skulle varje bil behöva kosta innan man betalat tillbaka alla lånade pengar? Hur stora kommer de samlade förlusterna att vara innan man kan börja betala tillbaka pengar till investerarna? Detta tycker jag är en mycket stor och viktig poäng! De flesta sunda investerare går inte på "Tesla-hypen" utan tittar någorlunda nyktert på risker ställda mot eventuella möjligheter till avkastning och avstår från att investera. De som väljer att investera gör en annan bedömning, inte baserat på någon ekonomisk kalkyl utan mera påverkade av mytbildning, "Elons karisma", marknadsföring, hype, lobbyister, opinionsbildare, etc. Om man granskar produkten/bilen Tesla så finns det för mig, som för Saag9-5, en hel del egenskaper som är mycket tveksamma i förhållande till bilens pris. För mig personligen så är det vissa egenskaper som inte är acceptabla. Man måste nog liksom ha gått på hypen för att överse med och acceptera allt. För mig, likväl som för dem som öppnat sina skygglappar, är även det en viktig poäng. |
|
Verdi |
Marin, Andelen bilar i trafik idag som har ett motorljud som är värt att bevara är några få procent. Finns INGEN diesel och ytterst få bensinmotorer som låter tillräckligt bra. Men grattis till dig om du har en. ;) Bara för att Bob Lutz bekräftar dina egna åsikter. Han låter som en bitter gammal gubbe som är fast i det gamla. Lite som Ines "Internet är en fluga" Uusmann. :) (även om hon inte är en gubbe...) Det trodde man om Apple också. Tror nog Tesla skulle klara sig nu. Men återigen. Det är inte poängen. Jag fattar inte att vi hela tiden fastnar i diskussioner om just Tesla. Jag hade hellre haft ett BMW-märke på båda bilarna. Men nu finns inte det alternativet. Än. Nimgaard, Jag är svårt allergisk mot hype. Jag har Android-telefoner (gillar inte Apple) och har svårt med den där ikoniseringen av personer som Steve Jobs och Elon Musk. Fan, jag gillar inte riktigt Musk och Tesla som fenomen heller. Men bilen är faktiskt oslagbar just nu. För mig. Och jag tar inte ens miljöhänsyn när jag väljer bil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.