|
Sida 26 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Lövet, Jag har inte pratat om Tesla som nån lösning. Jag vill helst inte prata om Tesla alls då folk här formligen avskyr märket av nån anledning. (samtidigt som Tesla-forumet ironiskt nog är fullt av f.d. BMW-ägare.) |
|
Hela Sverige behöver inte byta bil men halva Stockholm däremot, om man önskar åka in till city (inte bara Gamla Stan) - det finns många hundratusentals dieselbilar som inte är Euro6. Det är alltså hundratusentals bilar utan köpare för att bilarna typ inte kan användas - tror vi. Politikerna har ju förbehåll om att kunna överraska oss ytterligare där. Men Verdi har ju sitt på det torra och tycker alla andra får skylla sig själva typ, alla som liksom han inte kunnat växla till en bil för 1 000 000 kr är ju inte värda att bekymra sig om ändå. |
|
| Jag skulle inte säga att jag avskyr Tesla. De gör ju helt klart intressanta bilar. Är ganska skeptisk till hajpen kring märket dock. T.ex. verkar Tesla kunna ha hur låg kvalitet som helst på sina bilar. Folk vill ha dem ändå. Men de är ju alldeles för dyra för oss som är tvingade att köpa bil som privatperson. Verkar finnas en hel del tveksamheter med ljudkomforten i Model S också. För mig personligen är sittkomfort extremt viktigt och där funkar inte Model S alls för mig. | |
| TFaktum är att förbudet i innerstan är på väg att realiseras. Det kommer i sin tur påskynda genomdrivandet av en förnyad bilpark, troligen till elbilar. Förstår inte heller varför man är så negativt inställd till ett byte av framdrivningsform. Är det så att folk känner ett kollektivt ansvar för de som inte kommer ha möjlighet att köra bil till Gamla Stan? Det är ju i så fall lovande för ett samhälle som i typ alla andra frågor skiter fullständigt i medmänniskan. | |
Verdi |
Saabis, Och vad f-n kostar en X5:a då? ;) För mig hade en sån varit alldeles för dyr att leasa pga absurt högt förmånsvärde. bmw newbie, Ok, vi pratar väl lite Tesla då. :) Vad gäller låg kvalitet så vet jag väldigt lite då jag inte följt Tesla så noga förut. Jag tror de hade problem med drivenheterna för nåt år sen. Och så var det väl några av de första batteripacken som har fick bytas ut. Båda sakerna är väl vad jag vet åtgärdade och händer ej på nya bilar. Andra fel jag läst om är av typen "falkvingarna på min Model X skrapar i" och såna saker. Alltså irriterande men inte stoppande. Jag har själv haft två fel på min första Tesla. Dels dåligt sträckt skinn på förarstolen så att det bildades ett litet veck och dels parkeringssensorer som slutar fungera när det regnat mycket. Fick en helt ny förarstol faktiskt. Det andra problemet skulle jag logga när det hände och sen skulle de titta på det. Fick bilen både hämtad och lämnad på min uppfart när den var inne för byte av stol. Fick även låna en annan Tesla gratis under tiden. Otrolig service. Hade flera fel av samma typ på XC70:n faktiskt. Strålkastare som pekade ner i marken, bränslemätare som kunde visa fel, risk att motorn kunde lägga av när som helst osv. Saker som också åtgärdades på garanti. Ser inte skillnaden. Var småsaker med mina BMWs också för den delen. Ja, det är dyra bilar att köpa privat. Men det är stora snabba bilar av andra märken också. Har stor respekt för att folk inte kan köpa Tesla privat eftersom det skulle jag själv aldrig göra. Ljudkomforten är, enligt mig, helt ok i en Model S. Skulle säga att den är i klass med Volvo XC70 men lite bullrigare än en F11. Teslan är dock klart tystare än en F31. Stolar finns det tre varianter av. Den första stolen var tydligen inget vidare. Har inte provat den själv. Generation 1: Länk Next Generation: Länk Premium (gen 3): Länk Min första Model S hade Premium-säten. Jag satt väldigt bra i dem. Färre inställningsmöjligheter än BMW:s komfortstolar dock. Men de har svankstöd som standard och de flesta kan nog hitta en bekväm sittställning. Nu har jag next generation-stolarna (bytte till en äldre bil) och de är också bra. Lite fastare, lite bättre sidostöd. Mer som sportstolarna hos BMW. |
|
Hur upplever du den mer allmänna bilkänslan Verdi? Jag har bara åkt Tesla Model S en gång, men mitt omedelbara intryck var att om jag ställt den bredvid en BMW/Merca i samma prisklass och bortsett från drivlina och cool teknik så hade jag antagligen aldrig valt Teslan. Fick inte samma premiumkänsla helt enkelt. Men det var ju efter några mil i den, inte efter att jag kört själv eller haft den några dagar. De ägare jag pratat med pratar mest om tekniken och hur häftig den är som koncept, så brukar inte få så bra svar där. Prismässigt så ligger den ju ändå någonstans i häraden fullsmetad 5:a eller till och med en välutrustad 7:a. Och det förpliktigar en del. Samtidigt är de väl billigare att äga, så det är lite lurigt att jämföra med. Tänker ändå att du gått från rätt trevliga BMW till Tesla så du om någon borde ju ha en vettig uppfattning. |
|
|
"Ja, det är dyra bilar att köpa privat. Men det är stora snabba bilar av andra märken också. Har stor respekt för att folk inte kan köpa Tesla privat eftersom det skulle jag själv aldrig göra." Visst är det så, men för mig personligen så är chassi, styrning och sittkomfort betydligt viktigare än snabb acceleration. Så jag är inte villig att betala en massa pengar för att kunna accelerera från 0-100 på 3 sek. Skulle gladligen köpa en Model S som accelererade från 0-100 på 10 sek om den kostade 350000:-. "Stolar finns det tre varianter av. Den första stolen var tydligen inget vidare. Har inte provat den själv." Provade Model S 2015 så jag vet inte vilken stolsvariant det var, men problemet jag hade var att tiltmånen på sittdynan var dålig och att dynan var för kort. |
|
|
Artikel i SvD Länk |
|
Verdi |
Nimgaard, Den BMW som varit närmast Teslorna är M550d. Ungefär samma känsla och ungefär samma storlek. Fast ändå stor skillnad såklart. Skulle säga att Model S upplevs mer alert i hastigheter under 100 km/h. Både acceleration och i kurvor (trots den höga vikten). Däremot så kanske Model S tappar när man närmar sig 150-200 km/h. Men så fort kör jag inte tillräckligt ofta för att det ska bli en riktig nackdel. :) Vad gäller premiumkänsla så är det lite subjektivt vad man menar. Model S är ju så annorlunda med den stora skärmen som jag är lite kluven till. Ger ju ett helt annat intryck än alla knappar som finns i en BMW. Sen gillar jag inte riktigt förvaringen mellan framstolarna som saknar lite finess. Finns ingen förvaring i dörrsidorna heller vilket jag kan sakna. När man haft en Tesla ett tag och byter till en annan bil så blir skärmen dock väldigt liten. Svårt att se bilden från backkameran, kartan i navigatorn osv lika bra. Så skärmen är både bra och dålig. En annan negativ sak är att man inte kan få HUD hos Tesla. Jag hade det på min M550d och det var väl trevligt. Men jag uppskattade det nog inte lika mycket som många andra så för mig var det inget problem att vara utan. Finns dock fördelar också. Min nuvarande Model S har lite extra mycket nappaskinn jämfört med min förra också (del av ett s.k. "premiumpaket"). Nu är halva dörrsidorna, armstödet i mitten och centrumkåpan på ratten också i riktigt skinn. Och stolarna såklart. Mycket mjukare än dakota-skinnet. Instrumentbrädan är också klädd i skinn och alcantara. Innertaket är svart alcantara. Mycket annat är klätt i en, helt ok, variant av fuskskinn. Så den där "mönstrade plasten" som finns i så många bilar (instrumentbräda, dörrkarm osv) finns inte alls i en Tesla. Kan väl sammanfatta med att materialvalen i Teslan är bättre än de flesta BMW men att kupén inte känns lika genomarbetad och "färdig". Vad man ska jämföra mot vet jag inte riktigt. Beror på om man ska köpa privat eller leasa. Jag vet iaf så mycket att den blir billigare i månaden för mig som leasingbil än vad en G31 530d med IE hade varit. Nästan så att en välutrustad 520d vore lika dyr. Så då tänkte jag att det vore väl lite kul med nåt helt nytt. En stor nackdel som är avgörande för många är att man inte kan få Model S med dragkrok. Man kan få Model X med drag och det fungerar för att köra hem saker från byggvaruhus, i med båten, bort med skräp osv. Men det funkar inte för husvagnssemester. Inte utan inskränkningar iaf. Annars är det ju såklart påfyllning av drivmedel som är den stora saken. Kan man inte ladda hemma, helst med trefas dessutom, så faller allt. Iaf om man är bekväm av sig som jag är. Men kan man det så blir det en fördel nästan. Jag behöver aldrig åka till en mack längre. Pluggar bara i bilen hemma på uppfarten när det behövs. De dagar jag ska köra längre än 30-35 mil (ytterst få dagar för oss) så får jag planera lite. Eller, bilen planerar åt en men man får tänka lite när det passar med lunch/fika/middag osv och göra det samtidigt som bilen laddar. Det blir bättre och bättre dock i och med att de bygger fler superchargers. För vår del handlare det om E4 söderut oftast. Nu ska Norrköping och Markaryd få laddare också och då ökar handlingsfriheten en aning. Dock handlar det om nåt vi gör 2 dagar om året så det ska inte överdrivas heller. Det enda övriga som skulle kunna bli lite kämpigt är vissa destinationer i fjällvärlden. Blir dock bättre när Hudiksvall och Sveg får sina superchargers nästa år. |
Verdi |
bmw newbie, Tycker Teslan är mer körglad än G31:an. Mer "go cart"-känsla. Om man nu kan tala om en sån för en bil i den här storleksklassen. 2015 så började väl "next generation"-stolarna komma så det kan ha varit antingen de eller så den första platta modellen. Låter dock på din beskrivning som att det borde vara de första stolarna du provade. Jag är 189 cm och kan tilta bakåt tillräckligt för att få lårstöd. |
|
Låter ändå som ungefär det jag trott. Verkar ju helt klart vara ett vettigt val om man kan köra som tjänstebil och har allt praktiskt runtomkring löst (laddning mest). Tycker ändå att det ska bli intressant när det kommer fler typer av modeller. Teslas är ju onekligen lite dyra, och även om en Leaf är jämförelsevis billig så tar det nog emot för de flesta att lägga 350' på en relativt liten och enkel bil. Som tjänstebil borde den dock bli rätt förmånlig. Speciellt som andrabil, antar att I3:an hamnar i den kategorin med. Krävs nog ändå att de stora tillverkarna börjar få ut lite familjekombis och liknande till rimliga priser för att det verkligen ska ta fart. Men det dröjer nog inte så länge ändå. Får min nya i vinter, men nästa gång (3-5 år) så lär ju en elbil vara aktuell nästan oavsett vilken typ av bil man behöver då. |
|
Verdi |
Nimgaard, Javisst är de dyra. Fast när jag ser att en ny X3 med 6-cylindrig motor kostar runt 800 tusen så känns den nästan prisvärd. 30d: Länk M40i: Länk En Model S börjar idag på 892 tusen och man behöver inte kryssa i särskilt mycket alls. Om något. Inte alls som att speca en BMW. |
|
Det är nog inte många som är sugna på att betala 800' för en X3 heller, men jag förstår din poäng. Men jäklar, nästan 800' för en diesel som i värsta fall riskerar att ramla som en sten i värde. Kan inte kännas rimligt för många med tanke på denna trådens ämne. |
|
Verdi |
Ja de där X3:orna är faktiskt snuskigt dyra. Undrar vad en eldriven kommer kosta? En X5 är ju billigare. Helt sjukt: Länk |
| Det ska bli spännande att se hur Ståkholms "eldrivna fordonsflotta" drar ut och snöstädar stan efter första snöfallet 2020, kan det bli sämre än med diesel tro? | |
|
Nu blev det lite för positivt och för mycket medhåll här, dags för kritik igen. Vi är inte tjejer. Här följer mina invändningar mot Tesla som företag; Man lyckas inte producera en bråkdel av de Model 3 man trott fabriken ska kunna ge. Trots det lanserar man en LASTBIL, som är oändligt mycket mer komplicerat att bygga - utan att ens ha en anläggning till det - och påstår att den är leveransklar redan 2019. Dessutom måste ju det här "megachargernätverket" redan vara färdigställt för att kunna sälja lastbilarna. Lastbilarna har som bekant redan bjudits till försäljning mot reservationsavgifter. Det är särskilt roligt med tanke på att man köper något med okänt pris - när tidigare har det hänt? Vidare vet man inte vad eländet väger med alla batterier, forskare har i några artiklar räknat på att lastbilen måste bli runt 6-7 ton tyngre än sina dieselmotsvarigheter, beroende på vilken räckvidd de väntar sig. Med 80 mil utlovat är nog fordonet fullproppat med batterier, vilket kanske gör den ännu tyngre än tänkt. Bekymret är då inte att man får dra av motsvarande vikt från lastutrymmet, utan att även dagens lastbilar har problem med tillåtna axeltrycken. Lägger man på så mycket vikt på framaxlarna. Prototypen på visningen ser dessutom ut att vara tvåaxlad, så den är i princip olagligt att åka runt med även utan en trailer bakom. Men sådana fakta har man inte redogjort för...men säljer lastbilen ändå? Tesla är inget seriöst företag, det är en galen man som inte får nog av kickar och uppmärksamhet från djärva ideer, och därför blir dom bara mer och mer urspårade, och mindre vetenskapliga. Och nu har våra politiker nästan gett dom monopol på vår bilmarknad. |
|
|
Man producerar Model 3 enligt plan Länk Lastbilen är fortfarande en pappersprodukt som har långt kvar. Men vad spelar det för roll? Ingen etablerad biltillverkare idag producerar någonting som ens är i närheten av Tesla på elbilsfronten. BMW och Mercedes lyckas inte få sina hybrider att komma längre än 3 mil och när de jämförbart utrustade som Model S kostar de lika mycket och har hälften av prestandan... ------- //Lövet |
|
|
Konstig graf du hittat, det verkar vara prognosen som gavs tidigare i år - det senaste som kommunicerats i produktionsväg är att man lyckas tillverka tre bilar om dagen, och planerna för full produktion är framskjutna från december till mars. Med tanke på hur lång tid det tagit att komma igång för att producera en bil som man i princip redan bygger - hur ska vi tro att man kan dra igång en lastbilsfabrik på dryga 12 månader? Ett segment som är helt okänt för Tesla? Pappersprodukt eller inte, dom säljer ju den redan. Tesla börjar likna ett Kickstarterföretag. |
|
| Vad är det som stör dig mest? Tekniken i sig eller Tesla som bolag? | |
|
Tesla som bolag såklart. Och att allt dom säger blir lag och regler över hela jordklotet, nu ska 100 000 dieselbilar i Stockholm bli värdelösa för att man ska byta ut dem mot Teslor. Sen är Tesla i konkurs år 2020 för sälja bilar med förlust tyckte inte aktieägarna var kul längre, då får vi åka till skroten och köpa tillbaka våra dieselbilar. Lekstuga med folks investeringar och liv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.