|
Sida 25 av 77
|
|
|---|---|
|
Var inte så säker på att elbilar är standard om 5-10 år. Tesla redovisar oerhörda förluster bortom all rim och reson - nu är förlusttakten uppe i 20 miljarder (!!) om året. Planen för att avhjälpa detta är att...halvera försäljningspriset på sina bilar. Nog för att Model 3 blir billigare att tillverka än sina syskon, men knappast hälften så billig. Nu har man som panikåtgärd för att fortsätta locka investerare, presenterat nya produkter som ska revolutionera nya marknader. Man har dragit fram prototyper av lastbilar och hittat på specifikationer för att egentligen försvara sitt värde. Alla experter säger i princip att vad som utlovats på den fronten är helt omöjligt, och det enda mer oroväckande än bluffen i sig är ju om Tesla faktiskt försöker sig på att tillverka lastbilar utan att ens ha kläm på småbilsproduktionen. Att faktiskt ha en fungerande och effektiv lastbilsproduktion är betydligt svårare än att ha en vision om detsamma. Jag läste nånstans att Tesla hade behövt investeringar i storleksklassen 60 miljarder för att ens påbörja produktionen, samtidigt som man går 20 miljarder back om året och produkten i fråga måste bli tre gånger dyrare än diesellastbil för att säljas till samma marginaler. Företaget Tesla förtjänar inte att bära mitt släktnamn. Thomas Edison höll på att ruinera sig själv när han envisades med att förorda likströmmen framför Teslas växelström trots att den uppenbart var sämre. Musk gör nu samma sak genom att trycka in batteri- och elteknik till varje pris i allt. Powerwall, SolarCity, ja - bilarna i sig...istället för att få ordning på verksamheten letar man nya förlustområden. |
|
|
Det är säkert inte så att vi har 100% elbilar om 5-10 år, men det som krävs är att det blir fler modeller som de med vanliga inkomster kan köpa. Svårt att se att de traditionella tillverkarna inte skulle ha mer rimliga modeller ute om några år, och då kan det gå snabbt. Tekniken finns, men infrastruktur och tillverkning saknas. Hur många "vanliga" rena elbilar finns det? En handfull som ändå kostar rejält mer än motsvarande bil med förbränningsmotor? Framför allt tror jag att infrastruktur kommer att byggas ut successivt de kommande åren, utan att man tvunget måste bränna en rejäl bit av statsbudgeten bara för att det ska ske NU. |
|
|
Det finns ju de som hävdar att diverse sällsynta jordmetaller inte kommer att räcka till för att producera batterier till elbilar om ens bråkdelar av bilparken ställs om... Sedan är det sällan man hör någon problematisera det faktum att dessa jordmetaller bryts i fattiga länder under närmast slavliknande förhållanden och stor lokal miljöförstöring som följd. Iofs. kanske det kommer ny teknologi som gör det möjligt att producera batterier av andra råvaror än i dag, men problematiken nämns sällan i debatten! Ska bli intressant att se hur stor paniken blir i "Fraggelberget" om (eller troligen när) man upptäcker att miljözonerna inte ger märkbart bättre luftkvalitet inne i staden och de pedagogiska problemen som då uppstår när man tvingas förklara för tusentals bilister varför de tvingades byta bilar för stora belopp utan att det ledde till märkbart bättre luftkvalitet! Någon som minns dubbdäcksförbuden och de uteblivna luftförbättrande effekterna av detta - något som man inte talar högt om bland politiker!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Du blandar ihop saker och ting Saabis. Tesla är inte synonymt med elbilar. Tesla behöver inte ens gå med vinst för att lyckas. Hela syftet är att visa vad som går att göra och påverka hela bilindustrin i riktning mot mer miljövänliga alternativ. Det ser ju ut att gå väldigt bra då nästan alla biltillverkare nu jobbar hårt för att få fram elbilar. Tror ni Porsche skulle ta fram Mission E om det inte vore för Tesla? Jaguar I-Pace? Audi e-Tron? Mercedes EQ? Och det finns ett väldigt stort intresse för de här modellerna. De kommer nog få sålt allt de lyckas tillverka. Dessutom har Tesla visat hur man bygger effektiva och välfungerande nätverk med snabbladdare. De ploppar upp som svampar ur jorden runt om i världen. Vi i Sverige fick precis en utanför Uppsala. Det ska snart byggas i Hudiksvall, Strängnäs, Sveg. Norrköping, Borås, Markaryd osv. Och det är bara i Sverige. Man bygger även ut populära locations med fler anslutningar. Nu är väl Teslas marginaler på själva bilarna helt ok dock. Vi får väl se hur det slutar. Länk "Tesla has simplified the design of the Model 3 to make production easier, learning from its mistakes with the Model S and X. The company intends to initially offer the car with just 100 permutations, compared to over 1,500 permutations for the Model S. The company indicated that it expects gross margins on the Model 3 to turn positive from Q4 2017, while noting that margins could reach 25% at some point in 2018. This is impressive, considering that the company’s far more expensive Model S and Model X vehicles garner similar margins (Non-GAAP automotive margins stood at 25% last quarter). Tesla’s Detroit-based rivals, GM and Ford, typically see gross margins of under 15%. The relatively high gross margins and planned volume ramp could help Tesla move towards operating profitability, as its fixed cost allocation improves." Vilka experter är det som dömer ut lastbilen förresten? Varför måste den bli så dyr? Den stora frågan är dock: Varför vill du att det ska misslyckas? Varför vill du fortsätta med olja? Även om du inte tror på klimathotet så finns det så många fördelar med elbilar. Ta t ex luftkvaliteten i storstäderna. I Stockholm är det väl hyfsat ok (även om ALLA som bor där skulle tjäna på om det blev bättre) men kolla hur det ser ut i t ex New Delhi: Länk I Peking: Länk Nej, allt kommer inte från trafiken men mycket. Varför kan du inte se fördelarna? Är du helt blind människa? Det enda du ser framför dig är dina galna långkörningar hit och dit... Din "frihetskänsla". |
|
Så är det ju, men som alltid så är det personer med närmast noll teknisk kompetens men en stark ideologisk övertygelse som både lobbar för och fattar besluten. Bilister är enkla mål. Dels är det kanske de mest uppenbara utsläppen vi har. Det puttrar ju ändå runt bilar som uppenbarligen släpper från sig avgaser. Alla ser det, varje dag. Och de politiker som kanske inte tycker att just det miljöproblemet är så farligt i det stora hela ser ändå pengarna som rullar in. Och pengarna ska ju in på ett eller annat sätt. |
|
Verdi |
Johan B, Litium finns det väldigt mycket av. Kobolt kan bli en bristvara. Men varför är lösningen att sluta med elbilar istället för att se till att brytningen sker under bättre former (oljeindustrin är väl inte heller några änglar för övrigt)? Jag förstår verkligen inte varför så mångas är så skeptiska. |
Verdi |
Nimgaard, Noll teknisk kompetens? Vad vet du själv om elbilar då? (förutom din ideologiska övertygelse om att de är allmänt värdelösa förstås) Skatter ja... Här kan ni läsa om statens intäkter per skatt. Länk ... per-skatt/ Energiskatt bensin 11,9 Energiskatt oljeprodukter 11,3 Koldioxidskatt bensin 8,2 Koldioxidskatt oljeprodukter 15,4 Skatt på vägtrafik 19,7 Totalt: 66,5 miljarder. Totala skatteintäkter 1 920,2 Dvs 3,46% av den totala skattebasen kommer från biltrafiken. Fast här ryms ju även lastbilar, traktorer, båtar, skotrar, gräsklippare, motorcyklar, motorsågar och allt annat som drivs med bensin/diesel. Hur kan det vara så omöjligt att göra den omställningen? Det ska ju inte göras på 1-2 år utan snarare 15-20 år. Det är inte många tiondels procent av skatteintäkterna som ska ställas om per år... Och om det nu blir så att elbilar beskattas lika hårt som dagens bilar. Är det ett stort problem för dig? |
|
"Hela syftet är att visa vad som går att göra" - ja alltså man kan göra mycket genom att sälja saker med förlust. Man kan bygga en onlinematmarknad för mat om man är nöjd med att packa och köra hem maten till kunderna med förlust i all evighet. Det imponerar inte på mig att skryta om försäljning med förlust. Teslas marginaler är inte vad dom ser ut att vara, dom bokförs annorlunda. Alla andra säljer sina fordon till återförsäljare - och i det ledet uppstår förstås ännu fler kostnader. Tesla säljer sina bilar direkt till kund och tar kostnader för de (egna) återförsäljarna på annat håll i resultaträkningen. |
|
Verdi |
Saab, Som vanligt tar du inte in ett ord av vad man skriver... Skit i Tesla då. Ämnet är betydligt större än så. |
|
Var har jag sagt att elbilar är värdelösa? Tycker Tesla är en oerhört häftig bil, även om jag inte är lika imponerad av bilen bortom drivlinan. Och nej, jag är ingen expert på elbilar, men jag är ingenjör och har åtminstone rätt bra koll på både hur de funkar och de utmaningar som finns både tekniskt och infrastrukturmässigt. Framför allt så vet jag att det inte är 100% vs 0% utsläpp när man jämför elbil och bil med förbränningsmotor. Framför allt så vet jag att världens bästa ide är fullständigt meningslös om den inte är praktiskt genomförbar. Men visst, miljöpartiet (som ofta driver dessa frågor) har kanske en fantastisk teknisk stab som studerat dessa frågor i detalj. Men det märks varken på deras förslag eller deras uttalande. Tvärtom är min bild att de på sin höjd förstår hur en vanlig cykel funkar, om ens det. |
|
|
Verdi, många av dessa metaller finns på ett fåtal platser i världen och skapar nästan monopolställning för de som sitter på resurserna (bland annat Kina). Det skapar i sig en del problem med möjligheten att påverka "ägarna", risk för framtida väpnade konflikter kring resurserna mm. Det jag menar är att det som är bra i "ena änden" kan vara lika dåligt i "andra änden"...dvs. man bör lyfta debatten och se helheten och inte bara koncentrera sig på hur det ser ut på en enskild gata i Stockholm när man mäter luftkvaliteten där och konstaterar att man nu överskrider EU-gränsvärden etc. Det finns ju en del skrivet och debatterat om problemen med miljöpåverkan för att ställa om vagnsparken i form av avveckling av det gamla och tillverkning av det nya. Är det t ex. alltid miljömässigt försvarbart att skrota ut fullt fungerande teknik i förtid om man ser på den totala miljöbelastningen och inte enbart skjuter in sig på de lokala utsläppen som en bil har när den körs? Fyra exempel som tar upp problematiken kring elbilar och deras batterier. Det finns givetvis mycket mer om man letar lite: Länk Länk Länk Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Nimgaard, Alla älskar verkligen att peka finger mot Tesla. Måste vara som ett rött skynke. Allt är inte perfekt med Tesla men den är banne mig tillräckligt bra för att jag inte ens ska drömma om att köpa en fossilt driven BMW igen. Nej det är väl klart som fan att det inte blir 0% utsläpp. Måste det vara det för att det ska vara nån idé eller vad menar du? Finns det verkligen inte andra värden? Luftkvalitet, mindre buller i stadsmiljön, mindre pengar till Iran, Saudi, Ryssland, osv osv... Vad är det som inte är praktiskt genomförbart? Javisst, stirra dig blind på MP du. De är inte direkt ensamma om att jobba för minskade utsläpp och bättre luft. |
|
Som jag sade, hade jag haft laddmöjlighet så hade det antagligen varit 50/50 för mig. Men det har jag inte, ett exempel på att det inte är praktiskt genomförbart. Hybrid, visst, men då blir det bara ett alibi. Kan jag inte ladda den så blir det bara som att köra runt med en tyngre bil. Elbilar är framtiden, det ska bli kul när vi kommer dit (förhoppningsvis ganska snart). Det kommer att medföra andra positiva bitar med, inte minst miljön. Men vad jag menar är, de som lobbar för detta vill ha det NU, idag, helst igår. "Tekniken finns". 2020 siktar de på med denna utredning. Hur många rena elbilar kommer det finnas 2020 som en person med vanlig inkomst kan köpa och känna sig trygg i? Hur många laddstolpar? Vad skulle det kosta att antingen tvinga folk dit, eller subventionera så tungt att det blir kostnadsneutralt för den vanliga bilföraren? Hur miljövänlig skulle egentligen elen som används bli om en större andel av bilflottan helt plötsligt går på el? Min poäng är att det finns många frågor som antagligen har ganska obehagliga svar för den stirrat sig blind på ena eller andra lösningen. Tyskland har väl spikat 2030 som försäljningsstopp för bilar med förbränningsmotor. Tycker det verkar helt rimligt, det lär ju bli en avtrappning fram till dess. Varför då tvinga fram kostsamma lösningar för att tjäna ett år eller två? Jag kan ha fel, kanske kan man lösa det på ett effektivt sätt inom ett par år. I så fall blir ingen gladare än jag. Men jag är skeptisk. Stirrar mig knappast blind på MP, det är dock ett tydligt (och extremt exempel). Det är många som jobbar för det, vilket är bra, men det är också många av dem som är överdrivet optimistiska. Jag kanske framstår som elbilsfientlig men det är jag verkligen inte. Däremot tror jag på att låta den tekniska utvecklingen styra. Om/när elbilar är ett lika bra eller bättre alternativ så kommer bensin/dieselbilarna att försvinna. Så enkelt är det. Marknaden pekar rätt tydligt på att vi inte är där än. |
|
|
Rent ingenjörsmässigt sett så skulle jag nog vilja ha en elbil. Just för att det inte verkar vara så mycket som kan gå sönder (även om Tesla har haft stora kvalitetsproblem). Man behöver inte oroa sig över långa oljebytesintervaller, igensatta partikelfilter, trilskande EGR-ventiler m.m. Känns som att med lite kvalitetsfokus från tillverkaren så borde elbilar utan vidare kunna hålla i 10-15 år. Men problemet för mig är att jag inte har någonstans att ladda en potentiell elbil. Och jag har ingen lust att flytta bara för att jag ska kunna skaffa elbil. Dessutom finns det ingen elbil som tilltalar mig i dagsläget. Kanske den eldrivna X3:an som kommer om några år kan vara något, eller Mercedes EQ. |
|
|
Klart ämnet är "betydligt större än så". Det handlar om att man för bara några år sedan uppmanade alla att köpa dieselbilar och dubbdäck, nu är luftkvaliteten densamma som då men plötsligt ska dieslar och dubbdäck förbjudas. Istället ska alla tvingas köpa bilar av ett konkursmässigt, oseriöst företag och hela jordklotet ska anpassas efter Elons visioner och drömmar. Precis när mänskligheten efter tusentals år slutat ägna sig åt religion så byter man egentligen den ena påven till en ny påve, onekligen är vi ett flockdjur som behöver en ledare att se upp till och avundas. |
|
Verdi |
Saabis, Ja vad vet världens alla investerare och analytiker som inte du lärt dig i "livets hårda skola"? ;-) ps. Vet inte om du har rätt i att religionen är död. I Sverige till viss del. Men i många andra länder har utvecklingen gått åt helt fel håll (Iran, Afghanistan, Egypten osv) och mycket tyder på att andra generationens invandrare är mer religiösa än sina föräldrar. Mycket tack vara Saudis oljepengar för övrigt... Men det är en helt annan diskussion som inte passar här. |
|
Gillar ändå Elon och hans visioner. Man ska se nyktert på allt, men visionärer som bryter mönster behövs. Allt annat lika så har Elon och Tesla gjort ett fantastiskt jobb med att visa på att elbilen är ett vettigt alternativ inom en snar framtid. I allra sämsta fall har de åtminstone satt eld i baken på de traditionella tillverkarna. Även om jag inte tycker att vi är riktigt där idag, så tror jag att Tesla kapat många år på vägen mot elbilar. Lite som när Apple plötsligt slängde ut IPhone och tvingade alla att tänka om. Precis som bmw newbie skriver, en elbil är ju tekniskt sett väldigt lockande på mer än ett sätt. |
|
Verdi |
Nya Nissan Leaf får väl anses vara hyfsat billig med tanke på de låga drivmedelskostnaderna. 315 500:- efter den nya miljöbonusen på 60 tusen som införs nästa halvårsskifte. 150 direktverkande hästar och verklig räckvidd på 30 mil räcker ganska långt. Länk Kan man ha den som förmånsbil blir den billigare än det mesta i begagnatväg tack vare sitt väldigt låga förmånsvärde. Den stora nöten som ska knäckas är ju hemladdning för de som inte bor i eget hus. Det börjar ju komma laddgator och en del bostadsrättsföreningar har börjat installera laddstolpar. Länk Länk Länk |
|
Delar varken Verdis lite väl positiva syn* eller Saabis nattsvarta men måste ändå kommentera: Varför skulle HELA SVERIGE behöva byta bil över en natt för att det blir förbränningsmotorförbud i Gamla Stan? Antalet personer som bor där och har egen bil är så litet att det inte ens kommer märkas. Likaså antalet personer som regelbundet behöver bilpendla till Gamla Stan. ------- //Lövet * Nej det är inte många som över en natt kan starta eget bolag och leasa en Tesla. Privatägda Teslor är fortfarande mycket ovanliga. Vi pratar 3-4 av 100. Övriga elbilar är så fulla av begränsningar fortfarande. |
|
|
Fast Elon har ju inte uppfunnit elbilen så som Apple uppfann smartphonen. Elbilar har ju provats i omgångar sedan 100 år tillbaka och sen har man lagt ner det - dom är för dyra att producera, de konsumenter som ändå lockas av kort räckvidd och batteriångest vill/kan ändå inte betala vad det kostar att tillverka fordonet. Det enda Tesla gör annorlunda är ju att man byggt en hajp kring produkten och lockat till sig oändligt med riskkapital för att hålla liv i det hela. Det är massa grundare till startups som geniförklaras numera när de tar marknadsandelar men endast gör det genom att sälja saker med förlust. Varje skribent här inne, eller varje mormor till oss skulle också kunna trycka massa batterier och sälja den för billigt om hon fick 100 miljarder att spendera för ändamålet. Det är lätt att vara visionär när man slipper ta konsekvenser för misslyckanden, jag kan ju också sitta och prata om hur jag ska skicka människor till Mars med mitt raketföretag och så vidare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.