AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.507

Kommande förbud mot diesel?

Sida 24 av 77
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Konstigt att det är så mycket bilar överallt som man måste skatta ihjäl när alla vill åka kollektivt för det är snabbt och bra.

Konstigt att politikerna som stiftar dessa lagar aldrig själva åker kollektivt...
Verdi
Du ska väl vara jävligt glad att alla inte tar bilen för då skulle du ju knappt ta dig fram alls. ;-)
Sen bor ju inte alla i Stockholm...

Ta sig mellan Malmö och Lund är smidigt, om man råkar bo på exakt rätt ställe. Annars är det 1-3 byten att lägga på risken för förseningar. Det som på pappret är 10-20 minuter blir lätt rätt mycket mer. När jag pendlade körde jag bil varje dag, fanns ingen som helst praktisk anledning att inte göra det.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vem var det tidigare i tråden som tvärsäkert sa att det inte kommer ett dieselförbud inom överskådlig tid? Just ja, hittade det! Länk
Bor också i Stockholm och åker bil till jobbet, eftersom kollektivtrafiken fortfarande inte fungerar när man ska åka mellan förorter. I mitt fall måste jag åka in till stan och ut igen. Sen är bilen, enligt mig, överlägsen kollektivtrafiken bekvämlighetsmässigt. Man har alltid sittplats, man slipper lyssna på andras privatsamtal, kommer direkt dit man ska m.m. Enda fördelen som jag ser med kollektivtrafik är väl att man får mer tid att läsa böcker. En annan trend jag har svårt för är detta med cykelpendling. Är det inte bättre att ta tag i laddproblematiken och ge ordentliga elbilsubventioner istället för att tvinga folk att sätta sig på en cykel i snöslask och minusgrader?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det beror ju lite på var man bor och var man jobbar också...

Jag bor söder om byn, Trångsund och jobbar rätt centralt, Drottninggatan för att vara exakt. Och jag behöver inte bilen i jobbet. Så för egen del blir det hål i huvudet att ta bilen in till jobbet. Pendeltåget fungerar finfint även om SL och MTR haft det lite jobbigt med att följa tidtabellen senaste tiden, känns som dom slänger iväg tågen lite på måfå.

Men det är ju på kvällar och helger som man använder bilen alla gånger man ska nånstans. Tänk att ta hela familjen med SL för att gå på bio på Heron City t ex.... det sker ju bara inte!!!

Om dom nu fått för sig att man inte får köra med äldre bilar in till Gamla Stan, det drabbar inte mig så mycket, undviker Gamla Stan som pesten i alla fall. Men resten av byn, det kan bli bökigare men för vår del är det sällan vi åker in på byn även på kvällar och helger. Det finns inte så mycket som lockar faktiskt. Men det är ju vår familj det.

Frågan är ju hur ska de som bor inne i staden och som inte har råd att skaffa sig en bil med rätt klassning göra? Ska dom tvingas flytta eller tvingas sälja sin bil som dom kanske åker med bara på helgerna till landet som då per definition ligger utanför miljögränsen? Som vanligt känns det som politiker inte tänker på den vanliga människan och hennes behov utan mest på att få in pengar till kassan som ena dagen gapar tom, nästa dag har ett överskott på 40 miljarder....

Niklas

Fransosen
Verdi
Siffror från 2011 men trenden håller nog i sig.

Länk

"Minst vanligt är det med körkort i Sundbyberg, Stockholm och Solna där mellan 30 och 33 procent har körkort. De elva kommuner där lägst andel av 20‑åringarna har körkort ligger alla i Stor‑Stockholm."

Den där statistiken behöver faktiskt inte betyda så mycket. Jag hade inte heller körkort när jag var 20 år. Såg inte behovet av körkort vid den tiden. Det var väl mest till golfbanan som det hade varit bra att ha bil då, men man fick förlita sig till snälla kompisar.
Det är ju när man får barn och det ska skjutsas till dagis, skola och senare diverse aktiviteter och kalas som man börja inse det fina med bil och körkort. I min bekantskapskrets så är det mycket få barnfamiljer som inte har bil. Dock ska jag försöka få min dotter att ta körkort så fort det är tillåtet. Är ingen höjdare att ta körkort när man är 30 kan jag meddela.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Min fråga är, hur kan man basera miljözoner på tester som är missvisande?

Att uppfylla Euro 6 behöver i verkligheten inte betyda att jota uppenbarligen:

Länk

Nä, inför istället utsläppsmätning i samband med besiktning och förbjud de bilar som verkligen släpper ut för mycket, på riktigt!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Zig, kan ju bli en smula knivigt med utlandsreggade bilar. Innerstan fylls med polska skåpbilar :)
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Men samma problem med Euro 6 gränsen antar jag? Om man använder sig av trängselskattkameror och böter så finns väl inga polska reg skyltar i registret och lycka till med att få hem böter från Polen ;-)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tänktente på de :)
Det sista ordet är väl inte sagt gällande miljözoner i Stockholms innerstad men det finns ett antal frågetecken som det hela väcker.

Kommer miljözonerna att gälla all genomfartstrafik i Stockholm på till exempel Essingeleden och Klarastrandsleden, Centralbron och Söderledstunneln?

Hur blir det med genomfartstrafiken på Munkbron och Skeppsbron?

Hur blir det med trafiken till färjorna på Värtahamnen, Stadsgården och Tegelvikshamnen? Ska alla bensinbilar till och från Finlandsfärjorna portas som är äldre än 2009?

Lycka till med all den problematiken säger jag bara till MP:s lokalpolitiker i Stockholm.

Bara ett exempel på problematiken kring miljözoner, kommer Viking Line och TallinkSilja bara se på när ett mycket stort kundunderlag för deras trafik stängs ute till deras färjor?

Om det kommer klubbas igenom och alla exempel som jag har tagit upp kommer ingå i miljözonerna, samtliga dieselbilar som icke är Euro 6 klassade och bensin, etanol och gasbilar som inte är Euro 5 klassade förbjudna, då är det ett utslag av ren och skär fanatism och galenskap.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
HenkeLexus, tror din sista mening är den som är utmaningen.....

Niklas

Fransosen
Fransosen: Utmaning som att behöva leva med idioter till politiker eller hur menar du?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk
GT
22
GT 328
328i F34 M-sport -14
Länk

Även nyare dieslar kan komma att förbjudas.
Verdi
Bra för de som inte bor i Stockholm. Marknaden kommer översvämmas av diesel-tjänsteslädar från hufvudstaden. :)
Tycker inte det känns vettigt att tillåta bensinbilar dock. Även om de släpper ut mindre NOx så släpper de ut bensen istället som också är cancerframkallande. Är väl bättre att bara tillåta elbilar och sedan införa subventioner för dessa så att alla har råd att köpa en. Samt att sätta press på bostadsrättsföreningar så att de tillhandahåller laddmöjlighet. I dagsläget känns elbilen mest som ett alternativ för relativt välbeställda villaägare.
Sätta press på bostadsrättsföreningar blir ju rätt fel också. Speciellt centralt i stora städer där miljözoner införs. Många i föreningarna har ju inte ens bil, ska de då subventionera en tidig omställning till en dyr och ofärdig teknik? För att inte prata om de som har bil men står i kö till parkeringsplats.

Funderade själv på elbilsalternativ men jag var inte sugen på att plöja ner den typen av pengar i en parkeringsplats som jag ändå bara hyr, och kan knappast begära att de övriga i föreningen ska vara med och betala.

Möjligtvis om man subventionerar själva laddstationerna så mycket att föreningarna inser att det är en bra affär att sätta upp dem. Men då finns ju risken att det blir dyrt när alla vill hoppa på tåget.

Subventioner på den skala att folk faktiskt är beredda att byta blir också riktigt riktigt dyrt. Att bränna den typen av pengar på något som kommer vara standard ändå inom 5-10 år känns inte vettigt. Ärligt talat, så mycket släpper inte privata bilar ut att det gör någon större skillnad på de få år som är kvar tills omställning sker ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.