|
Sida 23 av 77
|
|
|---|---|
| En stilla undran från en icke-stockholmare - Går det ens att köra bil i Gamla stan idag? Om förbudet inte omfattar lastbilar som skall frakta gods till restauranger och affärer så känns inte effekterna av förbudet särskilt stora. Varken för miljön eller servicen. Eller räknas genomfarten (vet inte vad vägen heter) mellan Slussen och K-trädgården i förbudet? | |
Verdi |
Ursäkta Saab95. Hur många ggr har du tagit bilen till Gamla stan? |
| Lite offtopic, men tror ni att dieselpriset kommer att gå upp eller ner?. Tycker det kommer bli intressant och se hur dom ska ha koll på diverse bilar med lägre klassning är euro-6 på det ställen där det bara är tillåtet. | |
|
Hur många gånger jag tagit bilen till Gamla Stan? Varenda gång jag varit i Gamla Stan. Har haft lunch/middag med vänner där ett bra antal gånger senaste månaderna. Sen varenda gång man har nån besökare i stan som man vill visa slottet och lite annat. Stockholms Hovrätt, Högsta Domstolen och Kammarrätten ligger inom nya miljöförbudzonen. Kan omöjligen vara populärt att förbjuda såväl personal som andra att ta sig dit. Alla turistbussar som tar turisterna till slottet? Får dom dispans? Miljözoner, höjda P-avgifter, kommande höjningar på redan för höga trängselskatter...Gamla Stan kommer bli en död zon, dråpslag mot alla näringsidkare i stan som förlorar köpstarka bilister. Minns nån när Skärholmens Centrum införde betalparkering med krångligt bomsystem in och ut? Konsumenterna övergav köpcentret på ett ögonblick och dom fick riva hela alltet efter tre veckor eller nåt åt det hållet. |
|
Verdi |
Det finns väl andra sätt att ta sig dit än med egen bil? Är du kanske rörelsehindrad? Då får du säkert dispens. |
| Varför har du bil då när det finns likvärda sätt att ta sig runt på, även som handikappad? | |
Verdi |
Så bara för att du har en bil så tar du alltid den oavsett var du ska? Ok. Fast när det blir förbud mot fossilbilar till Gamla stan så ska jag börja köra dit. Borde vara mindre trafik och lättare att hitta parkering då. ;-) |
| Klart jag tar bilen överallt jag ska, vilken konstig fråga. Har du dina lyxbilar hemma i garaget och istället trängs med pöbeln på SL till vardags? | |
|
Så du tar bilen även om det tar dubbelt så lång tid? Det låter mera dumt än coolt vilket jag antar att ditt uttalande ska försöka vara. ------- //Lövet |
|
|
Alltså ja, jag tog bilen till både London och Paris och Milano och Ukraina och... Men när går det snabbare att ta sig nånvart kollektivt i Sverige än med bilen? Försöker ni göra poäng av att bilförbud inte spelar så stor roll eftersom det finns likvärdiga alternativ? Sluta hyckla då och sälj era bilar. Gå i bräschen för miljövurmandet. Likasinnade finns möjligen inte på just bilforum men jag kan varmt rekommendera Länk |
|
|
Det tar 20 minuter från Bromma som exempel till Gamla Stan med t-bana. Runt 60 minuter med bil i rusningstrafik. Så ja, det finns mängder med exempel där det går fortare att åka kollektivt. Att det skulle innebär att man måste sälja bilen är...sisådär rimligt. Finns andra ställen att åka där det inte går fortare. Lämpligen väljer man färdmedel efter förutsättningarna. ------- //Lövet |
|
|
Ja, det går snabbare att åka tåg mellan Rådmansgatan och T-centralen också, än att leta parkering med bilen. Men undantagssituationer är inte intressanta. En lördag tar det tio minuter eller nåt att ta sig från sin parkering i Bromma till Gamla Stan. Tio minuter från att man gått hemifrån står man fortfarande och fryser i väntan på att tvärbanan ska komma, eller hur man nu åker. Jag förstår inte varför vi har diskussionen ens. Gamla Stans näringsliv kommer dö när man portar kunderna därifrån. Ingen kommer ställa sina bil i Märsta och fortsätta in med pendeln för att ta en kaffe. Bilisterna kommer fortsätta konsumera på annat håll, avgaserna flyttas men förmögenheter förstörs. Tvärtom måste samma serviceutbud byggas upp någon annanstans. Det är inte samhällsekonomiskt lönsamt att avskärma säljare från köpare och tvinga dem investera för att finna varandra på nytt, och jag pratar inte bara om Gamla Stan nu utan hela Stockholm. |
|
Verdi |
Andelen besökare i Gamla stan som tagit bilen dit är försumbar. De flesta är turister. Och de flesta promenerar dit via Drottninggatan. |
|
"Gamla Stans näringsliv". Haha, du menar de överprissatta vykorten, nallarna och det övriga lågpristjafset? Finns inga stockholmare som tar bilen till Gamla Stan för att handla. Det är bara turister som handlar där. ------- //Lövet |
|
|
Så fort alla fossil bilar är borta, så kommer politikerna sikta in sig på dom "miljövänliga" elbilarna, tro inget annat! Då kommer debatten handla om trängsel istället för avgaser... F.ö så är det inte speciellt långt att promenera till Gamla Stan från en "euro6 zon" där man kan parkera. Sedan så kan man ju undra hur myndigheterna ens ska kunna ha koll på vilka bilar som får lov att åka in i respektive zon. |
|
|
Det löser man genom trängselskattskamerorna och sedan utfärdar man lämplig bot om fel typ av bil åker förbi. ------- //Lövet |
|
|
Tycker ändå Saab9-5 har en poäng även om gamla stan kanske inte är det bästa exemplet. Oftast är argumentet för miljözoner och mindre bilkörning att det finns alternativ vilket oftast syftar på kollektivtrafiken. Men det finns två problem. För det första går det inte att lita på den, framför allt tåg. Det största problemet är dock att kollektivtrafik inte mäts i hur lång tid själva resan tar, utan hur många byten och hur länge man får vänta. Har man dessutom ärenden att uträtta före/efter jobb eller var man nu ska, så funkar det oftast inte. Då måste man ha en bil ändå. Tur att jag kör bensin, även om jag inte bor i Stockholm. Men det är nog bara en tidsfråga för bensin med... |
|
|
Med tanke på miljötalibansledaren Heldén så är det bara en tidsfråga innan det är kört med bil i Stockholm. Har ju bara blivit värre för varje år som gått efter att Stella Fare började ställa till det innanför tullarna. Men han verkar tro att alla bor på söder och kan cykla överallt. Ledsen, men det är inte så verkligheten ser ut.,. Blir bra sen när deras närbutiker inte kan få varuleveranser längre. Det är faktiskt SLs fel att jag ens har körkort, jag har åkt kommunalt i drygt 30år, men sedan 2012 har jag slutat och tar uteslutande bilen. Varför? Precis som Nimgaard säger: För man kan inte lita på att skiten går eller kommer fram. Jag tröttnade rejält när jag för femtielfte gången satt mellan Älvsjö och Årstaberg med nedriven kontaktledning. Sitta på tåg som inte kan öppna dörrar eller fönster med folk som har panikångest pga. syrebrist är INGET jag rekommenderar. |
|
|
Fast Stockholms kollektivtrafik är som att flyga i första klass jämfört med andra "rika" städer. Alla har vi väl åkt tunnelbana i London som kontrast. Jag har dessutom utsatts för att bo i New York i några månader, där snackar vi eftersatt infrastruktur pga miljötalibaner. Om det är jobbigt att sitta en timme extra på Essingeleden, så är fyra timmar utan att knappt röra sig ur fläcken rätt standard i NYC. Alternativet är åka kollektivt, där blir det 50 grader i vagnarna och man står packade i evigheter på, folk bokstavligen sover ståendes på varandra inklämda som sardiner. Högproducerande människor med köpkraft vill inte åka som sardiner. Man har inte utbildat sig och slitit häst för att leva som boskap på väg till slakt. Stadskärnorna i USA har redan blivit iskalla. NYC, Chicago, Detroit, LA och San Francisco, den hårt arbetande medelklassen har sen länge dragit sig bort från city. De stora städerna i södra Kalifornien tillämpar precis som Stockholm förbudspolitik i hög grad, ingenting är tillåtet förutom knark eftersom det är så synd om knarkare. Alla vettiga från Kalifornien flyr till tex Idaho som växer explosionsartat, eftersom man tillämpar nybyggarpolitik istället för förbudspolitik. Amerikanska stadskärnor var på 70-talet vad Stockholm är idag, men ovarsam politik har tvingat människor att bygga om sitt liv på annat håll, och kvar i tidigare skrytbyggen - deras motsvarigheter till Östermalm - huserar ibland endast narkomaner. Vilka ska bo kvar i Stockholm när staden nu deklarerat sina köpstarka invånare non grata? |
|
Verdi |
Ja nästan ingen vill ju bo och arbeta centralt i London och NY eftersom de inte får köra bil överallt de ska. I själva verket tar inte ens unga i storstäder körkort... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.