|
Sida 22 av 77
|
|
|---|---|
|
"Stort avgastest avslöjar skrämmande dåliga dieselmodeller – och ett par riktigt bra" "AMS-test avslöjar urusla dieselbilar – och en bra" Det var väl överlag inte så bra... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jo, om man köper en ny 520d :D ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Vidare på samma tema: Reportage direkt från verkligheten i Tyskland! Länk ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Nu börjar rädslan för diesel att synas i försäljningsstatistiken. Länk "Försäljningen av dieseldrivna bilar har sjunkit markant i Västeuropa efter skandalen där utsläppsvärden manipulerades i tester. För första gången sedan 2009 säljs nu fler bensindrivna bilar än dieslar, enligt branschorganisationen Acea. Statistiken gäller EU:s 15 första medlemsländer." |
|
|
Är på väg att köpa diesel bil och trodde man skulle vara safe mot kommande förbud om man satsade på euro6. Tills jag såg detta Länk Vad säger ni dumt att köpa diesel ändå? |
|
|
Sebastian, svaret på den frågan är såklart jättesvår att besvara och hänger ju på vilka politiska beslut som tas närmsta åren. Ett sätt att se på det är väl dock att utgå ifrån var man bor. De som bor (eller ofta kör) i någon av våra större stadskärnor bör sannolikt direkt avrådas från att köpa diesel. Bor man på landet eller på mindre orter är väl problemet med körförbudszoner av naturliga skäl inte lika stort. Däremot bör man kanske räkna med lägre andrahandsvärde i takt med att dieselns popularitet dalar. |
|
|
Jo precis, för våran del är det som du säger andrahandsvärdet jag tänker på. Skulle vi satsa på en euro6 så blir det våran dyraste bil som vi köpt. Byter bil efter ca 3år och då vill man självklart inte att bilen ska ha rasat i pris. Svårt det här finns ju nästan bara diesel på de bilar/prisklass ja kollar på |
|
| Ett sätt att slippa grubbla över andrahandsvärde är att satsa på privatleasing. Det pratas ju i flera trådar just nu om diverse attraktiva erbjudanden. | |
| Vem ska betala för den här soppan? Ingen biltillverkare verkar hålla det dem utlovat när det gäller utsläppen. I vanlig ordning är det konsumenterna som får betala detta medan biltillverkarna går fria. Myndigheterna vågar inte slå ned foten och bestraffa biltillverkarna. Flatheten är helt magisk... | |
| Lite böter blir det nog...Länk | |
|
Istället för att lagstifta bort allting med väldigt stora konsekvenser för normala männsikor (vad skall hända med alla dieselbilar, värdet av dessa, vad händer me elpriset och minskade intänkter till staten då diesel inte säljs osv) Naä Sverige har alltid varit ett teknik och innovationsland visa det även här, var i framkant ta fram tillåtna eftermonteringkitt t.ex. med Adblue eller annat där man kan gå ifrån typgodkännandet eller tvinga tillverkarna godta (varför är våra myndigheter så passiva mot tillverkarna). Sen när dieselbilen gjort sitt och familjer måste byta så har vi bonus/malus systemet som gör att man väljer en mer cleantech bil. |
|
|
50+medbmw... I USA ja, men här då? Vad hände i EU med detta? Samma fusk fanns väl också här? Nä, svenska staten ska inte stöta sig med någon betydande aktör men man behandlar den egna befolkningen som en illaluktande disktrasa... |
|
| Snart dags för förbud i Stockholm Länk | |
|
Varför är miljöpartister chefer över Stockholms viktiga infrastruktur? 40 procent av väljarna ges mandat att låta 4 procent av väljarna bestämma, demokrati my ass. Jag har sen tidigare rört mig bort från innerstaden i fråga om jobb etc. Med hopplösa framtidsutsikter som signaleras av konstanta utökningar och höjningar av trängselskatt, parkeringsavgifter osv, så har jag nu valt permanentboende långt bort liksom arbeten etc, och många vänner gör likadant. Jag tror inte innerstadens mest produktiva människor väljer att sätta sig på bussen. USA är exempel på hur förmögenheter flyttar ut från stadskärnorna som blir till slum, när man blir bilfientlig. San Francisco har ju bara kvar namnet som varumärke, staden i sig är iskall och nyetableringar förläggs i Palo Alto/San Jose. Chicago och Detroit har väl samma trender, staden NYC växer inte riktigt, Los Angeles rika är definitivt inte för centrala och landet har massiva migrationsströmmar av kvalificerad arbetskraft som bosätter sig i tex Boise eller Salt Lake City, med enorm tillväxt. I Stockholm finns väl snart bara hippies och kriminella kvar. Förbjuder man arbetarklassens levnadsvanor så blir det slum. För övrigt är det nog ingen fel på luften i Stockholm. Folk här lever längre än nån annanstans i Sverige. |
|
|
Vad är grejen med "dieselförbud" i Stockholm? Alla bilar (utom el) drabbas, bensin såväl som diesel och etanol. Visst det är olika euro-klassning men likväl samma "förbud". O ingen tror väl att de inte kommer hitta på en ursäkt för att slå på bensin nästa gång: Länk Vad händer om tusentals helt enkelt struntar i förbudet? Skulle vilja se de poliser som prioriterar att leta "euro4"-bilar framför övriga samhällsproblem i dagens läge. Håller med Saab9-5, fly Stockholm... |
|
|
Måste ju dessutom ge en rent negativ effekt att byta ut bilar i förtid. Utan att ha några fakta så misstänker i alla fall jag att en bils ekologiska avtryck är gigantiskt i tillverkningen. Varken råvaror eller själva tillverkningen uppstår ur tomma intet. Krävs rätt många mil för att kompensera för det. Dessutom argumenterar många som om elbilar är miljömässigt gratis, vilket ju knappast är sant. Hur mycket "grön" el som än säljs så startas lik förbannat oljekraftverken när det blir för kallt. Och det är inte så att ens vindkraft eller solkraft är ett nollsummespel. Sakerna ska tillverkas. Nu tycker väl jag också att elbilar är framtiden (eller varianter på det typ vätgas etc) men den krassa verkligheten är att tekniken, elproduktionen och ekonomiska biten helt enkelt inte finns idag. Det närmar sig med stormsteg men varför inte låta det ha sin naturliga gång? |
|
|
Keiser: Alla dieselbilar förbjuds innanför tullarna som inte är Euro6. Det förbudet är långt mer betydelsefullt än det i Gamla Stan. På bensinsidan tillåts Euro5. ------- //Lövet |
|
| Andreas: Är medveten om det, varför jag skrev att det är olika euro-klassning. Man kan också skriva att alla besinbilar förbjuds som inte är euro 5 eller högre. Någon gjorde en beräkning, ta att källan är osäker, enligt den så (fram till 2016) drabbas 2.3 miljoner bensinbilar medan motsvarande siffra för diesel är 1.1 miljoner. Återigen "dieselförbud" är väldigt missvisande. | |
|
Det vi kan vara helt säkra på är att det som sägs idag, knappast kommer att gälla 2020. Känns ju som "utopisterna" på ännu ett område rusar huvudlöst i väg och tror att världen kommer att följa... Kan inte heller annat än att notera den stora skillnaden idag mellan tyska och svenska AMS. Länk Länk Själv känner jag mer igen mig i den tyska versionen. |
|
|
Länk Hehe, såg att nån hade tejpat upp detta på en P-automat igår. Funny. Stockholm håller på att fullbordas till ett fängelse nu. Alla utanför har inte råd att komma in, alla innanför har inte råd med egna bilar att komma ut. Snart är man antingen innanför eller utanför, jag väljer utanför då. Tråkigt för alla näringsidkare som sparat länge och investerat eget kapital och får kundkretsen bortryckt. Jag tror inte café och restaurangägarna blev glada av beskedet att ingen får komma till Gamla Stan längre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.