AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.535

Kommande förbud mot diesel?

Sida 20 av 77
@Saab9-5. Den där artikeln du länkar till läste jag på AMS när den publicerades. Orkar inte ens kommentera allt, men den innehåller en del okunskap samt ser till att hamna i situationer som man normalt inte försätter sig i. Exempelvis att inte ha laddning hemma eller att koppla in på 10A när man övernattar i Malmö så man måste sitta och ladda till 100% på Superchargern i Löddeköpinge osv. Model X drar dessutom helt klart mer el än vad en Model S gör. Kan vara så mkt som 30% mer, framförallt vid högre farter.

Det där med kallras från rutorna... Alltså, då kan man ju inte köra Porsche 911 med motorn bak på vintern eftersom den lider av samma "problem"... Nu har jag en Model S, men där är det varmt och gott ivarjefall och definitivt inget kallras. Snarare så att hela AC anläggningen är riktigt imponerande. För att inte tala om nu på sommaren då AC:n är den bästa i någon bil jag ägt. Återigen, detta är ett icke-problem och i fallet model X kanske just den bilen hade en kvalitetsbrist i tätningen. Det faktumet har dock inte ett skit att göra med om elbilen är bra som långfärdsbil eller inte.

Om man envisas med att leta fel med någonting så kommer man kunna hitta det. Frågan är bara vilken produkt man själv anser ha problem man kan leva med eller överbrygga på smarta sätt. Klassiskt övervägande av för/nackdelar. Du har uppenbarligen bestämt dig för att elbil inte funkar och då är det väl helt enkelt bäst för dig att du aldrig köper någon. Med det sagt tror jag även du innerst inne förstår att elbil faktiskt funkar för de flesta redan i dagsläget med dagens teknik. Tänk dig då bara hur det ser ut om 10 år när allting har förbättrats ännu mer och tekniken utvecklas.
em
906
em3
M3 cab -03
@OlofC, ett mycket balanserat försök att få "Saab9-5" att se helheter och tänka i tiden, istället för att fastna i detaljer och projicera framtida scenarior till nuläget. I kommande inlägg kommer han ( eller hon?) att visa, om våra liknande observationer gett något att tänka på.......
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
OlofC,

Välkommen till forumet och tack för initirerade och sakliga inlägg. Håller helt med dig om att fler bilfanatiker borde välkomna elbilsutvecklingen, istället för att se den som ett hot.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intressant läsning. Skulle gärna ha en Tesla för 98% av all min körning och komplettera med t.ex. en E39 M5 för Tysklandsbesök en gång per år. Som Olof beskriver det låter det iofs som att jag skulle börja leta möjligheter att klara en sådan resa med Teslan. ;)

Vad händer om man kopplar in bilen till ett portabelt elverk (jaja slöseri) och försöker köra iväg?
em
906
em3
M3 cab -03
@marin849, Haha, den var bra! Det går nog säkert att bygga ett sådant miffo, det "lilla" problemetär kanske att elverket ska drivas med något, effektivast är diesel!

Så, dieselmotorn på släp, istället för fast monterat i bilen....elektricitet är ju bara en distributör för energi...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Googlade lite på det och till min förskräckelse finns det folk som på allvar har byggt "range extenders" på små släpkärror! Vansinne!
Snacka om att missa poängen!!
Fantastiskt sätt att konvertera en "miljöbil" till miljösvin. Dieseleöverket helt utsn avgasrening lär väl kompensera för några hundra vanliga fossilbilar när det gäller sllt utom CO2
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Nu har jag inga länkar, men dom artiklar som jag har sett så är säkerheten om man ska uttala sig på ett diplomatiskt sätt knappast en fördel hos Tesla...

Ju mer elbilar som säljs, desto fler och längre "bensträckare" kommer behövas då laddstolpar aldrig kan ersätta en pump tidsmässigt.
Där ligger en stor utmaning.

Dessutom så vet ju alla hur dyrt kaffet är på bensinmackarna!

Sedan så är Norge om det stämmer att 40% nybilar är elbilar inget annat än hycklare, då dom själva framställer olja som förstör miljön.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Fast vad jag kan läsa till mig så har en Model X 90d och Model S 90d exakt samma räckvidd på 49 mil, så "elförbrukning" är inte relevant utan vad man landar på i verkligheten relativt det angivna.

I testet så har man bara lyckats komma dryga 20 mil innan man varit tvungen att svänga av och ladda då batteriet varit nästan helt dränerat. Visst, en bensinbil drar också mer i 110 km/h än den är specad men detta är dramatisk skillnad.

Du å andra sidan skriver, citat

"När vi kört ner i Europa har vi hållt 140-200km/h genom Tyskland och pausat typ efter 2,5h (20-30 min paus)."

Alltså kommer du runt 40 mil i dessa hastigheter, men sen påstår du att du bara behöver 25 minuter vid Superchargern för att komma ytterligare 40 autobahnmil, där du laddar batteriet upp till 70%, så hade du laddat fullt skulle du alltså få ut runt 55 reella autobahnmil.

Och här har vi en likadan bil som din, som förvisso kör något snabbare än du påstår dig göra men bränner igenom 100 kilometers räckvidd efter 40 kilometer, vilket på denna bil hade gett en total räckvidd om sisådär 15 mil (P85-90-ägarna påstår sig ha 400 km på displayen vid 100%).

Det är ju en ganska djärv kontrast till både marknadsförda 49 mil och dina 55 mil som du får på Autobahn. Naturligtvis förstår jag också att man får fler mil med ecodriving men tester på både svenska motorvägar och autobahn visar ju extremt kraftiga avvikelser mot utlovad räckvidd.

Borde man inte på något sätt från myndighetshåll upplysa konsumenterna att batteriernas uthållighet decimeras kraftigt när de utsätts för påfrestning, t.ex vid körning på svensk motorväg?
En Model X drar betydligt mer än en S i motorvägsfart av fysikaliska skäl (luftmotstånd och vikt), vilket gör att långresor med mycket motorvägsfart slår hårdare på en X än en S även om de på pappret inte skiljer sig lika mkt. En X med samma batteristorlek som en S har cirka 5 mil kortare räckvidd enligt NEDC, men där är stor del av körcykeln i låga hastigheter. Vet inte exakt hur mycket, men jag höftade till med 30%, men det kanske bara är 18% om man är nitisk och tycker det spelar någon roll.

När man stannar och laddar i verkligheten spelar några minuter mer eller mindre vid en Supercharger inte någon större roll. Det är inte så att man tar fram ägg-uret och loggar alla stopp på minuten. Man tar sig en snabb funderare på var man ska göra nästa stopp, slår en flukt i appen medan man zippar sin kaffe och sen drar man vidare när man känner man har lite marginal att komma till nästa planerade stopp. Det är helt enkelt ett mer avkopplande sätt att transportera sig.

När jag är på semester med familjen så gör vi detta oftast för att koppla av och umgås och då spelar det inte så stor roll om man stannar några minuter extra någonstans. Därmed inte sagt att det inte går att takta en Tesla snabbt 100 mil. Det kanske tar en halvtimme längre än motsvarande resa med en fossilbil om man räknar med att fossilbilisten också behöver pissa, käka lite och inte vara helt slut när hen kommer till sin destination. Om man planerar att köra 100 mil med sin kärra och det blir en avgörande faktor om bilresan tar 8h, 8:30 eller till och med 9h så kanske man ska överväga om bilen är rätt transportmedel för resan eller om man kanske ska köra hemifrån en timme tidigare istället. När man har bråttom och ska långt bort tar man flyget istället och hyr bil på plats om detta behov finns.

Tycker generellt på bilforum det är för mycket kalkyler hemma i sofforna och man hänger upp sig på problem som i verkligheten faktiskt inte är några stora problem. Återigen säger jag att man måste prova med ett öppet sinne för att förstå hur bekväma och trevliga roadtrips helt enkelt blir med elbil.

Är det ingen som ställer sig frågan varför det är så sjukt mkt Teslaägare som helt plötsligt börjar ta bilen på sommarsemestern och kör ner i europa och roadtrippar 500 mil?

En marginell grej i sammanhanget, men ändå något som jag upplever som fantastiskt skönt jämfört med när Cayennen var ute och luftades på långtur.... Kör man Tesla så behöver man bara ett stopp och slipper flytta bilen. Vad menar jag med detta? Jo, när man kör Tesla så stannar man vid Supercharger, pluggar in bilen på två sekunder och sen är man klar att ta sin paus i lugn och ro. Motsvarande scenario med en fossilbil innebär att man måste stanna vid en bensinpump på en mack, gå av bilen, fippla med sitt kort för betalning, vänta någon minut på att bilen tankar då man står och andas härliga bensinångor på macken. Processen tar kanske 5-7 minuter totalt. Vill man sen ta en piss och lite luft eller kanske ta något att äta, ja då måste man flytta sin fossilbil till en P-plats innan man kan göra detta, vilket också tar någon liten minut. Tänker främst för dig Saab9-5 som verkar gilla att räkna på alla detaljer, glöm inte ta med detta i dina excel-ark när du planerar hemma i soffan :-)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

andreas_lofgren: Ja, men gällande krocksäkerheten så finns det ju tester som är lite hårdare:
Länk
em
906
em3
M3 cab -03
@fiske och bilar; du tänker bara "nu", ta del av teknikutvecklingens möjligheter, det finns något som kallas utveckling, fastna inte i dagens situation.

@Saab9-5; du är för skön, fastnar i mer och mer detaljer. Roar det dig, jag måste tro det?

@olofC; tack för att du delar med dig av praktik, och står ut med en del "petimetrar". Dina beskrivningar blir för mig som en informativ krönika, och kan givetvis inte generaliseras.
em
906
em3
M3 cab -03
@marin849; den sista idioten är förmodligen inte född ännu.....Vi får nog mer att roa oss åt framöver, tack för det du hittade :) :)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Haha, visst. 15 eller 55 mils räckvidd, det var bara "detaljer". Då flyttades fokus till hur fantastiskt livet är med timme efter timme på bensinmackar och allt kul man hinner göra där. Dricka kaffe, läste jag nånstans. Om jag ändå kunde göra sånt med min dieselbil.
em
906
em3
M3 cab -03
Topic; jag erkänner, utan omsvep, att det ursprungliga frågan hamnat OT i de senaste inläggen. Jag erkänner också att jag varit delaktig, för frågan om framtida energi-källor intresserar och engagerar mig.

Jag startade en tråd ( min enda på forumet, så här långt) för drygt ett år sedan, som ligger i "allmänt om bil och trafik", [LÄNK] med rubriken "Vad tror/ tycker ni om framtida drivteknik i bilar/vägfordon?". Den nuvarande diskussionen ligger närmare den rubriken.

Syftet var att samla diskussioner i ämnet, men det är såklart inte så lätt, då den ofta uppstår från olika andra frågor. Tanken var också att i framtiden kunna gå tillbaka och på det sättet kunna följa utvecklingen, och ta del av historia, i en tråd.

Om andra är med på tåget, avstår jag gärna från vidare lite OT diskussioner i denna tråd, det senaste ganska mycket om Tesla och elmotorer, vilket inte var den direkta ursprungliga frågan, utan en spin-off.

En rimlig hänsyn till trådskaparen, tänker jag. Läs gärna trådskaparens första inlägg.

Så, är det någon som har fler kommentarer på det (kanske) kommande dieselförbudet i större städer?
em
906
em3
M3 cab -03
@Saab9-5; du är road, vad kul för dig! Nu ser du att jag i inlägget ovan föreslår att denna skenande "debatt" förs någon annanstans, med hänsyn till trådens grundfråga. Hur du gör, väljer du såklart själv....
Transocean
@OlofC
Hej, du skrev"

Vet inte varför fokus direkt hamnar på tredje världen och Kina. Precis som att jordens alla bilar över en natt skulle bytas ut mot elbilar."

För att Kina i dag är världens största fordonsmarknad. Det spelar således inte så stor roll vad t ex norrmännen gör...hah...bor själv i Norge sedan 2001. Jo, jag har sett en del elbilar här, faktiskt så många att det är idag är kö för att ladda överallt. De som inte har råd med villa och Tesla har köpt sig en Leaf och står utanför macken och laddar i ett par timmar för dyra pengar...varje dag.

Norge är ett litet land. Vad med Tyskland eller....näää du tror alla i Kina cyklar fortfarande :-) Har du kört bil i Kina? Det har jag.

Nu kan man ju s¨ga vad fan vi bygger om alla mackar till megachargers och produserar elen med vatten och vindkraft? Realistiskt?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Kö till att ladda är ju bara en positiv sak. Man behöver ändå stanna för att äta och kissa. Dessutom kommer man fram mer ännu mer utvilad än när man bara laddar direkt och kommer iväg efter endast en timme.

Det här är ett helt nytt sätt att dricka kaffe på också, inget mer spill i bilen eller nåt och hela familjen kan dricka samtidigt. Många familjer kommer varandra mycket nära i laddköer. Drivlinan är också sjukt magisk, långa roadtrips med elbil är amazing, frågor om räckvidd är för töntar som måste räkna allt i livet, dom borde gå till psykolog och läsa på om Nokias öde i väntrummet. Trots att man vilar på parkeringar överallt kommer man fram lika fort med elbil ändå.
Saab9-5, det är ganska tragiskt med dina provocerande svar när man försöker dela med sig av en godtycklig bild av verkligheten.

Jag hag sagt vid flera tillfällen att elbil inte är för alla och valet är fritt. Däremot för många andra kanske det jag delade med mig av kan vara till någon nytta. Döm själva.

Önskar er en trevlig semester!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nej, du påstod att du fick 55 mil på autobahn och när du blev konfronterad med andra som dokumenterar att de bara får 15-20 mil, då blev det bara larvigt att "gå in på detaljnivå" och fokus flyttades till mjuka värden som magisk drivlina och familjetid på tyska rastplatser.

Jag respekterar att du lagt ner en del tid på debatten och jag är glad över att ditt nya inköp skänkt dig så mycket glädje, men jag måste ju bara få ha lite kul åt ovanstående. Betänk att jag ännu är rätt ung och att humorn kommer te sig något infantil i ett par år till.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Länk

Menlös undersökning såklart. Men så mycket som det rapporteras om den farliga dieseln just nu lär det få effekt på andelen beställda dieslar under våren och därmed försäljningssiffrorna till hösten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.