AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.440

Kommande förbud mot diesel?

Sida 2 av 77
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Sverige, du har absolut en poäng.
Om jag fick välja fritt utan tanke på ekonomi så skulle jag föredra en motsvarande bensinbil.

Men har du verkligen kört en modern 6-cylindrig 3-liters diesel med riktig automatlåda? För mig är det ingen som helst tvekan om att den känns och upplevs som en riktigt bil.
Att byta fram och tillbaka ett par gånger (ett par helger/ett par veckor) mellan en i3 och en 530d bekräftar verkligen skillnaden, åtminstone för mig.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; jag ser att det står så i länken. Men den länkade texten är väl inte samma sak som "lagtexten" för det tillfälliga förbudet?

En kollega i jobbet är bosatt i Oslo, kör en svenskreggad E6 Mercedes, blev stoppad vid förbudet av norska trafikpolisen, fick åka vidare utan åtgärd sedan han visat upp sitt svenska reg-bevis där det framgår att den är klassad Euro 6. Poliserna berättade att norskreggade E6 bilar behövde de inte stoppa för uppgiften framgår när de slår på reg-numret.
Oavsett vad det tillfälliga stoppet innebar rent formellt så använde de här trafikpoliserna tillämpningen att alla E6 klassade fordon var ok.

Denna tillämpning är också helt korrekt, ur miljösynpunkt, åtminstone så vitt jag kan förstå.
Beakta även att Paris med flera europeiska städer anser att såväl E4, E5 som E6 är ok.

On Topic;
Inom överskådlig tid kommer alltså inget förbud mot diesel, i synnerhet inte mot Euro 6 klassade fordon.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Verdi: November. Flyttade till ett hus med en fullständig mördarbacke framför. Är det snö/is så fastnar man halvvägs med 2wd. Sambon har en, hon får parkera på allmänna gatan istället.

-------
//Lövet
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
I Norge får Euro 6 klassade bensin och dieselbilar köra på dagar med diesel förbud och oberoende av slutsiffra på registreringsnummer vilket som när det är körförbud på jämna eller udda tal. Hybridbilar drabbas inte heller.

Crille
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Sen till frågan om bensin, diesel, hybrid eller elbil. Det finns absolut inget i Sverige som uppmanar folk köpa el eller hybridbil. Om man nu inte är en halv militant övertygad miljönisse. Tror det skiljer typ 15' på en el Golf och en R Golf som exempel. Inte svårt välja.

Var och provkörde nya 5 serien i fredags, surrade om just bensin eller diesel, förhandler vet inte heller om diesel eller bensin är inne nu eller om 2 år, känner själv att det lutar lite mot en bensinare vid nästa bilinköp. Typ 540i, 530i med 4 cylindrig motor är inte riktig aktuellt. Känns fel på nåt sätt. Utan xdrive utgår en hybrid.

Crille
Verdi
Tror inte det här forumet är redo för den här debatten. Jämföra inköpspris och likställa det med kostnaden. Haha.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lika illa är det att bara utgå från sin egna kalkyl full av egenheter ;-)

-------
//Lövet
Verdi
Ok ok. Framtiden tillhör dieseln! Finns inget bättre än utsläpp och vibrationer.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har du en Euro 6 klassat bil är du du miljövänlig :-)

Crille
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Eller som min son sa efter en långtur med en Tessla en weekend...
"Man blir tjock om man ska ha en sådan här bil med tanke på alla mat och fikapauserna man måste göra när man ska ladda bilen..." :-)

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Det är inte bara egenföretagare som kan välja Tesla. På mitt jobb har vi fortfarande basbelopp att förhålla oss till, men jag har flera kompisar som jobbar på stora företag och som nu fått möjlighet att växla ett högre bruttolöneavdrag mot en Tesla. Med lägre driftkostnad räknar man lätt hem ett lite högre löneavdrag.
Har även vänner som köpt privat med argumentet om lägre driftkostnad
Det går rätt fort ändå upplever jag

Men visst, dieslar blir nog kvar också ett tag till.

Sen att jag helst vill köra bensin är ju en helt annan femma...

/DJ
Verdi
Mats, Ja man behöver stanna lite oftare. Men på vår standardrutt ner till Åhus så klarar man det på ett stopp om man väljer en S90D eller S100D. Kör man på det mindre batteriet (60 eller 75) så verkar det krävas det tre mindre stopp. Men det är inga större problem då det är max 30 minuters stopp. Så ofta kör vi inte dit. Typ en gång ner och en gång hem. Två ggr per år. :)

BMW-DJ,
Är flera på mitt jobb som privatleasar Nissan Leaf. Är tydligen riktigt billigt även privat. 4 tkr/mån ungefär och då ingår väl allt utom el. Vore ännu billigare som förmånsbil men det har jag inte haft hjärta att påpeka. :)

Jag kör också gärna bensin men jag sparar dropparna till min M2 där man får lite glädje av dem. Det tycker jag inte man får i en familjediesel. Där ser jag, nästan, bara fördelar med el.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Idag fungerar det säkert då det inte finns så många leksaksbilar (el bilar)

Den dagen då elbilen svänger in på macken för att ladda, och upptäcker att alla 5 stolparna är upptagna av folk som sitter och äter 1 timme till, och sedan ska el bilen ladda 1-2 timmar till...

Att tanka tar nån minut idag, det krävs enormt mycket för att det ska fungera inom en överskådlig framtid med elbil.

Verdi
Kan man ladda hemma eller på jobbet så behöver man nästan aldrig ladda på "macken". För övrigt är det inga problem att sätta upp fler laddare när så krävs. Betydligt billigare och enklare än att distribuera bensin och diesel skulle jag tro.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Den problematiken finns redan i Oslo, för 3 år sedan var det 4 elbilar på en elstolpe. Idag är det 20 bilar. Inte räknat in gratis stolparna till Tesla som laddar 50 mil på en timme vilket gör just en Tesla ägare oberoende av elstolpar vid stadsparkering.

Mycke Norge men jobbar i Nordsjön, finns endast norsk tv här ute 😂 Elbilens land

Crille
Verdi
Har de gratis stolpar i Oslo för Tesla? Annars bygger de inte sina superchargers i eller nära storstäder då de är tänkta för folk på långresa och inte för vardagsladdning.

Min i3:a behöver jag nog aldrig ladda "publikt". Laddar hemma och på jobbet. Det räcker.

Annars är det fina med el att infrastrukturen redan finns till stor del. Och har man väl fått det på plats så behövs inga lastbilar för att få ut bränslet. Inga raffinaderier. Inga oljetankers. Inga oljeriggar i Nordsjön. Inga pengar till skitländer som Saudiarabien, Iran osv osv.

Kapacitet att producera el har vi redan. En enda kärnreaktor kan i teorin driva hela Sveriges personbilsflotta. Vi blir självförsörjande på ett helt annat sätt.
Skulle också gärna vilja ha en elbil och slippa dieselknattret. Finns i dagsläget dock ingen elbil som tilltalar mig. Har provkört Model S men den var inget för mig. Sen bor jag i lägenhet utan möjlighet till att ladda hemma. Så det bästa för mig vore nog någon slags hybrid i så fall.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,
Jag laddar bara hemma och långsamt kommer ca 10mil med mitt körsätt(12mil enligt fabrik+12mil med REX) på el, kör i regel bara 4mil. Kostar ca 1,4kr/mil i elkostnad.

Nu är jag långt ifrån miljötaliban som ni ser i profilen, men jag gillar elbilen starkt, pigg och lite nytänkande. Sedan att kostnaden för mig och företaget blev mycket billigare precis som för Verdi. Se denna länk. (obs lite gamla värden men stämmer hyffsat) Länk
Eftersom tråden har glidit över till elbilsdebatten så kastar jag upp frågan hur regeringen kommer hantera skatten.

Idag är det en gigantisk kassako för dem med både drivmedelsskatt och fordonsskatt. Jag kan inte tänka mig att regeringen frivilligt kommer att ge upp denna intäktsskällan så hur ska de hantera detta? Att stenhårt beskatta elen känns inte rimligt då det slår på alla elkonsumenter, inte bara de som kör bil. Gissningsvis så kommer fordonsskatten bli skyhög på elbilar för att kompensera denna förlust men vad händer då? Det blir ju enormt kontraproduktivt då vi konsumenter knappast vill köpa en dyrare elbil om skatten blir hög då totalkostnaden blir likvärdig, eller högre t o m, en bensindriven bil. Resultatet blir att väldigt få vill byta till elbil men detta borde vara vad miljöpartiet vill. Lite moment 22 alltsammans känns det som. Just detta ska jag studera med spänning framöver.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Staten = vi skattebetalare, kommer att behöva få in betydligt mera skatt i den närmaste framtiden än vad man får in i dag.
Man har redan gjort väldigt många åtgärder för att öka skatteintäkterna.
Som flera mycket riktigt påpekat, skatteintäkterna är fruktansvärt (fantastiskt?) höga när det gäller bilar och fordon.
När denna gigantiska kassako sinar, vilka åtgärder kommer man då att vidta?
Skatteintäkterna ska in och de ska öka, på ett eller annat sätt!

El-bils ivrarna verkar unisont anse att "någon annan" ska betala för detta.
Vem är denne "Nån" som ska fixa allt och betala för allt?

Den som inbillar sig att el-stolpar och infrastruktur kommer växa upp alldeles av sig själv har nog en extremt naiv inställning.
Hur ska infrastrukturen betalas?
Särskilt med hänsyn till den skenande och accelererande utgiftsbudgeten som vi är mitt inne i och som kommer att öka de närmaste åren!

Alla har vi väl hör uttrycket att vi i Sverige behöver "bygga motsvarande ett nytt Norrköping varje år de närmaste tio åren".
Är det någon som har reflekterat över hur stor är Norrköpings totala budget i år? Hur ska detta finansieras?
Det ska finansieras med skattemedel, åtminstone till någonstans mellan 80 - 98%, hur f_n ska det gå till?
De nya innevånarna bidrar ju inte med så där jättemycket skattenetto...

Notera gärna att det är bara 3,3 miljoner människor i Sverige (2016) som jobbar i privat sektor och som alltså bidrar till skattenettot.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.