|
Sida 19 av 77
|
|
|---|---|
|
Det var inte menat som någon pik alls, varken du eller någon annan behöver ta åt sig. Mitt inlägg var menat att koppla drivmedelsfrågan mot framtiden bortom 10-tals år, och effektivaste energianvändning. Jag inser att det alldeles för tidigt att utse någon "ultimativ" lösning, utan ville bara lufta lite mer långsiktiga tankar. När det gäller nu och några 10-tals år framåt, lär den ryckiga politiken och lobbyismen i energi- och miljöfrågan ge oss anledningar att fortsätta fundera och spekulera. |
|
|
jo detta att "trimma" elbilen/hybriden har ju varit uppe tidigare. Fungerar det inte med solceller på taket så kan man ju alltid prova med en.... |
|
|
Lol. Ja det verkar ju något ålderdomligt att behöva följa naturlagarna. Solceller på taket däremot. Hur stor är ett tak? 3m2? 600watt. Åtta timmars sol på jobbet skulle räcka för att åka hem igen. Det vore coolt! |
|
|
em3, om du lyckas tillvarata 100% av solenergin som exponeras på en personbil så kanske du kan få den rulla framåt 0,003 km/h eller nåt sånt, på årets ljusaste dag. Du behöver inte avvakta med ditt bilköp i väntan på att någon ska utveckla en solcell med högre verkningsgrad än 100%. Om det fanns så mycket ljusenergi som du tror så hade svarta bilar exploderat strax efter att man körde ut dem ur garaget. |
|
| @Birka, man ser och läser det man vill se.....lustigkurre där!! | |
|
Om man nu ska mata brasan med ett vedträ: Har inte Tesla Model S underpresterat rätt så bra i krocktester? Jag gillar konceptet, att provköra en i3 gav verkligen känslan av att det kändes nytt och fräscht. Gasresponsen på en elbil är ju outstanding när man till vardags rullar med snåldieslar. Provkörde även i i8 men blev inte såld på annat än designen. Hybrider är en kompromiss och det märks. Hade i3 varit 5-sistsig hade vi haft en! |
|
|
@Stenbeck - Tvärtom: "Independent testing by the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) has awarded the Tesla Model S a 5-star safety rating, not just overall, but in every subcategory without exception." Det var den säkraste bilen NHTSA testat. ------- //Lövet |
|
| Saab9-5: Det hamnar grovt räknat närmare 8 kW på en bil. Det räcker fint till att åka 50km/h (orealistiskt med 100% tillvaratagande naturligtvis) och driva lite lampor och skit. Man ska alltid räkna ut vad som helst inom högst en tiopotens fel, så 0,003 km/h är lite väl off. :) | |
|
@Transocean Tack för välkomnandet! Vet inte varför fokus direkt hamnar på tredje världen och Kina. Precis som att jordens alla bilar över en natt skulle bytas ut mot elbilar. Självklart är väl ingen så naiv att tro att detta är möjligt och utveckligen kommer att ta lång tid. Rom byggdes inte på en dag, men man måste börja någonstans. Ungefär som att säga att du skulle inte bytt ut din tjock-tv år 2010 till en platt-tv, för 3:e världen har minsann inte ens TV. Därför funkar det inte med Platt-TV så vi i västvärlden skiter också i att köpa en. 2003 kostade en plasma tv 100k, 10 år senare kostade den en tiondel (och är dessutom större, bättre, effektivare, högre upplösning och plattare) och nu finns den i allas hem. Samma utveckling kommer ske med elbilar med den skillnaden att förändringen kommer ta längre tid. När du sen skriver elbilstalibaner så kanske detta är en bra benämning för vissa, men skulle inte själv kalla mig en sådan. Tycker mer det handlar om pionjärer eller early adopters. Det är väl inte så orimligt att om 20 år så är laddinfrastrukturen utbyggd så det funkar för alla. Någonstans ska bilen parkeras även om man inte har garage och troligtvis finns där en laddmöjlighet inom sinom tid. Redan idag börjar det dyka upp laddgator i storstäder där folk med exempelvis boendeparkering kan parkera sina bilar och ännu så länge ladda gratis. Givetvis är det inte så många platser än, men det finns heller inte så många elbilar. Men med takten som elbilar ökar kommer också laddmöjligheter att förbättras. Jag menar, en vanlig bensinbil kan man ju inte tanka på natten när man sover?.. Kan man utveckla detta i kombination med snabbladdare som sätts upp där bensinmackar finns idag (som blir ännu snabbare med tiden och snart kanske man laddar fullt på 10 minuter) så kommer laddning av en elbil vara ett icke problem. Tänk på att alla de (som enligt dig måste bo i lyxkåk med dubbelgarage) laddar hemma och således inte behöver trängas på någon laddstation. Spridningen på var folk laddar kommer bli så mkt större och kan inte jämföras med dagens bensinbilar där ALLA måste åka till en bensinmack för att tanka. Beakta också att elen fylls på av sig själv i elstolpen när den väl är installerad och uppkopplad mot elnätet. Hela logistikproblematiken med att köra tankbilar till bensinmackar som måste fylla på olika typer av drivmedel (diesel, 95, 98, etanol) kontinuerligt elimineras. Tänk vilken vinst! Ungefär lika skönt som att villaägare med förnyelsebar uppvärmning inte längre behöver beställa hem en tankbil som kommer och fyller på oljetanken för oljepannan som var hett på 60-talet.... @Birka - Hej! Jag heter Olof, inte Ola btw. Jag tänkte inte diskutera enskilda artiklar i mitt första inlägg. Ville mer påpeka att det tenderar att överdrivas en hel del kring negativa aspekter kopplat till elbilar, dess miljöpåverkan osv. Främst från personer som aldrig tidigare varit speciellt intresserade och aktiva i miljödebatten, men nu helt plötsligt engagerar sig som aldrig förr när det finns ett upplevt hot mot fossilbilar och dess framtid. Tror du själv att dieselbilar kommer utvecklas och vara ett attraktivt alternativ om 10 år och har en potential? Vill du verkligen köra omkring med en skorsten bak på bilen som släpper ut skit, även om det är mindre skit så blir det aldrig 0, vilket det blir med elbilen. Elproduktionen har potential att bli renare och renare med ny teknik så det blir bara bättre och bättre för varje år som går. En dieselbil kan aldrig bli helt ren. Varför dessutom envisas med att köra en knattrig diesel-bil när man kan ha en eldrivlina som dessutom är mycket bättre och effektivare på alla sätt? Nej, utbudet av bilar finns inte riktigt idag, men om 10 år kommer det se helt annorlunda ut. Vissa kommer välja att köpa en Tesla idag, andra väntar några år och kanske köper en BMW BEV när den finns. Helt okay båda delar tycker jag. Tyckte jag var tydlig i mitt inlägg att miljöaspekten egentligen inte var primära fokus på mitt inlägg även om detta är en kanonbra bonus. Min poäng främst att även för petrol heads behöver inte utvecklingen mot elbilar vara något negativt, snarare tvärtom. Jag får ofta känslan att många avfärdar det utan att egentligen ha förstått varför. Du skriver själv att du är teknikintresserad? Har du provkört elbil och tyckte det var skräp? Kul bara att förstå varför behovet finns att inte se de positiva aspekterna av att eldrivlinan är på ingång på riktigt och snart (5-10 år) finns att få i vanliga bilar. Din kommentar kring vad man haft för bilar tidigare och landat med Tesla kändes ganska omogen. Vad fyllde den för syfte? |
|
|
Hmm ja jävlar, det verkar finnas en hel del energi i ljuset mitt på dagen vid ekvatorn. Borde aldrig sagt "årets ljusaste dag". Min beräkning var off men likväl saknas det i realiteten tillräckligt med solenergi för kontinuerlig momentandrift, även om vi skulle kunna tillgodogöra oss allt. Dock verkar man redan nu kunna förflytta människor i hyfsade hastigheter med momentandrift av sol när förhållanderna är perfekta men det är ingen ny teknik utan något man höll på med redan innan internet uppfanns. |
|
| @Saab9-5, en "personbil" kommer kanske inte att se ut som en idag och om 100 år? Du hakar upp dig på detaljer, och verkar inte se de större linjerna i resonemanget. Gör gärna det, om du vill. | |
| Saab9-5: Induktivladdning på vägar, vilket är fullt möjligt, skulle väl lösa räckviddsfrågan? För det är väl räckvidden som är ditt enda argument emot en elbil? | |
|
Ja, om man kunde induktivladda på vägar och hålla bilen fulladdad samtidigt som man kör motorväg, och tillåta mig göra en avstickare på 30 mil från "induktiv" väg så hade jag också kanske köpt en Tesla. Kan man överföra så mycket momentan energi med utrustning som får plats i en bil? I sådant fall blir ju alla laddstationer överflödiga inom kort. Min invändning mot elbilar är egentligen inte räckvidden utan uppladningen. Man kan tolerera en låg räckvidd om uppladdningen gick fort i den mån att hela fordonsflottan kan bytas ut utan trafikstockning vid laddstationer. Andra invändningar är också att batteriet dräneras vid stillestånd (hur rofylld skulle man vara om det droppade ur bensin ur tanken?) och rapporterna om mycket kraftigt decimerad räckvidd vintertid men också när det är för varmt. Även det bekymret skulle förstås försvinna om induktiv laddning har tillräcklig kapacitet. Men växlande magnetfält är också hälsofarligt - hur blir det när hela städer blir kraftiga växlande magnetfält? |
|
|
När jag var uppe i huvudstaden senast hade jag nöjet att få åka en flygtaxi av modell Tesla S. Småpratade lite med chauffören om hur han löste laddningen och han sa att det funkade rätt bra. Han fick ta rast var annan till var tredje timme och under den halvtimmen hade han laddat tillräckligt för 2-3 timmar till. Det kändes lite udda, fast skönt, med det konstanta draget utan växlingar. Men det coolaste var nog när taxin kört för långt och i typ 10-20 knyck la i backen. Det kändes som man gjorde ett bungyjump. Boiiing! -Och man åkte bakåt :) |
|
|
Batteriet dräneras inte särskilt mycket vid längre stillestånd - har haft min 330e ståendes i garage i 2v urkopplad och räckvidden är fortfarande densamma. Möjligen blir det sämre vid längre stillestånd än så men det gäller ju definitivt vanliga bilar också - lycka till att försöka starta en nyare bensin/dieselbil efter 1-2 månaders stillestånd utan reservladdning... För de som ännu inte fattat poängen med batteriladdningen - prova ladda telefonen från 5% till 70% och jämför med göra samma sak från 50% och se vad som går fortast. Det är ett lite annorlunda tänk om man skall köra 100% el men det går faktiskt bra om man planerar in sin körning och framförallt var bilen kommer stå still någonstans. |
|
| Är ju ganska intetsägande hur länge en stockholmschaufför på taxi kan arbeta med sin Tesla. de står ju mest och väntar bara nuförtiden, överallt. Det här är som när Verdi, förlåt jag menar vår nya vän Olof, påstår att han får 40 mils räckvidd efter 25 minuters supercharging medan "pårökta" motorjournalister bara lyckas få i typ 10 mil. | |
|
-Visa upp det test där en Tesla endast kommit 10 mil på Supercharge efter 25 -minuter. -Taxi Sthlm snittar 8000 mil om året på sina bilar. Det hittas på oerhört mycket saker ur tunna intet för tillfället. |
|
|
Vilket troll han är Saab 9-5 :-)) Fortsätt med dina studier i ryska så kan du bli heltidsanställd som internettroll - varför inte ta det på vägen hem från din roadtrip till Japan :-D |
|
|
Länk Här fick man 20 mil efter 40 minuters supercharging som i verkligheten blev 16 mil, så tänk knappa hälften efter 25 min... Vill du räkna från andra hållet så fick de 4 mil på 11 minuters laddning som i verkligheten blev 3 mil osv. Då satt dom också och frös i bilen. Teslan i fråga har 49 mils angiven räckvidd och de kunde i praktiken inte köra mer än ca 22 mil innan ny laddning trots att man höll lagstadgade motorvägshastigheter. edit: blev det jobbigt för er nu när testet inte bara existerade utan också på ert hemspråk? |
|
|
@Saab9-5 Vilken märklig inställning du har. Märks tydligt att du inte vet vad du pratar om och aldrig provat elbil på riktigt. Vad är mest trovärdigt, någon som ägt och kört en Tesla 4000 mil, eller någon som aldrig ens provat? För min del är det inte svårare än att jag hade bytt bil om det varit ett problem med laddning och batteridränering. Det är ett icke-problem och det inser man inte förrän man själv provat. Du är ett levande exempel på detta. När det gäller laddning på Supercharger så varierar hastigheten beroende på vilken del av batteriet som laddas samt även vilket batteripack man har. Vanligtvis kan man säga att en snittladdning från 5% -> 80% laddar ungefär 1mil/minut. Batteriets sammansättning av celler gör att exempelvis ett 100kW batteri laddar snabbare än ett 90kW som laddar snabbare än ett 75kW osv. Normalt laddbeteende när man har ett större batteri är att man kör ner till 5-20% och laddar upp till 70%. Tidsåtgången för denna laddning ligger mellan 15-30 minuter. Att jag nämner pårökta motorjournalister är just eftersom de envisas med att ladda batteriet över 80% innan de kör vidare och den laddningen går långsamt. Men eftersom man oftast tycker det är skönt att bara köra 25 mil utan att stoppa behöver man bara stanna 20-25 minuter vid varje stopp och ladda i häradet 10-70% där man laddar med 100kWh+ i laddhastighet. Ett annat vanligt fenomen är att man var 4:e eller 5:e timme behöver äta lite mer och stannar kanske 30-45 minuter och käkar exempelvis lunch. Vid dessa tillfällen ser man till att ladda lite mer, vilket innebär att nästa stopp 2-3 timmar senare istället bara behöver vara 10-20 minuter vilket är lagom för en kaffe och en bensträckare. Batteridränering som du nämnde. Det är ett inte heller något problem i verkligheten. Bilen står alltid inkopplad på natten och Teslas BMS ser till att optimera. Man skulle kunna åka bort 3 månader och komma hem igen till en laddad fungerande bil. Om man däremot är på något ställe där man inte kan koppla in tappar batteriet ungefär 2-7km/dygn beroende på batteriets SoC (state of charge), där den tappar mest första 2-3 dygnen och därefter minskar. Men i verkligheten är detta också ett icke problem då BMS sköter allt det där. Dessutom... tror att 90% av alla de som kör bil endast vid fåtalet tillfällen kör mer än 40 mil på en och samma dag? Alla dessa dagar slipper man tänka på tankning. Är man resande säljare och måste köra ut till massa av landets avkrokar och behöver köra 100+ mil per dag så kanske man verkligen ska skita i elbil i dagsläget och köra diesel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.