AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.459

Kommande förbud mot diesel?

Sida 18 av 77
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Ulf530:

Jag är helt med dig, det spelar ingen roll för poängen du ville framföra.
Men om man ändå ska svänga sig med fakta så är det snyggare om den är korrekt förstås.

Dom engelska titlarna du nämner är säkert korrekt, men i ett Svenskt aktiebolag som det ändå handlar om har man normalt en styrelseordförande (Li Shifu) och en VD (Håkan Samuelsson) där VDn driver det operativa arbetet.

Gällande bolagsnamnen så syftade jag på det rörelsedrivande företaget Volvo Personvagnar AB

Volvo Car AB är i princip ett holdingbolag utan egna anställda eller omsättning. Ovanför det bolaget i hierarkin finns även det Svenska Geely Sweden Holdings AB
Om man ska vara petig med koncernstrukturen.

Men som sagt så spelar det egentligen inte någon roll för poängen i frågan ;)

Och ja, AB Volvo är det börsnoterade bolaget som sysslar med Lastbilar och annat (som ursprungligen sålde personvagnsdelen till Ford)

/DJ
MU
940
MUC
M340i - 2025
Oavsett titlar så är det en ytterst konstig strategi av Volvo.
Vad kommer en Volvo att kosta och vem skall köpa? Det lär bli en hyfsad prisökning om man skall erbjuda hybrider med två motorer eller en ren elbil med dess dyra batterier.
Redan nu är de senaste Volvo-modellerna ganska dyra jämfört med mer renodlade premiummärken.
Känns som att dagens utspel mer handlar om gratisreklam än en ny produktstrategi.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
VD Håkan Samuelsson var intervjuad på nyheterna och företaget benämndes då Volvo Cars.

Li Shifu är väl styrelseordförande åtminstone i något eller några bolag,
men det är många bolag, så inte helt enkelt att följa.
Om jag förstår saken rätt så är det Li Shifu som är ägare (majoritetsägare) till Geeley och Volvo Cars.
Det verkar som han är personligt engagerad i driften och när det löpande fattas beslut.
Han verkar ha gjort en fantastisk karriär från att vara kylskåpsförsäljare, för inte så länge sedan, till att i dag vara huvudägare av en hyfsat stor verksamhet.
Ganska oklart dock hur han har kunnat skaffa fram kapitalet till allt detta.
Enligt vissa uppgifter verkar det vara den kinesiska staten som ordnar finansieringen. Om så är fallet så får man väl förmoda att de har rätt stort inflytande?
Jag duger inte till få fram ekonomisk information som kan visa ifall att Volvo Cars äntligen skulle ha lyckats få en sund ekonomi(?).

Fortfarande anser jag det tragiskt att inte Volvo PV har haft svensk ledning/ägare/entreprenörer dugliga nog att klara av att göra en liknande resa som familjen Quant har gjort med BMW.
Tänk om vi i Sverige hade haft sådana skattebetalare som familjen Quant och BMW..!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nu "vet alla" att elbilar tagit över och att tillverkarna snarast måste ställa om produktionen.

Länk

Återigen en förståsigpåare som bara väntat på att kunna jämföra med Nokia. Man får det att låta som Volvo knappt lyckas sälja en bil för att alla bilar inte har ett hybridsystem som lyckas ta bilen 2 mil på el. Så går det när KAKAN HERMANSSON bestämmer i det här landet.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Om man backar lite och ställer sig frågan: är det dåligt på något sätt att många kanske vill ha och klarar sig på en rent eldriven bil, alternativt en laddhybrid? Att några gapiga 40-plusare inte gör det är väl fine och de kanske kan fortsätta köra sin streberattityd och fossilbil några år till?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Vad är din definition av "många"? 99% av bilköparna väljer i juli 2017 aktivt bort en elbil och dessa är ändå subventionerade.

Läser man media tror man att 99% försöker köpa elbil men att de inte produceras tillräckligt snabbt.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

För att svara Lus, har inget som helst emot det. Har man egna pengar kan man använda dem som man vill. Köpa sig en Toyota Prius eller m3...

"Problemet" idag är att många gärna är mer än villiga att spendera just andras pengar.

Volvo PV kan ju för sin del lova vad som helst, men det finns en ekonomisk verklighet därute också.
Visst, man kanske blir lite av partyförstörare en sådan här almedalsvecka när man pekar på det uppenbara. Ingen har hitintills lyckats tillverka elbilar med vinst.
Vad har Volvo PV som inte Tesla har i Kalifornien, en enkel fråga i sammanhanget ?

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt den statistik jag har sett var ca 3,5% av förra årets bilförsäljning elhybrid- eller rena elbilar. Och med den siffran låg vi på andra plats i Europa med Norge långt framför med ca 40%!

Men visst kommer det säkert att bli flera elbilar och elhybridbilar i framtiden, men dess antal är nog rätt "hypat" just där det finns många som försöker få dem att verka vanligare (och enda alternativet) än vad de är i verkligheten.

När man pratar el-bilar bör man kanske föra upp diskussionen kring batteriernas miljöpåverkan sett över hela livscykeln (råmaterialbrytning/materialbearbetning/tillverkning/frakter/användning/skrotning/återvinning etc. samt även vad som händer vid bilolyckor och t ex. brand i bilarna) .

Råvarorna till batterierna (med nuvarande teknik) finns på ett fåtal platser på jorden och frågan är hur den lokala miljön där de bryts kommer att påverkas?
Sedan tillkommer även frågan om råmaterialet ens kommer att räcka till alla batteripack som behövs om vi ska växla över till elbilar i större omfattning...!

Jag är inte utvecklingsfientlig men man bör ha lite distans till det hela och förstå att det finns många högljudda lobby-organisationer som kör sitt race för egen vinnings skull!
Hur blev det med den frälsande och fantastiska satsningen på etanol?
Fiasko är väl ett understatement! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Hoppsan:

Länk

----
BMW CS/SC #6212
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det känns iaf skönt att politiker, lobbyister, journalister och större delen av allmänheten helt saknar insikten att suboptimering är förkastligt, så att vi säkerställer att alla stolligheter fortsätter och att inga större framsteg görs för vår planet. (Obs ironi)

Det pågår faktiskt forskning (nähä) inom t.ex.livscykelanalys och hur fordon påverkar miljön under hela sin livslängd. Detta får dock aldrig nägra rubriker och ofta kan resultaten rimma illa med "skapa tillväxt",, "generera arbetstillfällen" och "ligga i framkant". Min poänh är att det är inte alls bäst för miljön om vi skrotar vära fungerande bilar i förtid och köper varsin Prius (tänk alla vardagsbrott som skulle gå upo också pga tristessen som skulle sprida sig). Det fungerar alldeles utnärkt att låta folk välja själva. Någon köper en M3 och någon en Prius.

Som Ulf530 säger, se till att hela värdlens förbränningsmotorer har rening och kör sedan slut på bränslet.

Enstaka utspel och lokala regleringar är bara tjafs. Ska bli spännande att se hur enormt myckrt bättre miljön blir av Sveriges nya elektronikskatt t.ex.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Om vi återgår till luftföroreningarna och förtidsdöd som dieseln orsakar. Det verkar som Sveriges högsta medellivslängd återfinns i Stockholms stad och lägst i Norrbottens län, även om det skiljer marginellt åt.

I England verkar Londons mest centrala områden ha högst medellivslängd medan det ser sämre ut på landsbygden. Det verkar som folk dör i förtid om det inte finns dieselbilar runtomkring?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Det är en storm i ett vattenglas för tillfället, alla spekulerar för vad som ska hända eller vad man ska göra. Och vem satte en miljöpartist som trafikborgarråd, som upplagt för aftonblads-rubriker bara där?

Var ju själv en av dom som köpte diesel när man avskaffade skatten för bilar < 120g/km och har sen fortsatt i det spåret då det har varit fördelaktigt (jag och många andra, antalet dieslar har ju ökat med ca 1 miljon från 2010 till 2017).
Nu när det kommer fram att det inte är det bästa för miljön så gör regeringen en pudel och "varnar" för att man kan förbjuda diesel (och även bensin) bilar i stadskärnorna, vilket med tanke på det nuvarande utbudet av bra el/hybrider är riktigt dumt.

Hade gärna tagit en elbil eller laddhybrid (har möjlighet till att ladda hemma) när jag bytte bil förra året men utbudet på bilar är riktigt skralt om man vill lasta in barnvagn, liggvagn, bagage etc etc under 9.5 prisbasbelopp så det blev en diesel fyra i femman.

Vi måste komma ihåg att dessa regler och förordningar ligger många år framåt i tiden (fler om vi byter regering vid nästa val) och då kan vi ha denna diskussion (utbudet av el/hybrider är garanterat bättre då också).

/P-O
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Låt oss hoppas att vi byter regeringen. Miljöpartiet gör ingenting för miljön tänker endast kortsiktigt, det enda miljö i det partiet är namnet.

(Tyvärr det värsta partiet vi har i dag (V och SD är bättre för där finns en ideologi samt förståelse) då får man sådana här utspel.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja en annan regering tack.

Sen finns det många miljöer, t ex förarmiljö, inomhusmiljö, utomhusmiljö, arbetsmiljö, kontorsmiljö... ;)

Men det skulle vara rätt skönt att slippa höra alla knackande oljebrännare. ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Eftersom jag inte har något liv kan jag spendera första fredagskvällen av semestern på att baktala elbilar;

Den nuvarande hypen påminner till stora delar om historian med Theranos. Dess grundare Elizabeth Holmes hade som största dröm i livet att bli en ikonisk storbolagschef i tech-kretsar. Så blott 20 år gammal startade hon ett bolag som hade teknik att upptäcka typ alla sjukdomar i världen genom ett litet blodprov från fingret i motsats till sedvanlig diagnostik som förstås är mer omfattande oavsett vad man letar efter.

Detta var förstås en revolution och Elizabeth helgonförklarades av hela världen. Hon inte bara klädde sig som Steve Jobs utan gjorde allt annat man kan göra som Steve Jobs. Åren gick och bolagsvärderingen sköt i höjden för att hela tio år senare nå hisnande 100 miljarder. Elizabeth blev den yngsta kvinnliga self-made miljardären någonsin och åtnjöt all medial uppmärksamhet som hon längtat efter.

Det fanns bara ett problem dock. 20-åriga Elizabeth hade inte uppfunnit något år 2004 utan bara påstått sig ha gjort det. Trots dramatiska påståenden så utkrävdes aldrig några bevis för tekniken och omvärlden nöjde sig med Elizabeths förklaring att detta var en "företagshemlighet".

Eftersom man dumförklaras när man ifrågasätter ny teknik så tog det hela 11 år innan någon vågade på sig detta. Det var en enskild journalist som grävde i ärendet lite och det visade sig snabbt att blodtesterna var rena bluffar och man hade helt enkelt skickat ut felaktiga testsvar till mängder av människor. Och så rasade hela korthuset ihop, trots att bolaget ägnade sig åt att utöva medicin så hade inte myndigheter vågat sig på att granska dem under alla år. Numera betraktas både bolaget och Elizabeth ha negativa nettotillgångar, någon teknik finns fortfarande inte och det diskuteras snarare huruvida man ska fängsla nyckelpersonerna bakom bolaget.

Nu är vi lite i en liknande sits med Elon Musk och den globala miljömaffian. Trots att västvärldens högsta medellivsålder återfinns där dieselbilar koncentreras som mest - och att vi också lever längre i takt med att andelen dieselfordon ökar - så får vi lära oss att miljontals människor "dör i förtid" av bilarnas avgaser. Detta påstående får stå oemotsagt trots den matematiska omöjligheten.

Tesla marknadsför redan nu på sin hemsida sina miljonbilar med att autopiloten kör "bättre än människan i alla komplexa trafiksituationer" (!) och de biltester som redovisats indikerar att räckvidd och laddtider inte ligger i närheten av vad myndigheter låter Tesla marknadsföra. Och nu ska vi vanliga bilister straffbeskattas ännu mer för att man ska kunna fortsätta subventionera techindustrins lekstuga och visioner.

Ny på forumet, men läst här under många år. (fel tråd att presentera sig i, men nu blir det så ändå). Har ägt några BMW och andra Tyska bilar genom åren. Senast Porsche och bytte från Porsche Cayenne Turbo till en Tesla. Innan dess körde jag bland annat X5 diesel och även haft M3 för ett gäng år sedan och ett antal 911:or (997.1, 997.2, 991, etc). Nämner det inte för att skryta om nu någon upplever det så utan snarare för att sätta i context vad jag har för bakgrund. Exempelvis var PSE högst på option-listan när 911:orna inhandlades, valde -20mm chassi på 991 för att jag gillade lite mer sportig karaktär osv...

Kände det var dags att slänga sig rakt in i hetlulften i den här tråden som jag fastnade för. Dels för det förekommer typ alla elbilsmyter på ett och samma ställe och dels för det verkar som de flesta verkligen missar poängen. Tänkte därför balansera diskussionen en smula och bidra med lite praktiska erfarenheter. Är inget troll och ingen miljötaliban. Jag älskar bilar! Men gillar samtidigt teknik, nya innovationer och ser ljust på framtiden (med vissa undantag som vi inte bör diskutera på ett bilforum).

Till att börja med vill jag främst undra om vissa här menar allvar med sina inlägg? @Saab9-5, ditt senaste inlägg fick mig att skratta högt - tack! Den liknelsen du gjorde mellan EH och EM är så far fetched att du inte själv ens kan tycka att den var bra?

Generellt är jag väldigt nyfiken varför det är så många som är så anti elbilar och gräver fram alla möjliga skräpartiklar och alternativ fakta? Själv förstår jag bara inte riktigt vad alla är rädda för?! :). Det är väl kul med ny teknik och att det växer fram spännande alternativ för oss konsumenter? Eller ni kör med tjock-tv, gammal Nokia-telefon med Snake, röker i bilen med stängda rutor, trodde Internet var en fluga på 90-talet, CD-växlare i bilen istf streaming, osv? :-)

Skit i miljödebatten och vad som släpper ut mest eller minst skit. Jag köpte inte en Tesla för miljöns skull utan mest för jag var nyfiken och ville prova själv istället för att läsa vad alla andra tycker på skalan. Köpte en Model S efter förra sommaren (P90DL) och körde den initialt parallellt med min Cayenne Turbo (2015). Lång story kort, men Cayennen såldes efter bara några veckor. Inställning var såklart att hade jag inte gillat Teslan hade den åkt ut på blocket istället.

Tror jag raljerade själv med alla elbilsmyter för ett år sedan (ej miljörelaterade) så som räckviddsångest, batteriet överhettas, osv osv. Men insåg efter endast ett fåtal veckor hur urbota fel jag hade. Alltså, för det första är inte Teslan en bil man kör på NBR, för det andra inget autobahnlok om man ska takta 250km/h i flera timmar. Det är däremot en jävligt bra familjebil som passar ypperligt för Svensk körning och resor med familjen ner till medelhavet, skidresor och alla möjliga sorters roadtrips (långa som korta). Men för att komma till den insikten måste man äga en Tesla typ 1 månad för att förstå på riktigt. Helt enkelt våga utmana och testa. Men som sagt, ska man köra NBR och toppfart på Autobahn i timmar då ska man såklart inte köpa en elbil i dagsläget. Men då har man nog heller inte något emot en förbrukning på 2,3l/mil i dessa hastigheter och älskar att bensinräkningen ackumuleras därefter samt gillar att komma till sin destination trött och sliten.

Mitt tips till er som är envetna och naiva motståndare är helt enkelt att PROVKÖR en Tesla (gärna några dagar). Drivlinan är magisk. Elbil är magiskt. Tekniken i Tesla med OTA-uppdateringar och inga knappar är sjukt logiskt när man vänjer sig. Visst, Teslan är amerikansk, men jag som kört allt möjligt Tyskt diggar faktiskt även väghållningen osv. Bilen är skitkul och köra samtidigt som den är tyst och bekväm. och NEJ, den överhettas inte även om man gör 10 accelerationer på raken. Visst, den klarar kanske inte 50, men vem gör det eller har detta behovet? Responsiviteten och drivlinans karaktär i en elbil är helt enkelt det som måste upplevas. När vi kört ner i Europa har vi hållt 140-200km/h genom Tyskland och pausat typ efter 2,5h (20-30 min paus). Gjort snarlika sträckor med olika andra bilar och tidsmässigt inga större förluster öht. Tror optimal hastighet för att minimera restiden är snittfart runt 150km/h. Men som alla vet vill man ju köra 200km/h ibland och sen sitter man fast i någon STAU då och då.

Räckvidd, laddning osv är icke-problem. Min erfarenhet är att det flesta som skriver av sig på internet om laddning, är ofta pårökta motorjournalister som exempelvis Håkan Mattson, Robert Collin och Lasse Swärd som kör sina vätgasbilar osv. Eller personer som aldrig provkört en elbil eller ens förstått hur det här med laddning fungerar och snackar om räckviddsångest, skräpkvalitet, batterier som dräneras snabbt, osv. Det har nu istället blivit underhållande att läsa detta svammel när man själv har kört Tesla ganska länge och vet hur det funkar i verkligheten. I min bok är verkligheten det som avgör och inte hur det funkar när man provkör och verkligen gör allt för att något inte ska fungera. Om jag ägt Teslan nu sisådär 300 dagar så är typ 275 av dessa dagar sådana då jag kör <45mil. Dvs, behöver inte ens fundera på laddning för det sköter sig självt under natten när jag sover. De andra 25 dagarna, då laddar man supercharger eller pluggar in i något hotellgarage och på knappt ett år är det nog inte många timmar jag totalt sett försinkat av mitt liv vid en laddstation som varit "dötid".

Kan också tillägga att jag kört 4000 mil med Teslan sedan i september. Tidigare har jag kört 2000-2500 mil samma tidsperiod andra år, men eftersom biilen inbjuder till roadtrips och är en sådan frihetskänsla så har vi valt bilsemester fler gånger än tidigare år. Körde bland annat ner till Schweiz på skidsemester i februari och gjort många sverige-resor, åkt till Norge, ner i Holland, osv. Autopiloten är skön på motorväg och borde döpas om till förarstöd då det är precis vad den är. Sjukt bra sådan kan jag meddela, men någon autopilot är det inte. Man slipper dessutom alla vibrationer från ice-motor, växellåda som ligger i fel växeln när man vill något annat osv. Kommer alltid numera fram till min destination fräsch som en barnunge jämfört med i min tidigare Cayenne där jag var mycket tröttare och stressade på varenda bensinmack för att komma två minuter snabbare till min destination. Det är skönt med en bensträckare, en kaffe och en piss. Även om jag kör själv. När familjen är med så är bilen alltid klar innan passagerarna är det. Och då snackar vi bilresa ner till Schweiz som exempel.

Disclaimer är dock att laddinfra är nyckeln här och Tesla är dyra bilar samt det enda alternativet i dagsläget till 1:a-bilen. Man måste också ha laddning hemma över natten, annars är det inte lika kul. De kan man inte sticka under stol med. Därför inte mycket att invända på om man letar tjänstebil runt 9 basbelopp och väljer en ice i dagsläget eller bor i lägenhet utan möjlighet att plugga-in över natten. Det är trist att utbudet på elbilar är dåligt ännu så länge och att tyskarna är så tröga, men det ändras snart. 2025 är inte så långt borta och med tanke på att bensinbilar utvecklats i 100 år så vi får ha lite tålamod.

Det blir grymt när BMW kommer med olika bra elbilar med bra räckvidd, krok, packutrymmen, laddinfrastruktur som funkar, prisbild som är lägre... Nya 5-serien med eldrivlina hade exempelvis varit en klockren bil. Nu finns den tyvärr inte att beställa, men om några år så finns den!

Kör man mkt i stadsmiljö är det faktiskt också en skön känsla att det inte kommer några avgaser från bilen. Jag som tidigare älskade sportavgas, gillar numera mer det futuristiska visslandet från elmotorerna och den fantastiska eldrivlinan.

Ska försöka att inte haussa Tesla heller för den kan man tycka vad man vill om. Men elbil som koncept - bring it on!

Tack för ordet!
Transocean
@OlofC

Tack för ditt inlägg. Sen kvarstår det bara ett problem, hur skall vi ladda dessa elbilar? I Tyskland betalar inte arbetsgivaren för att du som miljötaliban kan ladda en Renault Zoe gratis? Dom bygger inga laddstolpar för dig. Hur skall det funka i Kina? En sladd från fönstret (55 etage) fram till den där 10A kontakten???? Som delas med 1500 andra elbilsägare?

Det verkar vara svårt för er elbilstalibaner att förstå, men inte alla människor på jorden bor i en svensk 250 kvm villa med dubbelgarage och har råd med en 150 000 $ Tesla samt hemmaladdare. Förstå mig inte fel; jag är inte avundsjuk utan syftar på svårigheten att nå effektiv elbilism i större skala i världen :-)
em
906
em3
M3 cab -03
Man får ha lite fantasi, historiskt perspektiv och en del teknik-kunnande, för att förstå att eldrivna fordon kommer att dominera i framtiden!

Solceller har en god till mycket god utvecklingskurva, batterier en ganska seg långsam. När jag kopplar in min fantasi, ser jag fordon med inbyggda solceller, som t.o.m. klarar momentan drift!! Det är nog rätt långt tills dess, kanske får mina barn uppleva det.

Ett framtida alternativ till solceller skulle möjligtvis kunna vara kärnenergi, om man hittar en smidig och säker sådan process, men den är ju inte ens påtänkt ännu. Eller kanske en kombination!?

Den som lever får se, men att det inte kommer att bli någon större revolution på fordonsparken i världen under de närmsta decennierna, är ingen högoddsare.

em3

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Kul att du pikar oss andra om bristande teknikkunnande för att i nästa mening tro att ett fordon exponeras med tillräcklig solenergi för att driva det framåt...
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Välkommen till forumet Ola.

Vad är det för ”fel saker” det fokuseras på i denna tråd?

Är det artiklar som den i Los Angeles Times nedan som du anser vara ”alternativa fakta eller skräpartiklar”?

Länk

eller är det möjligen denna du menar?

Länk

Vilka artiklar är det du avser?

Detta med att kladda epitet i stället för att diskutera innehållet i artiklarna känns ganska mycket som ”poisoning the well” . Och retoriken, att den senaste versionen av "EL-tjorven" minsann är framtiden och alla som är skeptiska till hör till ”neanderthalarna" blir i längden ganska tröttsam (jo jag kan också). EL var väl den stora frälsningen redan när Jules Vern skrev en ”världsomsegling under havet”. EL vad gäller bilar blev emellertid sedan utkonkurrerat av det geniala konceptet med förbränningsmotor kring sekelskiftet 1900. Bilar med förbränningsmotor har ju inte direkt blivit sämre konkurrenter sedan tjorvens dagar, och fordonsmarknaden är idag stenhård.

Själv är jag teknikintresserade och intresserad av ekonomi, det är just därför jag är skeptisk till elbilens möjligheter att kunna konkurrera under de förutsättningar som finns idag. Ja om inte något i nobelprisklass äger rum.

Avslutningsvis, så känner jag igen även detta. Jo, jag har minsann haft en Lamborghini, sedan en Ferrari, sedan en coolers Porsche och nu kör jag Tesla, hePp, därför gör vi även listor där vi skriver in Tesla bland olika supersport-/lyxbilar. Ärligt, gäsp :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.