AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.491

Kommande förbud mot diesel?

Sida 15 av 77
Verdi
BlueScreenVW,
Nej jag menade mer att jag inte orkar tjafsa. Alla kan inte tycka lika. Elbilar är verkligen en riktig vattendelare. Vissa älskar dem och andra ser på de med rejäl skepsis.

Ulf530,
Tack. Är sånt som händer antar jag. :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Härligt. Både Ulf530 och Verdi har skrivit många bra inlägg på detta forum.
Nu ska jag surfa lite efter en trefas ELGRILL. ;)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag gillar också Verdi. Bäst var när han fick utbrott och började håna oss juggar, det var roligt och uppfriskande. Ni karoliner är annars så politiskt korrekta att man typ somnar.
Verdi
Jag sålde M2an till en riktig karikatyr på "jugge från Malmö". Skön kille men han ljög friskt när han skulle pruta och så. Lätt att genomskåda men ändå drygt. Sa att han typ växt upp med Zlatan. Samma ålder, samma dialekt. Kan stämma. Men jag antar att det inte finns en jugge i Malmö född tidigt 80-tal som inte säger att de är Ibras bästis. Haha. ;)
Danne Umeå
Tycker Verdi ljuger till höger och vänster....haha

Bara på de få sidorna jag skummat igenom har han lovat att lämna tråden och aldrig mer svara, för att några inlägg senare vara tillbaka

Bara nu senast

Ett rakt löfte. Jag ska aldrig besvara vare sig dig eller Ulf530 med en enda rad. Ni förstör Autopower med ert självsäkra och ignoranta dravel

Några inlägg senare är han i full gång igen :)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Äsch, skillnad på ljuga och bli lite upprörd. Alla har vi nog sagt saker i affekt som vi sen ångrat.

Min mamma och flickvän är likadana, mycket drama och "jag ska aldrig" sen är allt normalt nästa dag :)
Lite kul är det allt att hylla Tesla på ett BMW forum. Känns lite som att svära i kyrkan...

Har testat Tesla P100D i ludricious mode. Galet snabb men efter ett antal fullaccelerationer tömdes batteriet snabbt! Säljaren sa att de inte är gjorda för att köra i Autobahntempo...

Jobbar en hel del med tyskar och där är Tesla helt ointressant p g a de höga farterna.
Verdi
Fast nu har vi ju inte fri fart i Sverige... Är så skoj att ni elbilshatare alltid hittar nån detalj att hänga upp er på. Hur ofta är du ute och kör 0-100 sprintar med bruksbilen nu t ex? Nej precis... och dra husvagn strider mot allt BMW står för. Freude am fahren? I 80 km/h? Båt och sånt lär man ju kunna dra. Hur långt ska man dra sånt?

Har varit 8 trevliga år här men nu känner jag mig inte välkommen längre. Om till och en för mig okänd "Danne från Feminist-veganstaden" hånar mig så har man nått botten. Klarade en vecka förut. Nu siktar jag på en månad. Eller kanske ett år. Vi får se, jag lovar ingenting. Men det går nog av sig själv. Finns inga BMW-modeller som intresserar mig längre.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Vi har inte fri fart men en helv massa husvagnar ,båtar och andra saker som
skall dras efter bilen.
Värme är väl elbilens värsta fiende så det det dröjer nog ett bra tag innan vi
vanliga svenssons tar elbil en på allvar. En skaplig husvagn bakom en tesla x lär kapa räckvidden med hälften.
Danne Umeå
Verdi du kanske borde flytta hit till feminist staden eftersom du gnäller som en kärring.
Du får nog gråta ut ordentligt i kudden och komma tillbaka när du klarar av att alla inte tycker som du
Vilka känslor! Fri fart har vi inte men lite momsad fart på motorvägen varje dag blir det och omkörningar på två till ett vägen...

Åker på semester varje år ner genom Tyskland också och då går det fortare. Det är ju det Freude am Fahren handlar om för mig. Acceleration minst ett par gånger per dag för att det är så kul!

Teslaägarna ser nog andra faktorer. Jag jobbar också mkt med norrmän och där är ju Teslan klockren! Massa poliser och extremt låg snittfart!
Kan tillägga att jag aldrig sagt att jag är elbilshatare! Gillade Teslan skarpt vid provkörning!
Kan tillägga att jag ALDRIG haft och kommer ALDRIG ha husvagn bakom mina bilar!
Däremot använder jag dragkrokarna flitigt för cyklar och kärra till återvinningscentralen. Var och en får tycka sim man vill och det är klart att olika bilar passar olika förhållanden. För mig är en Tesla som privatköp för 1,5 miljoner utesluten då jag aldrig kan räkna hem den kalkylen...
Skön nivå på diskussionerna...
Fick möjlighet att köra/åka en del Tesla Model S 85D under helgen och skulle absolut kunna tänka mig att ha en sådan men blir samtidigt väldigt kluven till bilen.

Accet upplevs brutalt pga sättet det levereras på och bilen känns relativt liten och smidig på vägen trots att den är ganska stor. Många roliga och användbara funktioner. Allmänt trevlig faktiskt. Bilen är dessutom riktigt snygg.

Hade dock förväntat mig betydligt mer premiumkänsla i bilen. Finns nog inget i detaljutförandet som når upp i BMW-klass. Långt ifrån faktiskt, bilen känns väldigt långt ifrån sin prisklass. Sen så är min personliga uppfattning att jag faktiskt sitter och åker bättre i min V70 2009.

Men på det stora hela en positiv känsla av att vilja ha bilen.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Audis utvecklingschef Peter Mertens:
"Vi tror på diesel. Punkt.
Det skulle vara väldigt svårt att ersätta dieseln och ta bort den ur vårt erbjudande.
Om avgasefterbehandlingen är korrekt är dieseln det bästa konceptet för att möta framtida utsläppskrav.
Vi räknar med att ha 35 procent elbilar och laddhybrider 2025" , säger Peter Mertens i en intervju med tyska auto motor und sport.
Han tillägger att "förbränningsmotorn fortfarande har ett långt liv framför sig".
(= 65% förbränningsmotorer 2025)

Länk
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Färska siffror från Naturvårdsverket visar att nya dieselbilar släpper ut betydligt mer giftig kväveoxid än vad som tidigare varit känt. Det står klart efter att fler dieselbilar i klasserna Euro 4–6 testats vid verklig körning.

Länk
Peter Mertens var utvecklingschef på Volvo tidigare. Där var han delaktig till att besluta om att avveckla dieselmotorer med motiveringen att de inte fanns någon framtid för dem. Där kan vi tala om att vända kappan efter vinden.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har inte uppfattat att Mertens var delaktig i att besluta om Volvos stopp att utveckla nya dieselmotorer.
Snarare tolkar jag det som att Mertens valde att sluta på Volvo pga av att han ansåg att Volvo (eller kineserna..?) inte förstod potentialen i att förbättra diesel/förbränningsmotorerna..?
Jooga: svårt att få grepp om vad de eg har kommit fram till. Naturvårdsverket hänvisar till statistik från trafikverket och att man uppdaterat modellen?! Vad jag kan se fortsätter ökning att minska? För min del låter detväldigt flummigt och bör ha flera steg av osäkerhet inbyggt, skulle vilja se konfidensen i den datan. Någon som kan bringa klarhet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.