|
Sida 14 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Ett rakt löfte. Jag ska aldrig besvara vare sig dig eller Ulf530 med en enda rad. Ni förstör Autopower med ert självsäkra och ignoranta dravel. |
|
Klockren satsning, råvaran outtömlig. Länk (Sammandrag om inte länk funkar) Vi är på väg till vintermarknaden i Röros, en resa på 80 mil fram och tillbaka, säger Lars. – Vi räknar med att göra av med 13 säckar vedkubb. Det går åt en och en halv säck för var sjunde mil. Varje säck rymmer 40 liter, räknar man på det så drar bilen ungefär 3,5 liter per mil. När den väl rullar iväg så gör den det precis som en vanlig bil, toppfarten på 120 km/tim gör att den håller god fart på vägen. Det är nionde gången som Lars besöker marknaden i Röros, men det är första gången som han tar gengasbilen. – Visst måste vi stanna och fylla på ved med jämna mellanrum, men det är inget problem. Sedan blir ju bilen också varm och skön, skrattar Lars innan han fortsätter mot Röros. När han svänger ut på stora vägen så lyser den lokala bensinmackens prisskyltar på över 15 kronor litern i bakgrunden. |
|
|
Alla som tycker annorlunda än jag och alla som inte gillar mig är ignoranta... Forumet är mitt och jag äger. Ni andra bara förstör mitt forum... Självsäker eller inte, i mitt förra inlägg erkände jag utan omsvep att min förmåga inte räckte till för att förstå. Verdi; har du någonsin vågat erkänna något sådant för dig själv eller för någon annan? Hur var det när du påstod dig själv vara banracingförare och att du satte respektabla varvtider? På annan plats skrev du att du var en fullständig nybörjare och att du dessutom lade av på en gång innan du knappt hunnit börja (om jag tolkade dig rätt?). Som jämförelse kan jag nämna att jag som aktivt tävlat i motorsport i mer än 30 år, både nationellt och internationellt, erkänner gärna att jag aldrig har satt en enda respektabel tid, åtminstone inte i jämförelse med de allra bästa. I detta sammanhang, bana, har du aldrig svarat på min fråga, du påstod att det enbart var däckens friktionskoefficient som avgjorde bilens grepp mot banan. Jag frågade dig, tror du verkligen inte att t ex fjädring påverkar bilens grepp mot banan? Om du inte inser att bilens fjädring har betydelse för dess grepp mot banan så undrar jag om du är trovärdig i din argumentation, oavsett om det gäller dieselförbud, elbilar eller något annat. PS: Verdi; Har du provat undvika käka rakblad för att se om ändrad kost kan påverka ditt humör? ;-) |
|
|
Men jisses, här satt vi och diskuterade din återkomst och du bränner ut dig på en halv dag? Det här stället tvärdog när du försvann, du är skyldig oss aktivitet. Vet inte vad vi ska göra annars. |
|
|
Jag har försökt att locka fram aktivitet... Vet inte heller vad vi ska göra annars. |
|
|
Ny svensk forskning visar att tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil. En Dieselbil kan dessutom redan i dag tankas med en ”miljödiesel” där 40-50 procent av råvaran är biologiska förnyelsebara oljor. Samma dieselbil får då ännu lägre klimatpåverkan. I Extremfallet kan en diesel då köras 25 000 mil (15-20 års körning för normalbilisten) med samma mängd klimatutsläpp som tillverkningen av ett elbilsbatteri på 100 kilowattimmar. Källa SVT Nyheter: Länk |
|
|
Att den totala miljöpåverkan skulle bli lägre med el/batteridrivna bilar är väl ingen som tror? Däremot så blir det lägre partikelutsläpp i stadskörning med en batteridriven bil jämfört med diesel/bensin. Det är just på grund av partikelutsläppen som det väl egentligen inte är orimligt att tänka att både diesel/bensindrivna fordon kommer att förbjudas i allt fler städer. Gissningsvis blir äldre dieselbilar totalförbjudna, nyare dieslar/bensinare kommer säkert att få köra vidare men med ytterligare någon form av pålaga/skatt/avgift. Inom några år så är det säkerligen krav på partikelfilter även på bensinmotorer för att få köra runt i städerna. |
|
|
Kraven ställs inte på en viss teknik utan på vad som kommer ut ur avgasröret. Bensinbilar har också krav på högsta partikelnivå, tror det äe from Eu5. Det är ju det jag säger (och för att rättfärdiga mitt val??): Fortsätt köra med Eu4 bensinbilae (E39) så länge de fungerar. Det är bäst för miljön även inne i stan. M54 har inte problem med utsläpp av partiklar då den inte är direktinsprutad "men ändå modern". |
|
Verdi |
MUC, Jo det tror jag och fler med mig även om det inte är min huvudsakliga motivation och intresse. Enligt den där rapporten så uppstår tydligen bensin och diesel ur tomma intet. Man behöver inte prospektera, borra, transportera, förädla osv. Och tydligen måste man använda kolkraftsel vid tillverkningen av batterier. Och tydligen går det inte att återanvända batterier. Vilket det faktiskt gör. |
|
Verdi, man kan tro både det ena och det andra, men som som alla (förhoppningsvis) vet går det att vinkla en rapport/statistik precis som man vill. Jag försökte bara få tillbaka fokus på rubriken "Kommande förbud mot diesel" och där är jag ganska övertygad om att vi snart står inför fullbordat faktum (även i Sverige) att vi faktiskt har ett sådant. Sen när det blir och hur ett sådant förbud faktiskt ser ut - ja det återstår väl att se. Tyvärr (som marin är inne på) så har våra politiker enbart fokuserat på att minska CO2-halten men inte brytt sig överhuvudtaget att andra mer farliga ämnen ökat istället. |
|
|
Ja va säkert sist att få en bankdosa! Lika sist kommer ja vara med elbil! Men folk vänjer sig säkert, för 10 år sedan hörde man skönsjungande bmw sexor vr6or mm , nu åker folk bensin fyror som låter som en diesel på tomgång!!! Och att elbil skulle vara miljövänligt i längden är ju idioti!! Kommer sluta med att De sitter några afrikaner i flipp flopp och hackar i alla batterier .och bränner plasten som blir över....så ser de ut idag!!!!! I övrigt är ja positiv=) |
|
Verdi |
Burt, köp en sexa istället för fyran du har. Har inte alls känslan av att sexor var vanligare förr. Kanske hos BMW men å andra sidan har BMW blivit folkligare och bredare än de var på t ex 80-talet. |
Verdi |
Ps. Jag har ALDRIG NÅGONSIN påstått mig vara banracingförare. Skulle uppskatta om folk slutade hitta på saker om mig ur tomma intet. |
|
Förare som kör bana, alltså racingbana, och som själv uppger sig sätta respektabla varvtider = banracingförare. |
|
Verdi |
Är du helt från vettet karljävel? Varför ljuger du om mig? Jag har aldrig satt några varvtider öht och har väldigt svårt att tänka mig att jag skrutit om några här. Vidare har jag heller aldrig pratat om nån fjädring och friktion. Hur fan står det till med farbror? |
|
Midsommar nu, vit flag några timmar till. Skål då |
|
| Det här var den i särklass mest intressanta tråden på flera år på Autopower! All heder åt gladiatorerna (Ulf och Verdi)! | |
Verdi |
Kul att det kan glädja nån. Men den här gladiatorn säger upp sig nu. |
| Men det är ju tråkigt om du ger upp AP helt, Verdi! Jag har alltid uppskattat dina inlägg. | |
|
Förlåt Verdi! Jag har gjort ett allvarligt fel. Jag använde sökfunktionen slarvigt och blandade ihop ditt inlägg med en helt annan person. I detta fallet var jag, som Verdi mycket riktigt påpekar, helt från vettet och lade ord i Verdis mun som var fel. Det var alltså en helt annan person som pratade om varvtider och friktionskoefficient. Jag ber uppriktigt tusen gånger om ursäkt. Lovar skärpa mig och använda sökfunktionen bättre och anstränga mig citera korrekt i fortsättningen. F ö så gläder Verdi även mig, trots att vi i vissa fall tycker olika så kan det absolut vara både intressant och till glädje med frejdiga diskussioner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.