|
Sida 13 av 77
|
|
|---|---|
|
Hade elbilskonceptet varit lönsamt hade The Big Three redan varit där och alla övriga stora biltillverkare med för den delen. Företag finns till för att tjäna pengar, det går idag tyvärr inte att producera elbilar med lönsamhet. Känns väl mycket halleluja kring Tesla. Elbilar är ju en ytterst marginell företeelse och företaget Tesla överlever, hitintills, mycket p.g.a. "rockstar Elon Musk". Frågan är hur länge? Har själv varit skeptisk länge, och trodde faktiskt inte bolaget skulle överleva så länge som man gjort. Men nu i år ser det väl värre ut för Tesla än tidigare, eller ? Länk |
|
|
I längden är det i lönsamheten som kommer att styra, jag pratar på rejäl sikt, inte de närmsta 10-20 åren. Men att det blir eldrift framöver, förstår den som kan fysik och teknik..... Tessla är en tidig "I-phone", som kommer att få uppföljare, men det kan ta många år innan det slår ordentligt. Infrastrukturen kommer att ses över också. till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
Varför "vet alla som kan fysik" just nu att elbilar är framtiden? Har det kommit något genombrott i batteriteknik? Nej, våra framsteg inom ellära har tagit oss endast marginellt framåt senaste 20 åren eller mer. Kunde du berätta redan år 2005 hur många elbilar som skulle säljas år 2010 eller 2017? Tesla har inte uppfunnit något. Det är bara en rik man som övertygat andra rika män att låna honom 60 miljarder för att trycka in massa batterier i något med hjul på. Elbilar fanns redan innan Tesla men man lyckades inte bygga en hajp kring dem och de självdog på sina tekniska tillkortakommanden som ännu kvarstår. Batterier har samma problem som alltid trots hundratals miljarder av forskning. Nu fortsätter man låna fler miljarder för att kunna sälja bilar till ett lägre pris än man skulle behöva, och lanserar dessutom en modell som kommer kannibalisera på den egna försäljningen - nästan samma produktionskostnad men halva försäljningpriset. Det som pågår nu är ingen revolution utan rika killar som kastar bort pengar på att vara del av nåt trendigt. Tesla skulle lika gärna kunna gå i konkurs om 3 år vilket hade förseglat elbilarnas öde i många årtionden tills något verkligen hände på batterifronten. |
|
|
Jag undrar vad som driver "Saab 9-5" i hans behov att ha så starka åsikter vad gäller elbilar. Han har ju aldrig ägt någon elbil, än mindre kört någon. Trots detta tjatar han som en papegoja i sida efter sida om hur usel dessa bilar är. Vad driver ett sådant engagemang? Och vad har vi att förlora på att utvecklingen pekar mot fler elbilar egentligen? Sitter man på blankning i Teslaaktier eller ha nära band till Saudis kungafamilj kan jag förstå det men annars begriper jag inte dyft? Faktiskt. :-) Därför tänker jag utmana och fråga - Om nu elbilar är skit och Tesla är hajp - vad tycker du då är framtidens bränsle på kort till medellång sikt som samtidigt löser problemen med miljön och är samtidigt oberoende av import ifrån områden med diktaturer eller konflikter (som tyvärr är mer regel än undantag hos de flesta oljeländerna). Ser med spänning fram emot resonemanget :-) |
|
|
Jag har inga problem alls med elbilar i sig. Bättre räckvidd och snabbare påfyllning, och jag hade haft en själv. Har inte blankat Tesla heller utan tycker bara det är stimulerande att ta reda på fakta och debattera. Tvärtom uppskattar jag att Elon Musk valt att uppmärksamma Nikola Teslas bedrifter genom att namnge bolaget efter honom, som för övrigt förmodligen är min släkting då jag kommer från grannbyn, har efternamnet i min närmaste familj och var ett giftermål ifrån att själv heta Tesla, eller rättare sagt Teslic som alla i Tesla-släkten tvingades byta till ca år 1900 efter order från regeringen i Wien. Med det sagt är jag inte fanatisk och tycker man ska låta den nya tidens profeter - Tech-profilerna, komma undan med alla möjliga falska påståenden om autopiloter och räckvidd, eller vindkraftsindustrins propaganda, och jag är inte heller någon anhängare till den nya tidens affärsidéer om att sälja saker med förlust i all evighet. Men för varandras skull är det kanske mest påkallat att reda ut hur det egentligen ligger till med laddning etc för elbilar. Hittills har vi haft en ganska givande diskussion på det temat tycker jag, vi har rett ut att 1. Den påstådda räckvidden för elbilar inte i närheten ligger av angivna siffror. För fossildrivna fordon ökar också förbrukningen vid kyla, motorvägsfarter etc men batterier har än större problem med detta. Egentlig räckvidd i praktiken för den testade Model X p90 förefaller vara runt 20-25 mil vid lugn motorvägspendling, mot 49 angivna mil vid köpet. Vid hård motorvägskörning verkar räckvidden vara ca 15 mil totalt, ett intervall som det inte ens finns Superchargers emellan. 2. Påfyllningen vid Supercharger går inte så fort som angivet på exempelvis Wikipedia. Att ta sig Sthlm-Malmö-Gbg-Sthlm fordrade inte mindre än 6,5 vid laddstolparna, betydligt mer än "en lunch" som påståtts tidigare här. 3. Supercharging kommer inte vara gratis som konsumenter ännu verkar tro, utan kosta ca 5 kr / milen På frågan vad jag tror är framtidens bränsle så vågar jag inte spekulera i det än, eftersom alla nuvarande tekniska lösningar inte är fullgoda. Om inga genombrott sker inom tex bränsleceller, batterier etc så hoppas jag att vi hittar alternativa sätt att framställa diesel eller bensin på. Jag är dock av åsikten att bilister kommer ta slut innan oljan gör det, och att detta kommer bli en långt större utmaning än energifrågan. Europas bilister minskar för varje år och detta kommer accelerera, Kina kommer tappa uppskattningsvis 400 miljoner potentiella bilister om 100 år. Japan och Korea kommer knappt ha bilister kvar heller. Detta är inga paranoida teorier utan matematiska faktum. Våra befolkningstapp vägs upp av ökning på andra håll men dessa blir ännu inte bilister i någon större utsträckning. |
|
|
Återigen - punkterna 1-3 är fortfarande upprepningar du hållt på med sen tråden startade men det börjar bli intressantare i slutet där du börjar spekulera. Precis som du vet jag inte heller vad som är framtiden men någonting har jag lärt mig i livet - och det är att försöka vara öppen för förändringar och inte kategoriskt döma till höger och vänster. Om vi bortser från att en elbil får sämre räckvidd på vintern och att antal laddplatser kunde vara fler så talar mycket för elbilarna på kortare sikt innan bränsleceller och syntetbränsle blir tillgängligt. Elnätet (infrastrukturen) finns där redan och genomsnittet för de allra flesta förare i Sverige är inte mer än 1500mil per år. Dessutom är den genomsnittliga bilfärden någonstans mellan 5-10km. Då är en laddhybrid eller elbil idealisk, givet att föraren dels har råd och dels har tillgång till ett vanligt vägguttag. Har man andra förutsättningar eller behov finns fortfarande diesel och bensin kvar - om man prompt_måste_köra 160mil utan vare sig pausa eller att ta in på ett hotell utan vägguttag på utsidan. Är ganska ofta i Amsterdam via jobbet och där är de flesta taxibilar elbilar. Förarna jag pratat med är alla nöjda - de enda körningar som blir "svåra" är långkörningar till Bryssel eller Frankfurt vilket händer någongång i halvåret eller så. Det går oftast till slut då även kunderna blir hungriga eller skall tömma blåsan på vägen. Någon tog liknelsen med IPhone och batteritid - det ligger en hel del i det med tanke på hur länge många bilar står parkerade. |
|
|
Förbränningsmotorn är utdömd sett till dess låga verkningsgrad. Elmotorn är överlägsen med i stort sett dubbelt så hög verkningsgrad, runt 90%. Även om en enbil kräver elektrisk uppvärmning så är det mer energieffektivt än att utnyttja spillenergin från en förbränningsmotor. Vad var och en väljer är upp till den. Dagens elbilar fungerar inte för alla, men de som kan ha en lär i dagsläget sänka sina driftskostnader väsentligt. En bensinbil förbrukar (570 Wh/km) runt tre gånger så mycket energi som en elbil (190 Wh/km). |
|
|
Fast det här har vi ju redan diskuterat. Kol- och kärnkraftsverk, de enda gångbara energikällorna i Europa, har i sig 33% verkningsgrad, sedan transportförluster genom elnätet och slutligen lite förlust i elmotorn. Visst är det förluster för att distribuera fossilbränsle men kol behöver transporteras in i kraftverket också. Jag tror tyskarnas tåg drog mindre kol när de eldade direkt i loket istället för att som nu elda samma kol i kraftverket och transportera det till loket. Till och med koltransporterna är eldrivna med kolproducerad el. Men det är ju en ointressant diskussion, inga köpare går och frågar om verkningsgrad när de ska bestämma sig om elbil vs fossilbil. De undrar om räckvidd och laddning. Precis som ingen heller frågar om verkningsgrad när de väljer elbolag, de frågar om pris och tillgänglighet. |
|
| Jag saknar Verdi förresten, det blev lite tomt, hur kan vi få honom att komma tillbaka? | |
|
Ja jag har i vart fall varit tyst länge nu, kanske kan det få Verdi tillbaka..? |
|
|
Missade att Verdi hade skrivit till mig tidigare; "trots att jag inte förstår varför" innebär att jag erkänner att min förmåga att förstå varför inte är tillräcklig i detta fallet. Det finns inget samband vare sig med respekt eller icke respekt i det erkännandet. |
|
|
Verkningsgrad är spännande. Och det är väldigt irrelevant med verkningsgraden hos elmotorn. En elbil totalt sett tappar ju energi i elnätet, i laddaren, laddningen och urladdningen av batterierna, batteriernas/bilens självurladdning, drivenheten till motorn och till sist motorn. Det blir inga 90% från kraftverk till drivhjul. Dessutom stjäl kupevärme enormt mycket el från en elbil, så till den grad att verkningsgraden inte alls imponerar längre eftersom vi snor den från drivmedlet medan förbränningsmotorerna ger värme "gratis" och endast drar mer på vintern tills motorn är ca 45 grader. Dock skulle jag väldigt gärna ha en rolig elbil att ladda från solceller på taket!! Speciellt om jag får använda elnätet som förlängningssladd från huset till jobbet... |
|
|
I slutänden spelar det inte så stor roll vad vi tycker eftersom att politiker och myndigheter i Europa, Kina, Indien m fl. aktivt arbetar för att begränsa och minimera andelen fordon vars framdrivning sker med förbränningsmotor. Precis som att dagens mobiltelefoner måste laddas oftare än förr, vilket tar tid, kommer konsumenter anpassa sig till elbilens kortare räckvidd och längre tanktid (laddtid) allteftersom att alternativen blir färre. Sen tycker jag personligen att det är bättre att utsläpp av för människor skadliga ämnen och partiklar sker utanför städer på en central plats där det går att fånga upp dem. Snarare än som idag där dessa ämnen och partiklar släpps ut inne i städer mitt bland människor. |
|
|
Det som gör ekvationen negativ för elbilen i mitt fall är dess höga inköpspris om man behöver en lite större bil och om man samtidigt är något lite bil och körintresserad. Har kollat runt en del och eg är det bara denna ständigt återkommande Tesla som är aktuell. Med ett inköpspris på runt miljonen eller en månadskostnad på ca 10.000 pix är den helt enkelt inte ett alternativ för min del även om jag kan ladda den hemma och den absolut skulle klara alla mina transportbehov utom de få gånger jag ger mig ner på kontinenten. Utöver detta så finns där osäkerheten kring vad våra "kära" politiker kommer att göra kring elpriset när fler och fler går från fossilbränslen med höga skatter till el med förhållandevis låga skatter. Degen måste in till statskassan och min rädsla är att man kommer att få någon form av utrustning hemma som kommer att skilja på el som brukas till kyl/frys och till att ladda bilen. Med andra ord så lär det blir lika dyrt att "tanka" elbilen om natten som att köpa 60liter bensin på macken. Degen måste in!!! Och då blir ju dagens stora fördel för Teslan med den billigare driften trots det höga priset sämre. Dyr i inköp och dyr i drift, ergo min plånbok klarar det inte. OK, det finns ju andra elbilar typ en Golf GTE men den blir ju även den fasligt mycket dyrare än motsvarande bensingolf. Och även här fungerar räkneexemplet med högre inköpspris och lägre driftskostnad bara så länge ingen pillar på elpriset. Men med det sagt ser jag ändå med spänning fram mot den utveckling som sker på området och jag kommer säkert att om ett par år byta ut dagens bensinsnåla ekolåda mot en lite mindre elbil MEN mina BMW blir nog kvar i garaget för det höga nöjets skull att åka riktig bil :-) då och då men inte nödvändigtvis till jobbet varje dag eller till köpcentret utanför stan där man måste handla. Niklas Fransosen |
|
|
Jag har som sagt inget emot elbilar i sig, men kan tycka att Tesla har blivit lite väl hajpade. Har provkört en Model S och var inte imponerad alls. Mest för att jag satt riktigt illa i den. Läste även denna recension av Model X: Länk Det värsta jag vet är bilar som knakar och vibrerar. Visst är det häftigt med snabb ljudlös acceleration, men tämligen ointressant för mig som pendlar till jobbet på 50- och 70-vägar. Jag sätter mer vikt vid ljudnivå och sittkomfort. Och den sistnämnda imponerade inte som sagt i Model S. |
|
|
Nu blev det tyst här, så jag fortsätter; Länk Inte lika lättläst och vetenskaplig som sin svenska variant, men lite intressant ändå. I Sverige förutsätter vi att elbilar är "gratis" att ladda medan bensin är dyrt och därför kommer hela världen köra Tesla snart. I USA skriver de att elkostnaden landar på samma som bensinkostnaden för driften av en bil, och detta med "lagom" temperaturer som varken fordrar AC eller uppvärmning. Vinter tycks fortsatt vara förödande för elbilar, även om man startar i ett garage är räckvidden dålig men parkerar man den utomhus och låter stå över natten nånstans så tappade en testpilot 70% av räckvidden. Vi som gillar att tälta i Norrland är vana vid fenomenet på våra mobiltelefoner. Därtill verkar deras testbil ha förlorat en hel del prestanda och batterikapacitet på ett par tusen mil, vilket skapar en hel del frågetecken för andrahandsvärdet på några år gamla bilar. Jag gick in i den här debatten med ganska öppet sinne och förutsatte att elbilen nog ändå blivit rätt bra med tanke på hajpen, men ju mer jag läser desto fler fördomar bekräftas tyvärr. Jag hade inte velat befatta mig med en sån här bil ens om jag fick den gratis, men det är tur att våra behov är olika och att det finns konsumenter som gärna betalar miljoner för dem. |
|
Verdi |
Så, då har jag vilat i en vecka. :) Varför ljuger du Saabis? Varför gör du så många svepande antaganden? Jag skiter t ex i hur det är i USA där bensinen är mycket billigare än här och elen dyrare. Jag kommer köra min bil i Sverige. Du, och alla ni andra, kan läsa detta. Han som skrivit det är visserligen partisk så in i h-vete men han är tillräckligt smart för att inte ljuga. Länk Apropå kallt klimat så tappar en Tesla ca 20% av sin räckvidd vid -20 C. Jag tycker det är helt ok. inte ofta det är så kallt heller. Men visst, man bör ha bilen inkopplad under natten så att den inte behöver använda batterikapacitet till att värma batteri och kupé. Också det planerar jag att göra. Apropå ditt påstående om att testbilen tappat prestanda: "While the P85D’s two electric motors are capable of producing 221 and 470 horsepower individually (for a total of 691), they can’t both make maximum power at the same time due to limitations of the power electronics and the battery pack. Tesla subsequently revised its claims but nothing changes on the car. Our long-term car is, and always has been, capable of mustering 463 horsepower " Hur är det egentligen med läsförståelsen Saabis? Du tar ju för fan inte in ett skit som inte stämmer mot din egen uppfattning, eller hur? Kolla gärna min historik här på forumet. Jag var skeptisk som fan till Tesla förut. Men när jag läste in mig och kollade hur allt fungerar så vände det för mig. Jag är inte bokstavstroende på nåt sätt. Tro mig. Jag har retat upp en del folk på Tesla-forumet också när jag inte velat lovprisa precis allting runt Tesla. Jag hade hellre sett att det varit ett BMW-emblem på bilen men nu har inte BMW något som kan konkurrera. Och de kommer inte ha nåt på säkert 3-4 år som det ser ut nu. Apropå kostnaden så har jag en hyrbil den här veckan. En G31 530d xDrive med sjukt mycket utrustning. Tror det är en IE. Den skulle, för mig, bli 3-4 tusen dyrare per månad än Teslan jag väntar på. Det är mycket pengar. Så mitt val är inte mellan en G31 eller Tesla utan mellan en XC70 och en Tesla. Jag tycker på riktigt att jag får mycket bil för pengarna. Det finns ingen ideologi bakom mer än att jag gillar hur elbilar uppför sig och att jag gillar känslan av att slippa åka till macken. Drivlinan är fantastisk. Och ja, jag vet att flera av er kommer hävda att jag måste ha räknat fel bla bla bla. Men det har jag banne mig INTE. Har testat flera andra personers (egna företagare) kalkylark också och resultaten blir väldigt liknande. Tror inte vi alla tänk och/eller räknat fel. Till sist. Inte på nåt sätt har jag skrivit att en Tesla är bästa bilen och sånt. Jag har hela tiden skrivit "JAG tycker att..." och liknande. Jag utgår hela tiden från mig själv och har aldrig pratat i generella termer. Jag har inte heller kritiserat era bilval. |
Verdi |
ps. Om nu det här med elbilar är så dödfött och idiotiskt. Varför då detta? Länk |
|
Nämen, välkommen tillbaka. Glad att du blev utvilad, du flyger verkligen fram ur startgroparna, full av energi och ilska. Härligt att se att du är dig själv igen gode vän! Vad gäller elbilens världsherravälde så drev du ju själv tesen att allt kommer ske mycket snabbt, men vi kanske ska lämna den diskussionen då eftersom du "skiter i allt" för du ska "tamejfan köra i Sverige". Angående läsförståelse så kommer mina siffror från alla de tester vi länkat till. Nu visar det sig att du har lika lite elbilserfarenhet som jag, du har tydligen inte fått din dator än, men om vi ska överblicka siffrorna från "Tesla Radical Fanatics Club Sweden" och exempelvis MestMotor så skiljer sig siffrorna som dag och natt. Verkligen abnormt mycket. Jobbigt att vara konsument och tänka att 49 mils angiven räckvidd kanske betyder 35-40 mil i praktiken för att 1 000 000 kr senare upptäcka att man måste svänga in till en supercharger efter redan 18-20 mil och att den laddar dubbelt så långsamt som Tesla påstår. Sen att Tesla påstår att autopiloten kan köra mer säkert än människor i alla avancerade trafiksituationer, det visar ju bara på vilket mytomanföretag det är och att Techsektorn måste börja granskas mer kritiskt även från myndighetshåll, inte minst ur markandsföringssynpunkt. |
|
|
Biltillverkare har ju hoppat på misslyckade trender förut. Elbilar har redan gjorts ett par gånger och sen hade vi ju etanol också, det var massa miljörabatter och sen när folk började köpa dem ville staten ha in skattepengar igen och rabatterna försvann och fenomenet likaså. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.