AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
202.533

Kommande förbud mot diesel?

Sida 12 av 77
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
...för att slippa ladda en halvtimme två gånger?
Verdi
Vet du ens det minsta lilla om att ladda elbilar?

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Faktiskt inte, mest erfarenhet från ladda min mobil.

Stod på Wikipedia att en Supercharger laddar halva bilen på 30 minuter och hela på 60 minuter. Vill du så kan du försöka förklara istället för att bråka.
Verdi
En ledtråd. Det går mycket fortare att ladda när batteriet inte är så fullt. Oftast laddar man bara upp till 80% av den anledningen. Att ladda till 100% blir sjukt ineffektivt eftersom man ändå kommer till nästa supercharger.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Alltid svårt att argumentera med folk som är frälsta / bolstavstroende. Ser mig själv som relativt balanserad i debatten, åker till Oslo på onsdag ned Jaguar för att titta på nya iPace som jag har beställt, men att rent och slätt konstatera att elbilar minsann är bättre (tydligen än alla bilar och på allt) så blir det svårt att överhuvudtaget föra en (intressant) diskussion. Men för ett par veckor sen så skulle Verdi köra på bana, är det något du fortfarande funderar på med Teslan? Kanske bäst att göra som i formel e och ha med sig två i så fall.

Alla blir vi väl exalterade av våra nya leksaker, men det känns som att det för Verdi har en tendens att bli allt eller inget.

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jaha, vad jobbigt. Så full räckvidd är ännu mindre möjligt i praktiken, istället måste man stanna hela tiden och ladda halva batteriet (270 km teoretisk räckvidd efter 30 min)

Här är en kille som maxade Autobahn, nästan en tredjedel av räckvidden borta efter 10 minuters körning. Eller närmare bestämt 100 km som blev 32 kilometer även med temperaturer som var rätt.

Så man köper en prestandabil men kan köra den hårt en halvtimme, ladda en halvtimme, köra en halvtimme, ladda en halvtimme...
Verdi
Jag har inte sagt att den är bäst för alla. Och jag sålde M2an för att jag insåg att det inte funkar med bankörning för mig. Har inte tid, har inte råd och jag vill inte ta risken.

Nu räcker det här för min del. Jag har inget på det här forumet att göra längre. Kommer bara hamna i såna här diskussioner. Ha det!

Ps. Ta flyget till balkan istället Saabis. Vad fan är grejen med att alla juggar ska köra ner? Skryta med BMWn inför släkten? Och jag har köpt en familjebil och ingen prestandbil. Känns som jag skjuter mot ett rörligt mål här...
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Haha, jag körde ner till Balkan när jag bara hade råd med skrotbilar för 20 000 kr. Varje resa ner tar jag en omväg via typ Skottland, Frankrike, Polen eller nåt annat kul. Har man en bra bil i kombination med bilintresse så vill man ju köra sitt eget på semestern istället för att åka runt i en hyr-Polo hela sommaren.

Och vad är det med er svenskar och elbilar/cyklar? Är ni så villiga att offra alla bekvämligheter för att räkna småkronor vid pumpen istället, typ som när ni bjuder hem folk på mat och ber dem Swisha pengar efteråt? :)

Nej, nu börjar vi spåra ur. Jag älskar svenskar och allra mest norrlänningar. Varit med om noll folkmord sen jag kom till Sverige.
Länk
Hyfsat objektiv artikel vad gäller långresor i praktiken med Tesla.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Tack för delningen,

ska man sammanfatta artikeln så är bilens egentliga räckvidd om man håller hastighetsgränserna runt 30% mindre än angiven räckvidd, som i sin tur verkar vara 20% lägre än specad räckvidd (49 mil). Egentlig räckvidd verkar vara sisådär 25 mil och detta under sträckor där man aldrig behövt bromsa och enligt skribenten även suttit och frusit i kupen.

Men i praktiken ligger inte superchargers exakt där räckvidden tar slut så mellanrummet mellan stoppen tycks ha landat på mindre än 20 mil.

För att ta sig 160 mil med fullladdad bil från start har skribenten behövt totalt ca 6,5h vid laddstolpar, en fulltankad dieselbil hade behövt endast ett stopp på 5-10 minuter för samma rundtur

Förutom att man framöver tydligen ska behöva betala 5 kr / milen för supercharging så skadar snabbladdning batterierna och i synnerhet om man väljer att ladda fullt - enligt artikeln. Något att oroa sig över när man sitter 6 timmar och rullar tummarna vid laddstationer.

Vill man ha mer att oroa sig över kan man slå på Autopiloten under färd som höll på att ta livet av skribenten två gånger.

Är man ute efter att krångla till sitt bilägande maximalt och i samma veva köldanpassa sin kropp, exempelvis inför en planerad expedition till Mount Everest eller Nordpolen, så är allt man behöver en miljon kronor. Då får du 75D-versionen som effektivt kortar ner räckvidden ännu mer än ovanstående testbil.

Enligt hemsidan får man dessutom "Total självkörningsförmåga" som klarar alla komplexa situationer i trafiken dubbelt så säkert som människor.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Samtidigt var det länge sedan som jag kom fram så pigg. Kroppen mår otvetydigt bra av pauser emellanåt och dagens diesellok som bara går och går har fått oss att glömma detta. Även en Passat TDI-förare skulle må gott av en kaffe och en paus på en herrgård i Småland. Trafiksäkerheten vinner också på utvilade förare som inte sträckkör för långt. Värt att tänka på."

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Japp, bra artikel där både bra och dåliga sidor med elbilen tas upp.

----
BMW CS/SC #6212
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Alla som vill ha elbilens många pauser kan ju gjuta 30 kg cement i bränsletanken och fylla återstoden med bränsle genom sugrör hela tiden utmed vägen, om man inte vet hur man tar 6,5 timmars paus utan att äga en Tesla.

Alternativt bara ta tåget, men då blir Everestförberedelserna lidande eftersom det är varmt på X2000.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
En del här skulle behöva se den här dokumentären på SVT : Länk . Som en av forskarna säger "stenåldern tog inte slut för att det tog slut på sten". Det kom nått bättre.

Skulle gärna köra el-bil, med tanke på mitt körmönster. Skulle förmodligen behöva ladda ett fåtal gånger utanför hemmet på ett år. Men det är för dyrt för oss vanliga statare som inte kan ta det på egna firman eller men bra förmåner från arbetsgivaren. I alla fall om man vill ha lite klass på transporten (Tesla).

För de som sträckkör genom Europa i 200 knyck så är det väl perfekt att dieselbil fortfarande finns.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Det som var bättre och kom efter stenåldern var kärnkraften, inte vindkraften. Dokumentären är precis som man kan förvänta sig av DDR-media vinklad och inkonsekvent. Man talar inte om kapacitet utan bara om hur sol- och vindkraft blir "bättre och billigare hela tiden", medan övriga energislag tydligen inte kan bli bättre, renare och säkrare i takt med utvecklingen.

Trots att förnybara källor subventionerats i årtionden och ännu är olönsamma, så dristar man sig till att tala om att branschen hindras av "motstånd".

Man hittar dessutom några människor i kostym som kan berätta att vindkraftselen är den absolut billigaste som finns numera, trots att lite sökning på alternativa källor ger motsatt bild och man inte heller tar hänsyn till hur hur straffskatter och omöjliga politiska förhållanden påverkar kostnadsläget för andra energislag. Däremot helgraderar man sig och hittar andra kostymmänniskor som förklarar att "vindkraften effektiviseras så mycket varje VECKA" så att ingen skeptiker kan åberopa utfallet av den hittills förda subventionspolitiken.

Och angående lagringsproblematiken så beaktades inte heller kapacitet- och kostnadsproblematik utan det räckte med att filma Teslas batterifabrik några sekvenser.

Vill man läsa lite mer sifferbaserad kritik mot teserna i dokumentären så finns det bland annat här

Länk

Länk

Länk
Verdi,
Är du ingenjör eller ekonom? Jag tycker mig se båda tänken i dina resonemang.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Elbilens största problem är att konceptet med tank och förbränningsmotor är så bra i jämförelse.

Det behövs ett genombrott i nobelprisklass kring batterier för att elbilen ska tas på allvar och detta genombrott har det pratats länge om.

Ett konkurrenskraftigt batteri ska laddas på minuten och så ska det rymma lika mycket "prestanda" som en konventionell bränsletank + O2. Det sistnämnda tas ju från den omgivande luften via en tratt i princip.
Sedan ska elmotor + batteri inte heller väga mer än en konventionell drivlina. Lycka till !

Sedan ska man inte heller glömma att det mesta av bränslepriset idag är skatt, och dessa skatteintäkter lär staten inte vilja vara utan.
Länk

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Birka. Ett batteri behöver inte kunna fyllas på en minut. Eftersom det finns en mycket större tillgång på el i samhället än bensin/diesel, både i hemmet, jobb, parkeringsplatser osv så är inte behovet av snabbladdning så stort. Tvärtom är det mer som Verdi påpekat att man slipper tiden det tar att åka till macken då det enda man behöver göra är att stoppa i en sladd och det tar iofs mycket kortare tid än en minut... disruptiv teknikförändring innebär allt som oftast förändrade mönster. Förr i tiden så laddades en mobiltelefon en gång i veckan, idag en gång per dag, men inte är det någon som köper en Nokia 3310 istället för IPhone på grund av det? Det är helt enkelt en liten tankevurpa att inte tro att saker och ting ändras. Ofta är det de företag som tänker helt låst i de gamla banorna som går i graven...

Det du beskriver finns redan idag och Tesla är det (uttjatade) exemplet. Däremot är det inte ett billigt alternativ. Men för de som kan spendera upp emot en miljon på bil så är Tesla ett konkurrenskraftigt alternativ och det märks på att de säljs idag och är populära. Ny teknik har allt som oftast kostat pengar men med tiden så brukar tekniska landvinningar och produktionseffektiviseringar göra att även medelklassen kan bliva på det "senaste".
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

@9-5 Jag tycker det är lite ointressant att räkna hur långt tid man måste ladda för att köra 160mil, intressantare och titta på hur mycket du behöver ladda för att ta dig tur och retur jobbet(funkar det inte här så är ju inte elbil något för dig, tyvärr). Jag har inte elbilen för att det är en sparbössa men om jag räknar lite på det kan jag hyra en Panamera Turbo ett par veckor per år när jag behöver räckvidden och fortfarande var både miljövänlig och snål :) (fjällen, alperna eller Jugge-land) så slipper man hyr-Polon ;)
em
906
em3
M3 cab -03
Birka, om du tänker liiite längre än din näsa räcker, inser du kanske att det kommer att bli energi lagrad eller direkt från solen i framtiden.

Min enkla gissning är att du kan köra en molnig vinterdag, kanske inte så fort, men ta dig fram utan laddning i batterierna, om en 20-40 år. Långt innan dess, kommer induktions-ström att ha installerats på många motorvägar, då behöver ditt fordon inte använda lagrad energi.

Skatt eller inte, så småningom behöver vi växla över till solenergi, även om olja kan pumpas upp i 100-tals år till, så sinar den.....

em3

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.