|
Sida 11 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Saab9-5, Två saker. 1. De där 3,5% försvinner ju inte över en natt. Dessutom är det TOTALT. Traktorer, entreprenadmaskiner, lastbilar, bussar, båtar, mopeder, skotrar, gräsklippare... Inte bara personbilar alltså. 2. 3,5% är just 3,5%. En korrigering av de andra skatterna och/eller minskade utgifter i den storleken är inte omöjligt alls. Särskilt som förändringen rör sig om bråkdelar av en procent per år. Finns gott om tid att ställa om. |
|
Slippy; jag har kört i3 en hel del, vet inte om den räknas som "rolig elbil"?. Jag hade en glad och positiv inställning och jag hade lagt mig vinning om att ha ett öppet sinne. Pga (tack vare?) förmånsregler så önskade jag verkligen att i3 skulle kunna vara ett alternativ för mig. Jag provkörde seriöst och jag gav den också en chans till när jag involverade min fru för att få en second opinion. Men tyvärr, i3 var för mig en av de största besvikelser jag har upplevt vid provkörning av en ny bil. Även min fru gjorde bedömningen att den inte var ett alternativ för henne. Smaken är som baken... Men min bedömning är att många måste förblindas av att det heter el-bil/"miljöbil", eller att elbil är trendigt, och att sunt förnuft på något sätt därmed trycks undan. Jag får ofta intrycket av att argumenten för elbil gränsar till onyanserad fanatism, förnekelse och skyddsmekanismen slår till, och vi som anser oss ha en annan uppfattning, vi som har har vissa sunda frågetecken och invändningar, betraktas som ovetande och avfärdas med personangrepp när argumenten tryter. Ungefär på samma sätt som att människor (tidigare?) röstade på miljöpartiet, inte för att de var ett parti utan för att de hade ordet "miljö" i sitt namn. |
|
Verdi |
Ulf530, Alltså, jag tål inte ditt sätt att kleta på mig en massa etiketter och öknamn. Nu beskyller du mig direkt och indirekt för att vara en fanatisk miljöpartist som bara skaffat elbil för att det är trendigt. Inget kunde vara mer fel. Ärligt talat så orkar jag inte vara nån slags elbils-jesus på Autopower så nu skriver jag inget mer om det. Kanske inte om nåt annat heller för jag har faktiskt helt tappat intresset för konventionella bilar. |
Verdi |
Slippy, Bryr sig ingen om i3:an? Jag tycker det är en bil som rör upp känslor och frågor som ingen annan. Vissa tycker den är ful, andra tycker den är häftig. Frågor om räckvidd och liknande brukar jag också få. Är så sjukt många som inte förstår. |
| Löser det med laddningsmöjligheter för mig, så skulle jag absolut kunna tänka mig en elbil som nästa bil. Måste hitta någon som jag har råd med bara. Har provkört Tesla Model S, men den var inte för mig. Kanske den eldrivna X3:an kan vara något, eller hybridvarianten av den samma. | |
|
Verdi, menar mer att det är ingen bil som framkallar "Jante-avundsjukan" utan mer accepterad. Jag är ju en motornörd ut i fingerspetsarna och att jag gillar el-bilar borde ju säga mycket. Sen förstår att vissa som inte bor i storstaden kanske behöver längre räckvidd och en större bil än en i3 om man bara ha en. Men en utmärkt och billig 2:a bil är det allt. 0-100 på 7,2 och svårslagen mellan 30-80 km/h (den tar Audin i det intervallet som gör 0-100 på 5,2(Launch control) enligt racelogic boxen). Jag kommer nog rösta på (V) innan jag röstar på miljöpartiet, det säger ganska mycket. |
|
|
Nja, alltså jag har inget emot elbilar i sig. Visst är det kul att köra en stark bil utan växlingar. Det behöver inte vara svartvitt, båda typerna har sin plats på marknaden. Men som samhällsdebatten går nu så "vet alla" att elbilar kommer ta över och alla vet att robotar kommer göra 30% av invånarna permanent arbetslösa om 7 år. Och är man kritisk till det så förstår man ingenting av livet och får historian om Nokia berättad för sig igen. Ibland kan det också vara klokt att påminna sig om historian med etanol också. |
|
|
Håller mig ett par/tre år till innan jag tar mig an en elbil, hoppas de förbättrar laddtider, räckvidd osv. Har ju bara en bil i familjen så den måste lösa allt och då tycker jag utbudet ännu är för dåligt. Läste ett test på elbilar där bl a i3 testades. Tydligen krängde däcket av fälgen under något moment så den hamnade tvärsist i testet. Lite bakläxa där alltså... Däremot verkar det som Audi och Jaguar har lite bra grejor på g, får se vad som händer där framöver. |
|
Verdi |
daagis, Helt klart kommer allt förbättras. Nyligen kom beskedet att CCS-standarden (snabbladdare för i3 och annat som inte är Tesla eller asiatiskt, t ex Audi och Jaguar) ska klara 150 kW laddning istället för nuvarande 50 kW. Då hamnar man på samma effekt som Tesla har på sina superchargers. I framtiden räknar man på en laddeffekt på minst 350 kW. Då laddar man 100 kWh på 20 minuter och man tar sig ca 50 mil på den laddningen. Det är alltså från Stockholm till Malmö. Då börjar det ju bli jämförbart med bensintankning. Fast det många gör fel är att överskatta hur ofta man kommer snabbladda. Varje morgon har man 35-50 mil beroende på batteri (75 kWh eller 100 kWh) och det är ju inte ofta man åker längre än så på en dag. Så i praktiken SPARAR man tid med en elbil eftersom man aldrig behöver åka till macken till vardags. För mig handlar det om ca 50 mackbesök årligen fördelat på 2 bilar som jag nu slipper. Tar inte många minuter men det ska göras och de behöver alltid tankas när man har som mest bråttom. Jag tycker det redan idag räckvidd och laddning är tillräckligt bra för min del men respekterar om andra inte tycker det. När vi åker Uppsala-Åhus på sommaren så brukar vi ändå stanna för lunch, fika osv. Blir ingen skillnad i restid alls. |
|
Lite mer konkret kan jag väl säga att en Model S är den enda jag kan tänka mig i dagsläget. Men det är för mycket pengar så jag väntar på att Tesla ska bli konkurrensutsatt från flera aktörer så förhoppningsvis priset justeras en aning. Verdi, super att du är nöjd med dina elbilar! |
|
Verdi |
Jag köpte en demo som byggdes i mars och som rullat 278 mil för under miljonen. Då har den ändå autopilot (inklusive adaptiv farthållare osv), nappaskinn, backkamera, navi, rattvärme, comfort access, awd, gratis snabbladdning, 0-100 på 5,4 sek, silkeslen drivlina utan turbolag osv osv. Motsvarande konventionell bil i samma klass är inte så mycket billigare faktiskt. |
|
Fast dessa 50 mil räckvidd är väl om man kör ecodriving i perfekt utomhustemperatur. Svensk vinter med dess påverkan på batteriet och kupetemperatur, och mer normala motorvägshastigheter så verkar man inte hamna nånstans alls av utlovad räckvidd, särskilt om man startade med kall bil också. Första gogleresultatet visar hur amerikaner i landets norra delar diskuterar kompromissen att frysa i kupen eller att lyckas ta sig hem... Länk Sen har du helt rätt i att man inte kan få en konventionell bil med skinn och backkamera för under 1 mkr. En storleksmässigt motsvarande Kia Optima går ju över miljonen direkt om man kryssar rattvärme :) |
|
Verdi |
Du är bara ett troll Saabis. Bara ett troll. Spelar ingen roll vad jag säger. Du är bara ute efter att provocera. Tack och hej! |
|
Verdi; hur har du det med läsförståelsen? Jag har inte givit dig en enda etikett eller öknamn. Men reflektera gärna över ditt eget sätt att uttrycka dig direkt till mig. Du må ju tro själv att du är en riktig VIP om allt som jag (och andra?) skriver är riktat direkt till dig. Jag respekterar att du har valt elbil, trots att jag inte förstår varför. Men det är högst anmärkningsvärt att du inte kan acceptera att jag och andra har valt att inte köpa elbil. Jag har inte trott att någon enda här är miljöpartist, jag hoppas i vart fall att ingen på detta forum är miljöpartist... Jag har beskrivit en företeelse som enligt mig skulle kunna vara jämförbar med att människor (tidigare?) röstade på miljöpartiet. Det krävs inte särskilt hög begåvning för att förstå att detta är ett sätt att jämföra företeelser men att jag absolut inte har kallat någon här för miljöpartist. Detta trodde jag inte skulle behöva förklaras för personer som själva försöker ge intryck utav att de är just begåvade... |
|
| Elbilens tid kommer, men ser inga fördelar med att vara "early adopter" i detta fall. Det är väl snarare läge för att köpa roliga bilar med stora motorer och många hästkrafter, för den tiden är snart förbi! | |
|
acey; hear, hear! :-) |
|
Verdi |
Ulf, Du får ta en ordbok och slå upp ordet respekt. "trots att jag inte förstår varför" indikerar inte direkt respekt. Och var har jag sagt att jag inte respekterar ditt val? acey, Jo men elbilar lider inte av brist på effekt direkt. Jag känner inte att jag offrar något. Tvärtom. Jag tycker ni missar nåt. Jag har inte valt elbilar för att det är elbilar. Jag har valt elbilar för att jag tycker de är bättre. |
|
Verdi, du behöver inte känna dig påhoppad av nån här. Du har en bil för en miljon, det är få förunnat så du behöver inte känna nån frustration över att vi ortodoxa fordonsköpare inte är konverterade riktigt än. Dock får du ju räkna med lite mothugg när du säger att en sedan för över en miljon är prisvärd, eller ens att man har 50 mils räckvidd i verkligheten. Du får exempelvis en BMW 530xd för hälften av pengarna och för ränta/kapitalkostnad på ytterligare 500 000 kr så man kan köpa en hel del fossilt bränsle. Angående räckvidden i praktiken... "I have the P85+, be very careful. Driving normal highway speed in a performance vehicle will only yield about 200miles per charge. Also charging the last 30 miles of the 300 miles takes ages... u can wait 5 min and see only 1 mile charge." "I am trying to take my Tesla to Fresno and it requires hours of planning. There are no super chargers anywhere close by." "For the long trip from NC to NJ, charging at an RV park for 6 hours was a royal pain in the butt." |
|
|
Hmm, försöker räkna lite på hur det går att korsa Tyskland med supercharger i Autobahnfarter. Om man kör en P85 hyfsat hårt så verkar man komma kanske 250 kilometer, särskilt om man vill ha lite marginal till laddstationen. Ladda fullt med supercharger tar 75 minuter men nu hade vi ju lite kapacitet kvar i batteriet så det tar bara 60 minuter, sen kommer man 250-300 kilometer till. Maxar man bilen helt så verkar Teslan överhettas direkt och tappa prestanda, men hade det gått en längre period så säger internet att räckvidden är 150 km om utomhustemperaturer inte fordrar AC eller värme. Så om det finns Superchargers överallt och det inte är nån kö till dom, som typ flera timmar emellanåt... Länk ...så kan man alltså i bästa fall köra i två timmar, ladda i en timme, köra i två timmar, ladda i en timme... |
|
Verdi |
Länk Varför ska du ladda i en timme? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.