|
Sida 10 av 77
|
|
|---|---|
Verdi |
Lövet, Det kunde man kanske hoppas. Toyota samt en hel del av våra äldre motorjournalister vägrar förstå. Lasse Swärd i DN: Länk Länk Håkan Mattson i DI: Länk Länk Jag skulle inte direkt köpa aktier i Toyota... En fördel med vätgasbilar i svenskt vinterklimat är väl att vi skulle få gott om skridskobanor då bilarna släpper ut vatten efter sig. Haha. :) Läs gärna detta: Länk |
|
Tekniken i sig är ju lockande. Men bränslet är ju så volymkrävande. Hur ska det gå till att transportera detta till "bensinmackar" i glesbygd? Ingenting finns ju redan, elkablar har vi onekligen... Artiklarna på DI var prenumerationslåsta men jag behöver inte läsa dem för att veta att Håkan Mattsom gapar mycket men kan lite. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Detta inlägg tyckte jag var intressant: "En komplett vätgas-station går på 10-20 miljoner beroende på storlek och kapacitet enligt någon artikel för några månader sedan. Försökte hitta artikeln nu men mina Google-skills verkar otillräckliga, kanske någon annan har mer tur. Samma artikel nämnde också problematiken med trycket i vätgasen. För att få någorlunda effektiv "tankhastighet" klarar en station idag ca 100-180 bilar innan den måste fyllas på (700 bar). Det förstärker problematiken med infrastrukturen idag. Få vätgasmackar innebär högt tryck på dem OM det skulle börja säljas många vätgasbilar. Det skulle innebära att man måste skicka dit flera påfyllningslastbilar per dag till varje någorlunda trafikerad station för att fylla på. Det är en enorm kostnad att först bygga ut ett heltäckande nät av vätgasstationer och därefter hantera logistiken för påfyllning. Lägg därtill kostnaden för vätgas som landar på slutkund kombinerat med energislöseriet som finns i energicykeln (elenergi för att producera vätgas, logistik för att få ut den till mackarna, energi för att omvandla den tillbaka till el i bilen), så ser jag inte hur vätgasbilar ska kunna konkurrera." Hur många vätgasmackar skulle behövas? Tror det finns runt 2600 bensinmackar i Sverige. Så säg 2000 st vätgasmackar. Hur många lastbilar skulle inte behöva rulla på våra vägar varje dag för att underhålla det? Vad kostar det i vägslitage, säkerhet osv? |
|
...just därför kommer tekniken aldrig att slå heller. Känns som pengarna i sjön. Bättre att ta det större klivet upp till direkt eldrivna bilar. I ärlighetens namn tror jag dessutom att ju mindre våra kära politiker lägger sig i desto bättre kommer det visa sig vilken teknik som är rätt. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Ni får ursäkta om jag framstår som komplett Tesla-fanboy här men detta gick nyligen upp för mig och jag vill gärna dela med mig. :-) Testa att fyll i lite vanliga längre rutter ni kör i denna Länk så ser ni att bara man kan ladda hemma till vardags så är redan dagens Tesla ett mer eller mindre fullgott alternativ. Man blir lite mer låst var man måste stanna för sin lunch och för sina pauser men vår årliga resa från Uppsala till Skåne tar inte många extra minuter. Om ens någon. Resten av året sparar jag väl in ett 30-tal besök på macken. Tycker det mer än kompenserar för att man måste planera de längre resorna lite bättre. Handen på hjärtat. Hur många dagar per år kör ni mer än 30 mil? Som sagt, nyckeln är möjligheten att ladda hemma. När man kan det så är det redan idag hur lugnt som helst med elbil. |
|
Jo, men "problemet" med Tesla är inte att de inte går att ladda utan att de kostar en miljon och på lite längre sikt har ett potentiellt väldigt lågt andrahandsvärde eftersom utvecklingen går så fort. För vem vill lägga 600.000:- på en begagnad Tesla när vilken elbil som helst för 300k har samma räckvidd om 5 år? Tesla är svinläckert och de är i ledning nu helt klart men se för fasen till att ta den på operationell leasing... ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, Så kan man tänka. Och så tänkte jag förut. Men jag anser numera att räckvidden är fullt tillräcklig redan nu. Vad vinner du på att ha en räckvidd på 100 mil? Varje morgon har jag 30+ mil tillgängligt. Hur många dagar per år behöver jag mer? Att åka runt med onödigt stora batterier är ju bara dumt och dyrt. Det är istället på laddarna krutet ska läggas. Fler och snabbare snabbladdare, fler destinationsladdare osv. För när jag väl åker långt kan jag kosta på mig ett litet stopp varannan/var tredje timme. Man ska ju ha lunch, fika, gå på toaletten osv osv. Den BMW som kommer närmast en Model S 75D (som jag skaffat) vad gäller prestanda, utrymme och så vidare är en G31 530d xDrive. Det är ingen 300-tusenkronors bil direkt. Minst det dubbla kostar den... Och då är den 10 spänn milen dyrare i bränslekostnad. Och så måste man åka till macken flera ggr i månaden, betala skatt och ett betydligt högre förmånsvärde. Valet att ta den på operationell leasing kvarstår via Sixt. Då får man garanterat restvärde på 53% eller vad det är men även betala en rätt hög ränta. Tar man den på finansiell leasing via Tesla får man inte nåt garanterat restvärde längre men däremot just nu 0,25% ränta. (egentligen 2% ränterabatt så det kan ju höjas). Så jag tar chansen! :) |
|
Bara för att elbil funkar för dig betyder det ju inte att det funkar för alla. 99% eller nåt av bilförsäljningen utgörs fortfarande av fossildrivna bilar vilket kanske gör att dina behov är i minoritet trots allt. Sen verkar du förutsätta att alla människor bor i villa med laddstolpe och behöver kalkylera förmånsskatter. Du nämner utrymmen som ett starkt köpargument också och där kan jag rekommendera Renault Espace som du får tre av för en Tesla. Visserligen kan den inte matcha Teslan i acceleration men om jag använder ditt eget argument - hur många dagar om året behöver du accelerationen? Hur ofta ser man lyxbilar busköra, eldrift eller inte? Människor i gemen köper bil för att känna sig mobila och ha en frihetskänsla, inte för att oroa sig över var man hittar laddstolpar och sen sitta fast vid dem. Även om en elbil duger för vardagligt bruk kanske man vill ha möjligheten att resa och utforska lite mer emellanåt, och även inte bekymra sig om ytter- och innertemperaturer i räckviddsfrågan. Ser jag till mig själv och min omgivning också så åker alla på roadtrips hela tiden, kors och tvärs i Sverige.Ofta med familjer på pressade tidsscheman, tror att räckviddsångest och laddstolpsplanering är det sista huvudbryet stressade moderna människor behöver. |
|
|
Jag hävdar fortfarande att det är utopi tro att helt orenade förbränningsmotorer, som används i stora antal i tätt befolkade och fattiga delar av världen, i rimlig närtid skulle bytas till el-motorer. Hur snabbt tror du/ni själv att det kommer gå att byta ut 90% av kanske 2 mrd (två tusen miljoner) förbränningsmotorer? Verdi; du påstår alltså på fullt allvar att det är din uppfattning att i Kina, Indien och övriga Asien kommer fortare än vi kan ana majoriteten av förbränningsmotorer att vara eldrivna? Jag gör ett medvetet val att inte kalla dig något, eller jämföra dig med någon, men min bedömning är fortfarande att det är både naivt och utopiskt. |
|
|
Det kommer gå betydligt fortare i Indien och Kina än i Europa/USA. Anledningen är hur de politiska systemen skiljer sig. Västvärlden sinkas av beredningar, protester, utredningar, överklaganden osv. Beslutet att bensin och dieselbilar inte får säljas efter 2030 är exempelvis redan taget i Indien: Länk ------- //Lövet |
|
Verdi |
Ja jag säger då det. Den som inte vill förstå kommer aldrig förstå. Jag fattar faktiskt inte vad ni är rädda för. |
|
Har dom ens ordentlig elförsörjning i Indien? Verkar som elsystemet är otillräckligt, inte alltid fungerar och på det ska hundratals miljoner elfordon tillkomma...och snigelladdas där bilar knappt får plats med kvicka bensinfyllningar. Tror kanske vi övergår till eldrift snabbare än dom gör. Men jag vet inte varför vi förutsätts göra detta - elbilar har ju ploppat upp mest hela tiden senaste 100 åren och dras med samma problem nu som alltid. Länk Nästa bekymmer är att el egentligen är lika dyrt som bensin. Det är nog dyrare att ladda batterier än köpa bränsle på många håll. Även i Europa utgör skatt sisådär 70-80 procent av bränslepriset, och var kommer staten täcka detta intäktsbortfall? Då hittar dom på att batterier inte är miljövänliga och lägger skyhög fordonsskatt på Teslor eller nåt. Hela västvärlden har redan nu problem med sina statsbudgetar och inget land kan hantera bränsleskatternas bortfall. |
|
| Jag hade gärna kört tesla, men då hade jag nog haft mindre kunder :). Jag är redan såld på el-bil efter att ha haft min i3 i 5 månader. Det lustiga är att jag tog i3:an till affären inte Porschen, min fru undrade om jag var sjuk :). Jag har använt min REX-del 2-3gånger aldrig tankat än så för mig har räckvidden aldrig varit något problem, man tänkte på det i början nu kollar jag nästan aldrig på displayen. | |
| Indien översvämmas dessutom årligen av monsunen, tror inte dom är riktigt redo att kortsluta fordon och människor mest hela tiden... | |
| Se bara vad det kostar att snabbladda! Inga 1kr/kwh där inte. Och detta är innan man ersatt bensinskatt med elskatt. | |
Verdi |
marin849, Jag kommer snabbladda gratis. :) Och gratis på jobbet och nästan gratis hemma. Dessutom, alla skatter som har med koldioxid, bensin, diesel osv står för ca 3.5% av statens totala skatteintäkter. Tror du inte det går att ta igen det lilla som man förlorar på elbilar med att höja nåt annat? Det är ju bara så roligt att många verkar tro att staten står och faller med skatt på bilismen. ALLA tar upp det. Inklusive min egen far som givetvis är väldigt skeptisk. Skatteintäkter per skatt: Länk (i miljarder) Totala skatteintäkter 1 920,2 Koldioxidskatt bensin 8,2 Koldioxidskatt oljeprodukter 15,4 Koldioxidskatt övrigt 0,6 Energiskatt bensin 11,9 Energiskatt oljeprodukter 11,3 Skatt på vägtrafik 19,7 |
Verdi |
Slippy, Tror du en Tesla skulle sticka mer i ögonen än Audin eller Porschen då? Eller vad menar du? Det som utlöste det här var att jag kom på mig själv att hellre ta i3:an än M2:an. Svårt att förklara varför. Så då tänkte jag att om jag säljer M2:an och XC70:n så kan jag ta de pengarna och lägga på en Tesla istället. :) |
|
3,5 procent av skatteintäkterna är hur mycket som helst, det är ungefär nivåerna på budgetunderskotten halva västvärlden dras med sedan finanskrisen som man inte heller lyckas åtgärda genom att "bara höja nån skatt". En snittbilist betalar idag ca 1500 kr om månaden i bränsleskatter och ytterligare hundralappar i fordonsskatter. Det blir kostsamt för Svea Rike att ta bort denna intäkt, och jag tror inte heller dom höjer SL-kortet med 2000 kr i månaden så att Tesla-ägarna kan fortsätta tanka billigt. |
|
|
Här håller jag (faktiskt) med Saab9-5; att det skulle vara lite pengar är inte sant. Till att börja med drabbar ju bortfallet i första hand staten, inte kommunerna. Statens intäkter är ganska exakt 1000 miljarder (samma källa som Verdi). Sätt det då i relation till statens utgifter så kommer det i annan dager (jmf 67,1); Rättsväsendet 40,4 Försvar och sammhällsberedskap 48,2 Hälso, sjukvård och social omsorg 64,9 Utb och universitetsforskning 62,9 Kina kan säkert på sina ställen (läs utvecklade storstäder) driva på utvecklingen, Indien har ju minst sagt problem med elförsörjningen (det vet de som bott i Indien...) och att få elbilar att fungera där är jag mycket tveksam till. Jag tror man överskattar hur beroende vi är av fossilbränsle i dagsläget. Några elbilar i (främst) storstäder ändrar inte på det. Med det sagt så får jag erkänna att utvecklingen har gått fortare än jag trott hittills och vi kommer lösa några av de problem vi nu tror ska ställa till det. o andra sidan kommer det dyka upp problem man inte förutsett (eller valt att inte prata om), perfekta lösningar existerar inte. Hur som helst lever vi i en spännande tid och elbilen tycks ha framtiden för sig! |
|
|
Verdi, Ja jag kör ju inte Porschen till jobbet(just nu har jag ingen)utan det är Audin eller i3. I3:an bryr ju sig ingen om, men Audin tycker jag är gränsfall då är den med flit snålt utrustad exteriört. Men en Tesla hade dom reagerat på i min bransch. @ 9-5 har du provkört någon rolig elbil (Prius eller motsvarande räknas inte) gör det, det är inte så illa som man tror, det är rentav ganska kul. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.