|
|
|
|---|---|
| Satt och körde i jämn fart ,efter c:a5mil startade instrumentpanelen om sig och återgick till normalt utan några problem med motorn. Efter ytterligare nån mils körning startade instrumenten om igen och lampan"fel på farthållare tändes. Stannade bilen och handlade och körde sedan vidare och då eskalerade det med alla möjliga lampor som tändes och släcktes ,stereon startade om ,ventilationen ,hastighetsmätare,varvräknare lade av hoppade igång m.m hela tiden men bilmotorn gick normalt. Stannade bilen när jag kom fram då gick det varken att släcka innerbelysningen eller låsa bilen. Tog bort batterimatningen över natten och satte tillbaka den på morgonen då verkade det mesta funka igen men efter en stund utan att starta började det plinga och komma upp symbol "upplyft röd bil" Har bilen blivit besatt av djävulen eller vad tror ni? Den har bara gått 8000mil. | |
| Generator- och/eller batterifel kan ge knasiga felmeddelande. Prova läs felkoder, radera, kör ett tag och se vad som kommer tillbaka. Var nyss någon annan som hade defekt matningskabel från batteriet och framåt på sin etta. Kanske skulle kunna vara något sådant. | |
|
Bra tips var inne på den tanken direkt ,mätte batteriet efter den stått stilla en stund och då låg det på strax under 12volt ,det var samma värde i somras när jag bad BMW-vekstaden i uppsala kolla batteriet i samband med service men dom var så bestämda att det inte var något fel på det och ville inte byta det om jag inte krävde att få det bytt. Blinkersen blinkar fort så jag tänkte direkt på fotrumsmodulen som byttes för c:a5år sedan eller fukt i nån modul. Men det är väl bara bita i det sura äpplet och bogsera den in till Novation i Uppsala.. |
|
| Har troligtvis hittat felet! kollade i baljan i bakluckan till höger om batteriet ,badbaljan kan man kalla den halvfull med vatten... PDC-modulen verkar inte vara fuktskadat däremot CFC-trailermodulen var blöt som är till dragkroken. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du får plocka bort bakljusen och täta till packningen mot ksrossen med byggsilikon eller dylikt repade en med pdchaveri förra veckan . Standardfel på 1 serien ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@hasso : Har du någon känsla om det är ett standardfel på både LCI och pre-LCI eller bara LCI? Får väl annars lägga till detta på checklistan, har ju redan batterikablaget där under att kolla upp :-) Fast jag har ju tur att inte ha vare sig PDC- eller CFC-moduler, kanske ingen elektronik alls där nere :-) Nåja, oavsett så är det inte bra om det läcker in vatten... |
Var sitter dessa moduler? Är det direkt till höger om batteriet (där det är tomt i bilden nedan)? Länk Eller sitter det bakom/nedanför denna panel (dvs måste man riva ned hela inredningen för att komma åt)? Länk |
|
Andra bilden. Bakom hjulet, under urspårningarna i panelen. Här PDC och till vänster syns en del av "frigoliten" som den står i. Ligger långt ner i "baljan". Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Tack Sverige! Då behöver man riva bort hela panelen och som behövs för det för att komma åt det. Det får nog vänta lite... |
|
Om man är orolig att det ska ställa sej vatten där (behövs nån liter innan det kommer upp till modulen) så är det enklare att ta dän plastskyddet under. Sitter en stor (tät) platsgenomföring i botten på baljan som man kan ta ett litet hål i (används troligen vid släpvagnskablage). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Av en slump så kunde jag köra ned huvudet i en skrotad E87 (pre-facelift) så tog ett par bilder - precis som ni säger så är det uttag för tre moduler där i botten och är det inte tätt vid baklysena så samlas det lätt vatten där (för det finns ingen dränering whatsoever där). Länk Länk Men hela högra panelen måste bort (tas bort i ett stycke), lite jobb men går att göra utan större problem - dock inget jag känner för att göra nu bara för att inspektera. Men kan ju alltid vara bra info för någon annan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.