|
|
|
|---|---|
|
Om jag kraschar bilen så att den är svår att laga/återställa eller om den brinner upp och har bilen helförsäkrad, hur räknar försäkringsbolaget fram min ersättning? 1) De ser till att köpa en snarlik bil som den jag hade även om färgen råkar vara skitful och inte alls den jag vill ha. 2) De ger mig kontanter som ersättning a) Utifrån någon standardvärdering som de gör själva b) De ber att få kolla mitt kvitto vad jag gav för bilen. Det troligaste är väl 2 a? Innebär det i så fall att försäkringsbolaget ensamt gör en värdering av vad min nuvarande bil är värd och betalar godtyckligt ut en viss summa pengar som i bästa fall räcker till att köpa en likvärdig bil? | |
|
Rent generellt reparerar man upp till 75-80% av bilens marknadsvärde. På grund av diverse mer eller mindre kriminella element i detta landet som satt i system att få bilar uppbrända och ersatta med pengar så gäller nog alt 1. Du bör få en färg och utr du är rimligtvis med på och bestämmer. Kvitto lär nog alltid behöva visa och värderingen kan bli ett snitt av blocket och bytbil. Om man inte är nöjd med deras värdering kan man alltid be om en bedömning av en oberoende värderingsman. Rent generellt brukar försäkringsbolageens värderigar vara juste men undantag finns ju såklart. Är man juste mot dom brukar de vara det tillbaka, sen kan man alltid förhandla, ta aldrig första budet. Kanske inte svar enligt vad du önskade men en bredare förklaring. Mvh Asken |
|
|
2a är det som gäller. Vad du själv betalade är ointressant, enbart dagsvärdet för motsvarande bil gäller. Det står i villkoren hur det ska ersättas. ------- //Lövet |
|
| Som Lövet skriver är det alt 2 som gäller. Räkna dock med att få kämpa för degen. När jag fick totalskada på min S8 svepte jag mobile, autoscout och blocket på motsvarande bilar och gjorde ett litet sött excelark med snittpris, snittmil osv. Underlaget på blocket var extremt tunt och första budet från bolaget var väldigt lågt. Efter att visat dem underlag så vart det dock inget knussel. | |
|
Instämmer med Lövet och Lus, försäkringsbolaget kommer aldrig att bekymra sig om hur och var du köper en ny bil utan ger dig ersättning för bilens värde "ögonblicket före olyckan". Precis som Lus skriver så bör man vara beredd på att styrka varför man tycker att ens bil är värd det man tycker att den är värd. Vad du gav för den är ganska ointressant. |
|
| Mja...Jo de kan kräva att få se inköpshandlingar så att säg, av olika anledningar. Har man köpt bilen "superbilligt" så kan det kanske-kanske påverka eventuell ersättning, iaf om vi pratar gamla bilar, läs äldre än 10-12 år. | |
|
Jag tycker att jag köpt bilen till ett rätt hyfsat pris, därav frågan. Jag har inte planerat någon bilbrand utan vill helst av allt behålla den under lång tid framåt eftersom jag är riktigt nöjd. Jag tänkte väl närmast på OM något skulle hända och om jag då får lida för det bra priset. I så fall kanske jag skulle skriva över bilen på min sambo med ett kvitto på väldigt högt pris istället. Nu verkar majoriteten, endast Asken helt emot, ändå påstå att mitt inköpspris inte påverkar ersättningen vid eventuell skada. |
|
| Rizzle: Vilket bolag har du? | |
|
Vad det står på kvittot är ointressant. Ett solklart bedrägericase som försäkringsbolagen lyckligtvis redan tänkt på. ------- //Lövet |
|
|
Värderingen görs ur ett så "neutralt" perspektiv som möjligt (är man missnöjd kan man begära att värderingen görs av en utomstående person - men då riskerar man samtidigt att den värderingen är lägre och "man drar en nitlott"). När frugan körde på ett vildsvin med E46:an, blev resultatet att bilen skrotades ut och vi fick ersättning av försäkringsbolaget. Värderingsmannen/handläggaren hade begärt in sådant jag ville åberopa i värderingen, varför jag listade bilens utrustning mm. Ersättningen blev ganska hyfsad tycker jag nog och han hade t om tagit hänsyn till att vi ägt bilen väldigt länge (=förutsatte att vi vårdat den väl) men samtidigt givetvis jämfört med vad motsvarande beg. bil skulle kosta att köpa. Kan man presentera kvitton på utförda dyra reparationer etc. relativt snart innan olyckan, kan det ibland hjälpa att höja upp värderingen/ersättningen lite, men försäkringsbolaget kommer troligen kolla att påstådda reparationer verkligen är utförda om de är det minsta tveksamma till kvittona och det är ju i de flesta fall ganska enkelt att kolla genom visuell inspektion av bilen. Har du en "entusiastbil" i extremt fint skick som är betydligt bättre än "normalbilen", skall man givetvis påpeka att skicket skall påverka värderingen, men då måste man ha rimliga argument som kan styrkas i verkligheten ("mint condition" kan man ju kolla genom att titta på bilen). Köper man en bil och försäkrar den, och bilen "brinner upp" två veckor senare, lär försäkringbolaget vara grundliga i sitt arbete att utreda ev. försäkringsbedrägeri och samtidigt vara väldigt kinkiga vid värderingen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har LF | |
|
I LF:s villkor står följande att läsa: "Ersättningen beräknas på egendomens värde i allmänna handeln omedelbart före skadan (marknadsvärdet). Om marknadsvärdet inte kan fastställas tillämpas en schabloniserad avskrivning enligt tabell på sidan 21." Det där med schabloniserad tabell gäller dock bara bilstereo, gps, batteri, fälgar och däck. Du kan nog vara helt lugn för att bilen värderas till marknadsvärdet och inget annat. Har du köpt bilen för ett kanonpris exempelvis under marknadsvärdet så kommer bilen ändå värderas till marknadsvärdet och inget annat. Motsatsvis är det enkelt att tänka sig att om du köpt bilen till ett pris som är dubbelt så högt som marknadsvärdet så lär du inte få bilen värderad till det dubbla. Att du gör dåliga affärer är inget bolaget tänker bekosta, likaledes kan inte bolaget få dra nytta av att du tvärtom gör bra affärer. :) Som någon annan skrivit; annars skulle nog väldigt många dyrt inköpta bilar mystiskt börja brinna. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.