|
|
|
|---|---|
|
I måndags startade jag bilen på morgonkvisten från parkeringen, körde nedför en liten kant och bromsade då började ASC- och ABS-lampan att lysa. ASC-enheten MK20 rapporterar ibland "1 Unkown error location" "Error Frequence 142." Ibland "113 pump unit, valves, wiring harness " "Error frequence : 0" Med INPA/Ediabas är verifierat att de fyra ABS-sensorerna ger samma fart på alla hjul. Framåt som bakåt, kopplade upp mig och tittade medan jag körde runt på en parkeringsplats. Trycker man in ASC-knappen så syns det i de digitala värdena i Inpa. Så den verkar fungera som den ska. Tre säkringar i säkringsboxen i handsfacket för ABS/ASC är okulärt kontrollerade och är hela. Försöker jag radera felkoden, kommer den direkt tillbaka. Så det är ett ihållande fel. Är van att Bosch 5.7? styrenheten från 1999 ca brukar ge sig med tiden, är det någon som har erfarenheter kring den som sitter på den här bilen: "ATE 34.51 - 1 164 896 10.0204-0061.4" Den sitter lite drygt till mot senare, så finns tips tas det tacksamt emot. Jordpunkt? Var i så fall t.ex.? Annars får jag pröva att göra rent kontakten, och i nästa läge försöka hitta en begagnad. Det var en dag i förra veckan med svartis, dubbdäck som tur var sitter på Michelin X-ice, men inte helt gulligt att köra i mörker hem utan vare sig ASC eller ABS. :) | |
| Har du kollat kontakten och kabelhärvan till pumpen? | |
|
Var nere och kände på kontaktdonet igår den satt där den ska. Mäta upp tänker du? Finns det någon metod man kan använda som är enkel i så fall. Vet inte om du kanske menar det är separat kontakt till pumpen och styrenheten?.. |
|
| Det finns väl bara en för både pump och modul? | |
|
Mitt antagande är att det är en kontakt för båda. Man får kolla om det är någon kortossion om alla tänder är hela. Annars byta till annan enhet. Jag prövade abs funktionen via inpa och den funkade inte det lyste en röd bromslampa på panelen bara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.