AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.228

Start Batteriet laddar ur.

Bytte startbatteri för 2 veckor sedan, det gamla blev successivt svagare och svagare efter att till slut inte orka starta motorn.
Bytte till ett 95 ah och registrerade det som ett 90 ah (95 ah alternativet fanns inte med i programvaran). Det nya batteriet kändes segt/trögt vid start redan från början, men jag tänkte att registreringen på nått sätt anpassar effekten utefter vad som krävs för att dra runt motorn (det gamla var inte registrerat, och var piggt innan det började ta slut).
Idag när jag skulle starta så hände ingenting, lite surr men ingen snurr på startmotorn. igår körde jag 10 mil utan stopp, så det borde inte vara att det laddat ur pga av för många starter.
Inga varningar om laddningsproblem har visats.
Jag antar att det kan vara en hel del saker som kan vara problemet men någon kanske har liknande erfarenhet och kan hinta om var jag ska börja
Hej,

Det skulle kanske kunna vara tjuvström, men jag tror - trots bristen på laddningsvarning - mer på generatorn. Möjligen kabel-/kontaktfel. Det är väl mest en fråga om ålder eller km-antal som avgör vart misstankarna i första hand skall riktas.

Har du kollat laddspänningen?

/Lennart
Bilen har gått snart 14 kmil och är en 2004, 525, e60, batteriet är sprillans nytt.

Som sagt, det gamla batteriet var inte registrerat, och började sagga för ca 2 månader sedan för att till slut inte orka dra runt.
Bytte till nytt batteri, 95 ah (på min vanliga verkstad, icke BMW auktoriserad) och reggade in det, man som sagt det var segt redan från första uppstart.
Har kört relativa långsträckor (5-10 mil) i försök att full-ladda batteriet, men det har inte hjälpt det minsta, har varit trögt att dra runt vid varje uppstart.

Ok, ska kolla generatorn, men borde inte laddningslampan varna om det är fel på den?
Ska även kolla startmotorn och kabelanslutningar tänkte jag.
Tror inte på startmotorn, men det är ju lätt att kolla genom att låna ström från något friskt system.

Dålig laddning utan att lampan tänds (tydligt) är nog inget ovanligt. En multimeter över batteripolerna, när motorn går på tomgång, ger dig ett direkt svar. Det finns en hel trådar här som ger dig detaljer, men 13-14 Volt måste det vara åtminstone.

Sen slår det mig: du tyckte att det nya (?) batteriet verkade vara trött. Det kan ju mycket väl vara så, att det batteriet inte alls är i form.

Alltså, om batteriet är urladdat, men motorn startar med extern hjälp:
1) kolla laddspänningen. Om den stämmer, är det läge att
2) kolla batteriets hälsa. En enkel spänningsmätning bör ge ca 12,3- 12,4 V. En bättre kontroll är att belasta batteriet och samtidigt mäta spääningen över polerna, men det kräver kanske hjälp av din verkstad (som är part i målet).

Om startmotorn är seg också med starthjälp, ligger det nära till hands att rikta in sig på den. Fast kablage - inte minst jordflätan mellan motor och kaross - är inte uteslutet heller.

/Lennart

EDIT: Batterispänningen 12,3 -12,4 gäller naturligtvis ett friskt och fulladdat batteri, som efter laddning fått vila en tid.
Tack for råden, försöker få tag i verkstadskillen, inte lätt på en söndag :-)
Men som du säger, han är ju part i målet, så jag väntar mig lite hjälp från honom.

Och ja, det nya batteriet har varit segt från början, eller det har gått trögt att starta bilen ända sen det nya batteriet monterades. Det har känts som att närsomhelst så ger batteriet upp, ingen fjong i det, därav min lilla misstanke att startmotorn inte funkar som den ska.
Har du och verkstadskillen en förtroendefull relation, är det bra. Men med "part i målet" avsåg jag snarare det motsatta förhållandet. För honom skulle det ju - om det "friska" batteriet inte är bra - leda till både kostnader och en förtroendeförlust.

Allt som du kan kontrollera själv (starthjälp och diverse nämnda spänningar) gör dig under alla förhållanden i mindre grad utlämnad.

För att citera en gammal arbetsgivare: Vertrauen ist gut, aber Kontrolle ist besser.

/Lennart
Försökte få igång bilen med en carku jump starter, men nädå, inte ett liv i startmotorn.
Instrumenteringen lyser när jag slår på tändningen, men som sagt inte ett liv med jump startern, man kan förmodligen göra fel med den där lilla manicken, och då lyckas jag med det :-(
Bortsett från att jag själv är lite rädd för jump starter i samband med BMW:s (över-)känsliga fullblod, borde den ju ha gett någon sorts respons hos startmotorn, om du inte gjort alldeles fel. För att utesluta kabelfel, kan du (om du inte redan gjort det) koppla jump starterns anslutningar så nära startmotorn som det bara går. Om du fortfarande inte får någon reaktion från startmotorn, ligger det ju nära till hands att skylla på den. Men det finns nog fler möjligheter, som tändningslås och ev -relä. För att inte tala om EWS, om den skulle ha fått spel pga för låg systemspänning.

Har du ingen möjlighet att kolla om batteriet är i form? Och generatorns laddning? Eller får du inte alls igång bilen längre? En multimeter bör hur som helst ingå bland standardverktygen. Bra att ha till mer än bilen.

Att instrumenteringen lyser, är inte något tillräckligt starkt tecken på att batteriet är ok.

/Lennart

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Jag tror på dåliga kablar som medför för lite laddning och otillräcklig ström till startmotor.
Jag har kommit överens med meken att han ska komma och hjälpa mig med detta. Har för lite verktyg i lägenheten för att fortsätta själv.
Vågar inte trixa mer med jumpstartern, men jag ska försöka med en kompis bil att startkabla igång den så att vi slipper bärga eländet till verkstan.
Nä, startkablar från annan bil funkar inte heller, inte ett liv från startmotorn, så startmotor eller kontaktfel återstår väl.
Om inte nån elektronikbox gett upp (Brrrr).
Jag gissar att batteriet är hyfsat friskt fortfarande, innerbelysningen dippar inte när jag vrider till startläge t.ex.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Om inte solenoiden drar (klickar) drar inte startmotorn nån ström.

Prova att knacka lite på startmotorn/solenoiden. För en del har den "vaknat" då, men det är ju inte en permanent lösning.

Om man misstänker styrning, kontaktproblem kan man koppla plus direkt på signalanslutningen på solenoiden. Då ska startmotorn gå.
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Håller med Sverige.

Vill betona, att jordklämman också måste sitta direkt på motorn, någonstans där en hög strömstyrka inte skadar.

Om startmotorn går i detta läge, har du ju kunnat utesluta den som felkälla och kan börja söka dig bakåt i kedjan.

/Lennart
Man tackar för alla fina råd, jag väntar till på lördag då jag ska få hjälp av proffs, vill inte skada nåt med min amatörkunskap gällande el. Hade det varit en gammal skorv utan större värde så...men bilen är kanonfin och kommer rulla i åratal om jag är rädd om den :-)
F.ö så tror jag till 99% att det är startmotorn som lagt ned verksamheten, allt tyder på det i teorin, vi får se på lördag vad verkligheten säger .-)
Lycka till då och glöm inte att berätta sen!

/Lenanrt
Tack lenwib, och jodå, blir rapport på detta när det är fixat!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Fick samma problem på min E60 och där hade kabeln från batteriet ärgat av i genomförningen som sitter över bakaxeln (genom plåten)
Fast min bil gick att starta med starthjälp där fram ej där bak på batteriet.
Uppdatering, bärgade igång bilen idag, den hoppade igång direkt och gick som vanligt, vi slog fast att det är startmotorn som pensionerat sig.
Bara beställa ny och montera, skönt att få klarhet :-)
Så, nu är pärlan frisk igen, ny bosch startmotor och sjukdomen är botad.
Den gamla startmotorn har nog varit kass och i utförbacke ett bra tag, en djädra fjong i grejerna när man vrider om startnyckeln nu, sånt där som man inte märker riktigt förrän det sitter friska grejer i.
Grattis! Och tack för att du inte glömde att återkoppla i glädjen!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.