|
|
|
|---|---|
|
På min tidigare E60 530i och på E90 325i krävs olja enligt BMW LL04. Men på mina nyare 650i och 328i är det ok med BMW LL01. Men bytesintervallerna är fortfarande långa. I alla fall på 650:an verkar det vara 3000 mil. 328:an är servad vid kortare intervall men det beror nog på att den bara rullat 700 mil per år, så den fallit för åldersgränsen. (Som i så fall är två år) Jag har även noterat att det är kortare intervall för byte av tändstiften på de nya. Har det varit till diskussion tidigare och finns det någon som har svaret på varför? **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** | |
| Ingen som har koll på varför de "backat" på kraven på olja på senare modeller? | |
|
Det är Dieselmotorerna som behöver LL04 då de har partikelfilter och dieselkatalysator. Därmed behöver de olja som är mid- eller low-SAPS för att inte dessa skall förstöra partikelfiltret och katalysatorn. Bensinarna kan köras på LL01. Skulle dock rekommendera att du byter olja efter ungefär halva tiden (ca 1500 mil), det besparar dig säkerligen diverse problem i motorn längre fram. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har läst någonstans att det skulle vara NoX-sensornerna i bensinarna som kräver LL-04 (low-SAPS) men det verkar inte vara så? //Jonas |
|
|
Ok, jag hade för mig att både 530i E60 och 325i E90 krävde LL04 enligt instruktionsboken, men jag kanske har fel. Jag kör alltid ett byte mellan ordinarie servicar numera. Billigt sätt att få gott samvete. |
|
|
Mig veterligen skall LL01 räcka för bensinarna i EU i alla fall. Kolla med Aral:s oljerekommendationer: Jag knappade in 325i E90 och fick upp ett antal olika oljor, varav minst en (kollade inte flera) är LL01-klassad. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Instruktionsboken är konsulterad och som vanligt hade du rätt Johan! För 325i är även LL01 godkänd. Jag har lyssnat för mycket på de som kör diesel:-) **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.