|
|
|
|---|---|
|
Hepp! Vill veta om någon annan råkat ut för liknande och vad felet kan vara... En morgon lyser motorlampan och jag åker och får en felkod på vanos/insug. magnetventilen byts och jag kommer ca 2-300 meter så lyser den igen. Får rådet att köra några dagar för den släcks av sig självt om det rättar till sig... och visst efter 2-3 dagar så slocknade lampan och bilen går som en dröm. Helt underbart och man undrar ju hur länge den har varit kass. MEN efter ett par racingomkörningar på en flygraka så tänds lampan igen men bara efter en dag så slocknar den igen. Nu har jag kört ca en månad med bilen utan att lampan har lyst fören idag "out of the blue" inga racingkörningar eller påfrestningar alls. På besiktningen märkte dom att det fanns olja på sidan mellan toppen och motorblock, om detta kan vaar något... men bilen går som en dröm fortfarande. Vad kan det vara för fel? Vad kan jag förvänta mig? Torbjörn | |
|
Angående oljeläckaget, om det är på vänster sida så kan bero på att en topplocksbult gått av. Checka bulten bakom oljefiltret under insuget till cylinder 1. Tydligen vanligt att aluminiumbultarna ger sig med tiden på de första årgångarna av den motorn. Den bytte jag på min 325:a för några veckor sedan. För min del läckte det relativt mycket från att ha varit helt tätt innan. Och blev tätt igen efter montering av ny bult. Det är inte helt ovanligt att tätningen mellan blocket och oljefilterhuset börjar läcka med tiden också. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Hej Tack då har jag något att gå på. Vill egentligen bara lugna ner mina nerver för att det inte ska vara en rep på 10-15.000:- för i min värld så om en BMW motor går perfekt så kan felet inte vara så stort... eller har jag fel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.