AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.432

Airbag Modul trasig, Byte och koda själv? 740 -00

sT
114
sTriKe
740iA -00
M5 3,8 -92
Subaru Legacy 3.0 -08
Hej
Ja jag vet det finns många trådar ang Airbag modulen men antigen är jag helt borta eller så hittar jag inte svar på min fundering.

Airbag lampan tände sig på min bil 740 -00 och efter mycket felsökande och läsande runt så har jag konstaterat att det är någon internt fel i airbag modulen, jag kan inte få kontakt med den hur jag är försöker varken med Carsoft, Inpa eller Autocom.
Så jag jagade en Beg module men den är ifrån en E39.

Satt in den i bilen läste ur felkoderna med Autocom då jag få kontakt med den men får en massa fel koder bla fel strömkälla samt felkoder på samtliga airbags.
Försökte koda in den med NCS men gick inte som planerat blev fel meddelande när jag försöker.
så då funderar man på hur känsliga är denna bil med olika versioner och år tal på modulerna.
Den modulen jag fick tag på var samma nummer 65. 77-6900727 men V3,0 och jag har v2,5
fråga kan det vara så att den modulen jag fick tag på inte funkar ihop med bilen utan den är för ny eller för gammal?

Blev en hel del text hoppas någon orkar läsa och har något hint om det är så att man får skaffar en ny modul som stämmer bättre med datum och bil för att kunna koda in den?
Hur känsliga är E38 740 på modulerna gällande År?
Eller så är det att jag bara gör fel när jag försöker koda den :)
Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
5.132
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det där ska inte vara något problem att montera en med exakt samma nummer.
Hur har du kodat med NCS? En helt vanlig defaultkodning bör räcka:

1. Load NCSExpert.
2. Load Profile and select Expertmodus(offen)
3. F1 (VIN/ZCS/FA)
4. F3 (ZCS/FA f .ECU)
5. Choose the car
6. Select EWS
7. F6 (BACK)
8. F4 (Process ECU)
9. Select the Module you want to Revert back to Stock.
10. En ruta med "Enter SGET data" kommer upp, tryck "Ok".
11. F3->Execute job
12.Done

Funkar inte det bör du skaffa en BMW-scanner då man manuellt kan bocka i vilken airbagutrustning bilen har. Jag kan ha någon liggande.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

sT
114
sTriKe
740iA -00
M5 3,8 -92
Subaru Legacy 3.0 -08
Hej olaO
Tack så mycket för svaret!
Jag har testat din tillvägagångssätt men jag får fel meddelande ifrån NCS

"[SERIE] 2064 PABD/CABD A_MRS3.IPS CodSchreiben 207
[SERIE] Error on deleting coding data (e.g. ZCS) C_MRS3, FS_LOESCHEN: ERROR_ECU_REJECTED

[SERIE] 2064 Error COAPI2.CPP coapiRunCabd 6
[SERIE] Error on deleting coding data (e.g. ZCS) SG_CODIEREN"

det blir samma om man försöker ta bort felkoderna med Inpa "ECU_Rejected"

Kan det vara så att jag har fått en modul som inte fungerat utan är ifrån en krockskadad bil?
Visa användare
ProPro-medlem
5.132
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Brukar inte vara speciellt komplicerat sånt här. Det normala är att man nollar bort felkoderna och sen får tillbaka några stycken då utrustningen inte stämmer med donatorbilen. Låter nästan som den modul du fått tag på också är defekt.
Jag vet att med BMW-scanner finns även "clear crash-data" men jag tycker nog att NCS borde kunna skriva över detta. Kör du med Expertmodus(offen) profilen?

Mvh Ola

Min bil:

Länk
sT
114
sTriKe
740iA -00
M5 3,8 -92
Subaru Legacy 3.0 -08
Ja det kan ju vara så att den är defekt eftersom jag inte enns kan radera felkoderna.
Kanske kan se om jag kan få tag och testa med bmw scanner också om det gör någon skillnad.
Vilket tillvägagångs sätt är det med scannern?

Japp jag kör på expertmodus (offen) profilen.

Annars blir det att jaga en modul.

Mvh Michael
Visa användare
ProPro-medlem
5.132
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Med BMW-scannern bockar man i vad airbagsystemet i aktuell bil har för utrustning.
Mycket praktiskt om man har någon del av systemet som inte fungerar, typ att en airbag saknas eller är glapp. Då exluderas den och lampan håller sig släckt.
Men om du inte kan nolla felkoder med Inpa så är det troligtvis likadant med scannern. Men värt att prova kanske.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.