|
|
|
|---|---|
|
Vet någon hur det funkar vid värdering av bil vid skilsmässa? Anledningen är att jag tror mig gjort ett klipp när jag köpte en bil, betalade 125´, priset på bilpriser låg på 160´. Ska man gå på köpeskillingen eller gå och få en värdering och lyfta upp den? Den ramlar nog på blivande ex fruns konto så bra för mig vid högre pris, sen är ju såklart frågan hur långt man vill dra det.. Men något säger mig, "vad kan man få för bilen vid försäljning imorgon". | |
|
Ingen erfarenhet av bodelningar men spontant så måste ju allt värderas utifrån dagsvärde eller återskaffningsvärde. Tänk motsatsen att ni köpt en ny bil för 9 månader sedan, skulle den värderas utifrån vad ni betalade eller vad den är värd i dag? Kan ju skilja 100'. ___ //Ulf |
|
|
Om du känner någon bilhandlare eller kan besöka nån vettig på orten så borde de kunna värdera bilen och skriva ett värderingsintyg mot en slant? Länk har jag använt vid tillfälle, han känner till BMWCS tex. Mvh Asken |
|
|
Dagsvärde, inte anskaffningsvärde. Referensobjekt på blocket och bytbil är lämplig använda. Crille |
|
|
Bilpriser skriver ut intyg som duger åt skattemyndigheten om man betalar lite extra. Lär duga även i en bodelning. ------- //Lövet |
|
| Tack för tips! | |
|
Bilar ingår inte normalt vid bodelning. Länk |
|
| Fast länken du ger herrbritt verkar diskutera separation vid samboförhållande. Är det likadant när man har varit gifta? | |
| Det vet jag inte, tänkte inte på äktenskap/skillmässa. Då skall man nog dela på allt. | |
|
Bilen ingår solklart i bodelningen vid en skilsmässa (dvs gifta). För sambos enbart bostad och bohag. ------- //Lövet |
|
|
Är bilen köpt på kredit och ni som sambos står båda på avtalet ingår den nog i bodelningen. Personlig hade jag sett tilli att andra parten betalar ut mig på bilen och sen köper jag en ny bil, typ den jag aldrig fick köpa som gift eller sambo Crille |
|
| Ligger mycket i ditt tips Crille-Boy. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.