AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.886

Byta ut XC70 2010 mot 5 serie 2010 eller nyare

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Funderar på att byta ut min fullmatade XC70 D5 AWD 2010 mot en Bmw 525/530 från 2010 och nyare. Helst en M-sport kombi med automatlåda.

Jag har tidigare haft en 525d 2009 som jag inte var speciellt nöjd med. Hade vanliga skinnstolarna och standardchassi, tycker stolarna var bedrövligt dåliga att sitta i, inredningen knarrade på sina ställen och bilen hade sämre köregenskaper och känsla på vägen än vad Volvon har. Motor och låda var dock trevligare än Volvons. Även förbrukningen låg mycket mycket lägre än på den törstiga D5 (valde mellan D5 och T6, kort sagt en D5 som drar 1 liter per mil kontra en T6 som tar någon deciliter mer var ett dumt val)

Så vad säger panelen? Är den nyare 5 serien trevligare än föregångaren eller kommer jag avsky den som jag avskydde min E61 2009? Volvon tycker jag är en mycket trevlig och bekväm tyst bil men jag har en klar förkärlek till Bmw. Volvo är ju alltid en Volvo både på gott och ont.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Testa att provköra en BMW. Gillar du den?
/M

Mina bilar: Länk
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har haft 3st E61 och ingen har haft knarrande inredning. Tror inte heller det är normalt på F11. Så det låter mer som ett fel på ditt exemplar.

Vad gäller skillnad i upplevelse mellan en sen E61 och F11 tycker jag inte den är så enorm. F11 är något större och upplevs lugnare på vägen. Modernare design framförallt.

-------
//Lövet
Visa användare
81
Lasse Hanson
BMW 520d F11
Porsche Boxster
Överlag tycker jag kvalitetskänslan är bättre på f10/f11 än på gamla e60/61. Den åttastegade automatlådan tycker jag också är mycket bättre än automatlådan i e60/61 och då var den ju långt ifrån dålig.

Bara att åka till en handlare och provköra ju!
Transocean
Dåliga dämpare, RFT-däck, slitna bussningar/stag, och en BMW förvandlas till en orm. Bytte alla fyra dämpare på min E90 vid 8500 mil, verkstadschefen fattade inte varför. Tydligen skall man köra minst 20 000 mil innan man börjar byta delar :-) Blev som en ny bil. Vad jag ville säga, en BMW utan ovan nämnda fel kör bättre än en Volvo. Alltid. Standardstolarna kan jag hålla med om, skräp.
Behåll din "Hissingen-traktor" då jag tycker mig kunna läsa mellan raderna (dvs att du egentligen bara söker en bekräftelse på att inte byta ut din Voflo).
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Min F11 (-14) knarrar i inredningen. Precis som alla andra bilar jag ägt, Audi, VW och Volvo samt diverse hyrbilar av blandade slag, t.ex Toyota, Merca... alltid lite där. Antagligen är jag känslig eller extrem otur med bilar... eller är det helt enkelt fysikens lagar.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Med det sagt, så skulle jag endå ta en F11 alla dagar i veckan före en V70.

34
Håkank
Audi A6 Avant 45 TDI
D5 motorn i Volvon tycker jag överglänser 520 och 525:s 4 cylindriga diesel motorer. Snackar vi 525 och 530 med 6:an tycker jag att det är en helt annan sak. I mina ögon kan du bli besviken på motorkulturen om du byter till 4 cyl. Tänk bara på att 525 d finns med både 4 och 6 cylindrig maskin. BMW:s 3 liters dieselsexa utnämner jag till person bilvärldens trevligaste diesel.

Åkte 520 d 2014 LCI innan och var inte så impad, bytte till 520 xd 2016 och det är en mycket trevligare bil. Största skillnaden är att 2014 var manuell, någon skrev på forumet att den bilen passar inte med manuell låda vilket jag då tyckte var nys men vad rätt dom hade. Helt annan trevligare karaktär. Tyvärr då 4 cylindrig.....
Verdi
Kolla även upp försäkringskostnaderna innan du byter. Att försäkra en XC70 är väldigt billigt.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min 530xd är ungefär 50% dyrare än min föregående V60 D5 AWD att försäkra. Visst, i procent är det massor, men i pengar vad blev det 3-4 tusen per år kanske? Trist att betala för "ingenting" förstås men inte avgörande tycker jag. Den stora skillnaden mellan de två vill jag påstå är
- BMWn svänger när jag vrider på ratten utan att fundera en sekund först
- automatlådan är oerhört mycket bättre i BMWn.

- stolarna var skönare i Volvon (har sportstol i XDn)

-------
//Lövet
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Behålla Volvon, ja det vore ju enkelt men inte lika kul :)

4 cylindrig diesel i en 5a är uteslutet, körde en 520d automat M-sport tidigare och den var så snygg och så bekväm med komfortstolarna, såg snabb ut men var fruktansvärt slö och med tråkigt motorljud/känsla.

Gele77 jag håller med dig, tror jag nu äger min 43e bil och jag kan inte minnas en enda bil som varit helt tyst i interiören. Men jag kommer däremot ihåg att jag säkert sålt över hälften av bilarna just pga störande småknarr eller klonk eller liknande som liksom bara inte gick att hitta trotts att man bytt ut halva chassti, interiör eller var nu felet suttit.

Jag vill påstå att den bästa bilen, tro det eller ej har varit en coupe. Bmw 320d M-sport coupe 2008 den enda gången något kunde skramla i den var om man släppte upp kopplingen lite fel då kom ett knarrande ljud från instrumentpanelens översida, typ vid vindrutan men i övrigt var den bilen helt i min smak så det är faktiskt också en bil jag snokar efter på Blocket men isf denna gången med en 6 cylindrig motor och automatlåda. Är bara de där praktiska detaljerna som gör en lite begränsad på en coupe igen :/

Min 525d 2009 kontra XC70 2010 så var försäkringskostnaden bara några kronors skillnad per månad, skatten och förbrukningen klart högre på XC70 så 525d var rena sparbössan i jämförelse, 525an körde jag på 0,6 om jag var snäll och Volvon på 0,95 (dock med värmare 1-2/dag månd-fred.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har kikat vidare på bytet och 525d touring runt 2011 ligger nära tillhands.

Hur är kvaliten i bilen jämfört med E60/61?

Är man dum om man köper utan M-paket eller väger dieselsexan och komfortstolar upp detta den dag jag vill sälja? Har satt komfortstolar som ett krav så jag inte hamnar i samma läge som med min E61a
(finns ju mängder av 520d med M-paket för rätt låga priser på blocket trotts att de inte gått så farligt långt)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.