|
|
|
|---|---|
|
Hej! El är inte min starkaste sida och därför så behöver jag lite hjälp med att koppla in släpvagnskontakt på min 3-serie e46. Har köpt komplett dragkroksanordning med alla kablar och bypass relä som har avklippta kablar. Jag tror det är ganska enkelt att koppla på då det är bara följa färgen på kablar då dom lär vara identiska till dom som sitter i bilen. Det jag egentligen undrar är dimljuskabel. På den där bypass relä så finns det 2 st tjocka kablar (Positiv och jord) som jag förstår driver själva enheten. 6 st inkommande kablar från bilens belysning (h+v blinkers, h+v bakljus, broms och dimljus) och 6 st utkommande kablar till släpvagnskontakt. När jag testar koppla på enheten med tjocka kablar (+ o -) samt koppla en av inkommande (t.ex vänster bakljus) kablar till PLUS så får jag 13 V i den utgående (vänster bakljus), ca 9 Volt i samtliga utgående kablar och inget eller typ 1 V på dimljus. Kopplar jag på inkommande kabel för dimljus så får jag inget på utkommande. Är det något felgjord av mig? Ska det vara 9V på samtliga utkommande kablar (ej dimljus) fast jag kopplar bara en av inkommande? Blir inte klokt på det där? Se bild på enheten: Länk | |
|
Har löst delar av gåtan med hjälp av glödlampa. Med tjocka drivkablar på + och - och en ingående på + så får jag lampan lysa på motsvarande utgående kabel. Och kopplar jag på lampan på dom andra med 9V så händer inget med lampan samt att ström sjunker till 0V. Så det är löst! Alltså försörjning av båda blinkers, båda bakljus och bromsljus är klart. Återstår bara dimljus som är strömlös på utgående kabel. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Dimljus har du väl knappast nån nytta av. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja det håller jag med. Ville bara åstadkomma så originalt som möjligt. Jag letar väl på den kabel och koppla på så får vi se vad som händer. Hittade lite info om att det kan vara något med själva kontakten till släpvsgnen som gör att när du kopplar på släpvagnskontakt så bryter den bilens dimljus och försörjer endads släpvagn med dimljus för att inte bli bländad av starkt röd lyse i backspegel. Kanske är det nåt med det att göra. Att det är nåt relä som känner av det är inte inkopplad och därav strömlös. |
|
|
Hittade detta på Westfalias sida , vet inte om det funkar för dig Länk |
|
| Precis Hero02, det är nåt med att dimljus ska kopplas bort och jag har Westfalia som oroginal delar. Fattar bara inte vad det menas med extra 8-de pol som är avsed för just den funktionen. Ska det allså vara 8-pin kontakt? | |
|
Ja tydligen själva kontakten med dimljusbrytaren ska se ut här (den osynliga 8-de polen på baksidan) Länk Ska kolla hur min ser ut. Kanske därför får jag ingen ström när jag tester med multimeter direkt mot dimljuskabel. Man kanske måste mäta när den är kopplad till utagsuttaget. Jag får tacka dig, Hero02, ditt inlägg gjorde att man fick liten ledtråd som jag tror kan leda till att gåtan kanske är löst. 😃 |
|
| Gött , jag har en PDF från Monoflex med kopplingar med | |
|
Jag kunde inte skicka den som Powerpost Jag lägger in texten som star I PDFen , tyvärr kommer bilderna inte med Vet inte om det funkar med det du har Beskrivning: Interfacet är en elektronisk ”avlastare”, som skall förhindra att checkpanel eller glödtrådsvakt falskindikerar i bilen, vilket är vanligt om husvagnens el tillkopplas på en bil med glödtrådsvakt/checkpanel. Interfacet gör även stor nytta där bilens kablage är för dåligt dimensionerat. VIKTIGT, dåligt dimensionerade kablage ökar risken för kabelbrand i bilen. Det går även utmärkt att använda en av interfacets kanaler till laddning av husvagnens batteri, hur inkoppling skall göras beskrivs i texten Inkoppling av laddningsfunktion. Interfacet kan belastas med hela 30A per kanal, vid leverans från oss skall interfacet avsäkras med medföljande 25A säkring. Säkringen kan lätt bytas vid behov genom att skruva isär säkringshållaren som skall vara placerad på interfacets pluskabel. Monteringsanvisning: Interfacet består av in och utgångar, varav ingångens 5 st kablar är kortare (ca 1,4 m), utgångens är längre (ca 1,7m). Ingångens kablar skall anslutas till höger respektive vänster baklampa i bilen. Utgången skall anslutas till 7/13 kontaktdosa. De två lite kraftigare kablarna (2,5mm²), röd skall anslutas till +12 volt, svart ansluts till jord. Inkoppling av laddningsfunktion: Blå kabel från ingången på interfacet skall anslutas tillsammans med brun kabel på samma ingång i interfacet. När bilen startas kommer laddningsspänning att gå ut på den blå kabeln i utgången på interfacet. Med ovan beskriven inkoppling av laddningsfunktion erhålls 100% laddningsfunktion. Interfacet orsakar inga spänningsförluster som den vanligt förekommande dioden gör. ( En backströmsdiod orsakar spänningsförlust med 0,7 volt och förhindrar på så vis husvagnsbatteriet att uppnå full laddning). Inkoppling av elektroniskt interface. Blå: valfri, ladd, backljus, dimljus Gul: vänster blinkers Grön: höger blinkers Brun: höger bakljus Röd: bromsljus Här är det en bild I PDFen Säkras med medföljande säkring samt kopplas till batteriets + pol Svart jord Röd +12V Grå jord 31 Gul: vänster blinkers L Grön: höger blinkers R Svart: vänster bakljus 58L Brun: höger bakljus 58R Blå: valfri, ladd, backljus, dimljus 54G kopplas till bilens 7/13-poliga dosa. Röd: bromsljus 54 Svart |
|
|
Funkade inte att redigera , så lite uppdaterat Ingång Inkoppling av elektroniskt interface. Blå: valfri, ladd, backljus, dimljus Gul: vänster blinkers Grön: höger blinkers Brun: höger bakljus Röd: bromsljus Här är det en bild på interfacetI PDFen Utgång Säkras med medföljande säkring samt kopplas till batteriets + pol Svart jord Röd +12V Grå jord 31 Gul: vänster blinkers L Grön: höger blinkers R Svart: vänster bakljus 58L Brun: höger bakljus 58R Blå: valfri, ladd, backljus, dimljus 54G Röd: bromsljus 54 kopplas till bilens 7/13-poliga dosa. |
|
| Supertack för hjälpen. Uppskattas! | |
|
Nej, hade ingen 8-de stift på baksidan. Men det kanske jag kunde förstå tidigare då det kommer ut 7 kablar ur 7-polig kontakt. Kollade kablaget i bilen och alla kablar verkar stämma med färg förutom den som jag trodde var dimljuskabel. Dimljuskabel ser annorlunda ut i bilen än den som kommer från interfacet. Det kanske inte ens är något dimljuskabel. Man kan se på många släpvagnskontakt beskrivningar att just det stiftet verkar vara lite hur man vill: typ reserv, positiv, dimljus, backljus. Jag tror jag gör som Hasse säger, skiter i den där mystiska kabeln. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.