AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.275

P-avgiftsmarodörer - jag blir så f...d!

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Jag blir så förb...ad!!

För en tid sedan fick jag, blev jag varse senare, en p-bot fäts på rutan. Den var borta när jag kom till bilen, antingen har den blåst av eller så har någon avlägsnat den.

Hursomhelst, en tid senare trillade det in ett inkassokrav i brevlådan med inkassoavgift pålagd.

Blev lite irriterad över att få ett inkassokrav på något som jag inte haft kännedom om eller möjlighet att betala (svårt att betala något man inte vet om..). Kontaktade P-bolaget och undrade varför inte någon påminnelse skickats ut. Jo, det hade de gjort sa de, vi har kopia på brevet här! Jaha, tyckte jag, kul att ni har kopia hos er men det gör ju inte att jag har fått något brev. Jodå, tyckte de, i och med att vi har en kopia så har ett brev skickats och då är det ditt ansvar att betala in avgiften i tid!

Kan det verkligen vara möjligt att man kan kräva att någon ska betala en faktura bara för att man själv har en kopia på ett brev man skrivit? Kan hålla med om att oddsen är låga att både kontrollavgiftslappen och ett påminnelsebrev försvinner i ett ärende men omöjligt är det ju inte. Och varför ska jag bli ansvarig för extra kostnader om den leverantör de anlitar för postleveranser misslyckas med sitt uppdrag?

Grrr... detta är inte bra för blodtrycket!!

(Kan tillägga att det bara är inkassoavgiften jag har invändningar mot, att jag stått på platsen vid tiden för avgiftens utfärdande är jag helt med på.)
Hej,

I o m att parkeringsövervakningen privatiserats, har den gått från att vara en ordningsfråga till att bli en affärsverksamhet, där bolagen förutom att "lappa" också har en egen inkassoavdelning. Lönsamt värre! :(

Utan tvivel sätts det, som du råkat ut för, i system. Klarna är ett tydligt exempel på hur fakturor "kommit bort i posten" och hur du som tänkt mottagare sitter där med svarte petter, när inkassokravet kommer. (Klarna har en egen inkassoavdelning. När den blir undersysselsatt, vad händer då...?)

Vet inte om du orkar, men att skriftligt bestrida är åtminstone en första åtgärd. En insändare eller ett tips till konsumentombudsmannen/Plus kanske kan sätta lite blåslampa.

Ett j-a oskick handlar det om och så länge den enskilde bara tiger och lider, lär det bara fortsätta. Och bli värre.

/Lennart
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Svineri!!

Arvato är ännu ett exempel på bluffade faktura påminnelser. Hävdar dom skickat ut påminnelse via brev. Måste vara mycket brev som kommer bort nu för tiden :-). Det lustiga är att det bara är från diverse finansbolag. Råkar aldrig ut för det annars!
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Ett bestridande har jag gjort, i svaret där denna avslogs sas det att jag haft möjlighet att bestrida ärendet innan inkassokravet skickades ut men eftersom jag inte gjort det går ärendet till inkasso. D v s de anser att jag borde bestridit ett ärende jag inte kände till innan inkassokravet skickades ut men eftersom jag inte gjorde det (bestred) så har de rätt att begära inkassoavgift!

De säger också att eftersom de inte fått något brev (påminnelsebrevet) i retur har de rätt att se det som levererat. Att jag begärt att få bevis för att brevet verkligen skickats (som t ex kvitto på betalt porto för detta brev) tycker de inte att de behöver prestera. Kan tycka att det är rätt anmärkningsvärt att det går att hävda att bara för att man har en kopia på ett brev så anser man att den tänkta mottagaren ska ha tagit emot detsamma. Förstår inte varför hela bevisbördan att ett brev inte mottagits ska ligga på mig, borde inte steg ett vara att de kan visa att brevet verkligen skickats?

För övrigt kan jag bli rätt irriterad också över det faktum att anledningen till att p-avgiften utfärdades var för att de infört ett nytt betalsystem samma dag där man ska betala via en app (e-pay). För att möjliggöra betalning via appen var man tvungen att registrera kreditkort i appen vilket i sin tur krävde att man hade antingen bankdosa eller bank-id tillgängligt för att det skulle fungera. Vilket jag inte hade med mig den aktuella dagen, valet var att antingen åka hem igen för att kunna registrera mig i appen eller parkera ändå. Kanske mycket begärt av ett p-bolag men man skulle ju kunna tänka sig att de kunde informerat några dagar i förväg att nytt p-system skulle införas samt att man skulle registrera sig i appen innan denna dag.
Den sista delen av ditt föregående inlägg kan jag inte bedöma. Verkar dock konstigt att man inte erbjuder olika betalningsalternativ.

Men helt klart utnyttjar man den enskildes relativa svaghet i ditt (och säkerligen många andras) fall, där man som drabbad helt enkelt inte orkar. Jag blir helt upprörd å dina vägnar, för det är så inåt ... fel!

Och i något avseende är detta något som kommunerna initierat. "Äh, vi outsource-ar, så slipper vi hålla på med sånt." Och så bäddar man för den här sortens oseriösa verksamhet.

Det är kanske lika bra att betala för att slippa akuta problem. Men om du har kraft, påtala detta åt alla tänkbara håll!

/Lennart

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Jag tackar för sympati!

Kommer nog inte orka lägga ner energi på att rota vidare och bestrida ytterligare, det är ju inga jättepengar det handlar om så räknat i kronor är det inte värt besväret. Och samtidigt så vet jag ju också att p-bolaget kalkylerar med att det är just så de flesta resonerar så de lägger sig på en "lagom" nivå på inkassoavgifter för att inte folk ska orka bry sig. Vilket i sig egentligen gör det till ens moraliska plikt att faktiskt fortsätta dra i ärendet. Men, jag ger mig.

När det gäller själva systemet för att betala p-avgift så var problemet en kombination av system och min specifika bank som inte tillät att betalning drogs från kreditkort på det här sättet utan man var tvungen att godkänna betalningen via banken innan den kunde göras första gången. Andra betalkort utställda av andra banker hade inte samma problem. Och nej, inga andra alternativ för betalning finns att tillgå här, du måste ha en smartphone för att kunna betala. För tant Agda som inte är uppdaterad med hur appar och annat funkar så är det bara att leta efter en annan parkeringsplats i ett annat område. Fast p-bolaget kanske tycker att hon är för gammal för att köra bil överhuvudtaget och borde stanna hemma istället..? Alternativt kan de erbjuda en annan betalningsväg via en gul lapp på rutan (som kanske t o m sitter kvar när man kommer tillbaks till bilen..)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har råkat ut för exakt samma sak som du rille, men jag satt i bilen vid tillfället då jag släppt av min son och väntade å honom. Ingen lapp, ingen påminnelse utan bara pang - ett inkassokrav. Känns lite som de satt detta i system. Jag pröjsade eftersom jag inte pallade lägga energi på det, men jäkligt surt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inkassobolag har inga egentliga rättigheter mer än du och jag - bestrid allt så måste de gå till tingsrätt. Där duger det inte att bara påstå att man skickat något.

Seriösa inkassobolag skickar rekommenderade brev för den andra påminnelsen. Det här verkar inte vara ett sådant...

-------
//Lövet
Ja, där har vi problemet i ett nötskal. Det är nästan så att de här f-b-de bolagen snart skulle kunna skicka ut sådana här bedrägeriinkassobrev rent slumpmässigt och få utdelning.(Det kommer kanske i förlängningen.)

Så länge vi har råd, betalar vi, därför att vi inte orkar ta striden hela vägen. Och Hojab, Klarna och allt vad de heter, myser och tar ut svängarna ännu mer.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.