|
|
|
|---|---|
|
Står i begrepp att skaffa nya sommardäck. De enda stjärnmärkta däck jag hittar är på Michelins hemsida. Där kommer det upp korrekt däckdimension för fram och bakhjul. finns det någon annan söksida där man hittar lämpliga däck dvs stjärnmärkta. Helst en som som visar för bilens båda dimensioner 245/40-19 och 275/35-19. Kanske BMW har publicerat en lista över alla stjärnmärkta däck. Pirelli Cinturato P7 ser intressanta ut men fann dem tyvärr bara i dim 275/35-19, ej stjärnmärkta. Tysta, lågt rullmotstånd och excellenta i vått. De är märkta MOExtended vilket utläses Mercedes Original. MOE borde väl duga även till BMW. Någon som verkligen VET? Nuvarande Michelin Primacy HPZV har jag fått ut 3700 mil ur men då är bakdäcken nere på 3 mm, fram 5 mm. | |
| På däckonline hittar du väl * däck? Krysssa i Originalutrustning BMW så dyker de upp, jag hittar flera olika, inklusive Primacy. P7 * verkar bara finnas till motsvarande 18", stämmer även enligt realoem. | |
| Jag skulle passat ett par däck som är märkta MO, AR osv. De har ofta en anpassning mot just den modellen vilket kan innebära att det blir trubbel med ESP och TC ingrepp. Vill minnas att jag sett en tråd hör på forumet om en person som köpte ett par MO och fick problem med väguppträdande. Jag har precis beställt nya däck via en lokal firma och de kan se i sina system vilka däck som är stjärnmärkta. Annars är däckonline bra (i alla fall till min kärra fanns närmare tio olika däck att välja på som är stjärnmärkta). | |
|
Tack alla. OK ska söka på rätt sätt på deckonline. Kommer dock inte att handla där. Mest för att se urvalet. Handlar lokalt och brukar få hyfsade priser mellan deckonline och annan fackhandel. Det är alltså säkrast att hålla sig till stjärnmärkta däck. Vill inte ha däck som kör egna vägar särskilt inte med integralstyrningen. |
|
|
Ni kanske har märkt också att Däckonline blivit lika dyra i linje med vanliga däckhandlare lokalt Sverige, köper aldrig därifrån därav utan det finns handlare i Tyskland med betydligt lägre priser som funkar bra. Du bör köpa stjärnmärkta däck om du har BMW och inte MO eller liknande märkning, det skiljer markant i uppbyggnaden av ett däck som är utvecklat tillsammans med BMW i detta fall, köper du ett stjärnmärkt däck från Continental eller liknande är det bättre än ett utan stjärna från Michelin om det nu är original. |
|
|
Köper Michelin Primacy HP ZV * 245/40-19 och 275/35-19, samma som tidigare. lite högt rullmotstånd kanske, inte allra bästa vägegenskaper men bra nog, ganska tysta inkl montering för 13500 SEK. Contis däck till bilen är enligt handlaren både stjärnmärkta och MOE märkta. Detsamma sägs på Bythjul om detta däck: Länk men jag är tveksam |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.