AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.160

BMW F10 2012 bara ha stämpel för oljebyte? Byta resten själv

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Vad säger ni om att åtminstone få stämpel på oljebyte från en BMW verkstad? Tex filter händer det väl bara med att dom blir igensatta? Oljan är viktig. Typ byta allt annat själv.

Bilen är nu fem år gammal. Är det nån vits med att ha stämplarna?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Allt i serviceväg är ju viktigt för att bilen skall fungera som tänkt och inte haverera i förtid...eller? Visst, filter blir igensatta men om de inte byts i tid kan de ju kollapsa och all den smuts de stoppat dittills åker ju med fel väg så att säga.
Är det för din egen del du frågar eller vid försäljning huruvida stämplarna är viktiga?

Är det service på 6000 mil eller 12000 mil du ska göra? frågar med avseende på din förra tråd Länk Undrar därför att efter 12000 mil så har du bedömt inte någon motorskadeförsäkring som gäller från ditt FB (läs villkoren i ditt försäkringsbrev) och då är stämplarna för detta inte viktiga. Dock så måste stämplarna finnas för rostskyddsgarantin som gäller i 12 år.

Är ju såklart du själv som bestämmer men varför lämna in för oljeservice när du ändå kanske gör allt annat själv? Lämna då istället till någon verkstad som det inte står BMW på och kom mycket billigare undan.

// Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
BMW stenhårda med att bilen servats hos auktoriserad verkstad när det gäller rostskydd. Någon skrev att det räcker med att göra fordonskontrollerna på BMW. Jag fick nerslag på rostskyddsgarantin. Men då sa dom att det skulle vara fullsmetad med alla servicear gjorda hos auktoriserad. Så det verkar vara dubbla bud gällande detta. Min bil har bara dom första gratis service stämplarna. Sedan servad hos icke auktoriserad. Så den ville dom inte ta i tång med ens.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Den har gått under 5000 mil. Man får överväga om rostskyddsgarantin är värd det.
Transocean
Jag skippar BMW helt. Med någorlunda mekvana kan man lätt fixa olje/broms/bromsoljebyten, filter etc och så tar du bilder av allt du gör och sparar på ett SD-kort. Gäller bara att hitta en rätt köpare sen när bilen nån gång skall krängas privat. För det är privatförsäljning som gäller för en 5-6 år gammal BMW, hos BMW sa dom till mig att de skall tjäna minst 15% på inbytesbilar. Jag gillar att byta olja vid 1000 mil och visa det från laptopen när jag säljer bilen. Köpare som hellre stirrar på stämplar en äkta bilder kan man bara skicka vidare utan provkörning :-)
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
När det gäller rostskyddet så är det Fordonskontrollerna som skall vara utförda,
det är ju då man kontrollerar karossen,det har ju inte med oljebyte och filterbyte att göra,det stod också i garantibeviset för rostskyddet.Vad det gäller maskinskadeförs.
så gäller den även om man har själv bytat olja och filter bara man kan visa upp
kvitto på matrialet och när det är gjort,i varje fall hos IF.

Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
I mitt garanti blad Iofs från -09 står det inget om fordonskontroll. Bara vad garantin gäller för. Som skrivet verkar vara dubbla budskap från BMW. Då när jag fråga skulle alla servicar vara utförda av auktoriserad verkstad. Om så inte fallet e det fan att man inte gjorde denna kontroll hos BMW. Då den bara kostar en tusing. Iofs upptäcks 99% av all rost av kunderna o inte av dessa fordonskontroller. Då dessa fordonskontroller är ett litet skämt. Det dom kollar efter e om något kan bytas tex länkarmar etc etc. Tror inte ett skit på att dom kollar rost.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Skulle inte tro att man plockar av all plast som döljer karossen undertill
så visst är det ett litet skämt.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det står fordonskontroll för att garantin ska gälla i min bil också. Jag tycker då att gör man oljebyte och fordonskontroll på BMW verkstad borde det inte sänka priset på bilen. Rostskyddsgarantin gäller och det viktiga oljebytet är gjort. Man har kvitton att visa på det man beställt också till det övriga.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
För att rostskyddsgarantin ska gälla så måste bilen vara fullservad på auktoriserad verkstad. Lite konstigt för vad påverkar det rost?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tom i norr, har du kvar samma bil? Servar du den själv eller inte?

Att skriva garantin så handlar nog om att öka sannolikheten för att bilägaren servar där, dvs skapa mer business till ÅF. Inte någon direkt funktion i sig som påverkar rosten.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Blir bara att serva själv nu. En kompis hjälper mig. Jag har kvar bilen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej. Hade du vetat detta för tre år sedan så hade det såklart varit lönsamt att börja serva själv redan då. Men man vet ju aldrig hur länge man har bilen.
Länge sedan nu, så det tillför väl inte mycket, men:

2011 hade jag en -04 E46 Touring,330d, importerad och sparsamt med stämplar i boken. Vid tillfället hade den rullat runt 22k mil. Visade upp den på BMW och dom åtgärdade rost på baklucka och huv. Bekostade lack av framskärmar själv i samma veva och fick en bil i otroligt bra skick.

Det va bättre förr?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.