AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.263

Billig pendlarbil (?)

ma
17
marcusjansson24
bmw e46 320-03
Bmw e61 523i-05 M-sport
Tjena AP!
jag äger för tillfället en e61 523 msport-05 (bensinare)
MEN
jag pendlar cirka 8 mil 5 dagar i veckan pga jobb.
bilen är varken jättebillig i skatt eller bensin
Jag frågar därför er, vad ni skulle rekommendera för bil för att pendla som jag gör
Gärna en BMW men i värsta fall får andra brands gå också ;)

Hur är e90 med liten motor, ev diesel, i kostnad?
Inga bilar över 110 tusen! kan nog få iväg min för 75tusen bäst:)

Givetvis vill jag ju helst ha en bekväm bil också då man kanske åker minst 170 mil i månaden.

TLDR: behöver pendlarbil vilken kan ni rekommendera?
mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är det verkligen lönt att göra det bytet? En diesel kanske drar 2dl mindre per mil om den ska vara någorlunda komfortabel. Det blir bara 250*0,2*8*14 = 5600kr mindre per år.

-------
//Lövet
ma
17
marcusjansson24
bmw e46 320-03
Bmw e61 523i-05 M-sport
@andreas_lofgren
jag har kikat runt lite efter att jag la upp denna tråd, och upptäckt att tydigen ska en 118d vara ruskigt billig och komfortabel
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Räkna upp skillnaden i förbrukning till 3dl då. Blir 8400kr eller 700kr i månaden i besparing.

Det är nästan alltid omöjligt att räkna hem ett bilbyte på lägre förbrukning eftersom soppakostnaden ändå är relativt liten andra kostnader såvida man inte kör 5000 mil per år eller liknande.

118d har känslig koppling och svänghjul samt problem med kamkedjorna i vissa fall. En enda sådan reparation och hela besparingen är borta i 4-5 år framåt.

-------
//Lövet
Transocean
Ingen vits att byta gammalt mot gammalt och betala 30 lax i mellanskillnad. Om E60:n funkar annars bra. Du får köra flera år med en 118D/320d (mindre bilar) innan du faktiskt börjar spara efter ett sånt byte.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag bytte nyligen jobb och pendlar numera 16 mil om dagen med min Polo TDI. Komforten är naturligtvis inte som i en stor bil men förvånansvärt bra ändå. Drar 0,48 l/mil, då är merparten av sträckan motorväg så 120-130 km/h.

/Masten
Transocean
Ja , grundläggande matematik är inte alls lätt för folk som vuxit upp med mobiltelefon
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Är det inte bättre med privatleasing och en liten bil som är riktig snål? Ny bil, garantier, billig skatt och försäkring, kanske serviceavtal.

Crille
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Privatleasingerbjudanden marknadsförs ofta med få mil (1000kr/år). Det blir dyrare om du vill öka på det.

Skatten är ju samma för din bil nu som innan du började pendla, så den ökar ju inte med miltalet. Om bilen är okej i övrigt rekommenderar jag också att du kör vidare med vad du har.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara i största allmänhet: Är det verkligen värt att åka runt i en bullrig liten bil bara för att spara några hundralappar i månaden? Det kan ju inte skilja mer? Tänker främst på Masten nu. Sparar du verkligen någonting på att köpa en bil till istället för att åka i C5an?

Sitter lite i samma sits (pendlar 10 mil) och hur jag än räknar kan jag inte få hem de minst 2-3 tusen extra i månaden som en bil till kostar genom att den skulle dra mindre. Det går bara inte.

-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Nej, det blir lite knasigt att låta den fina stora bilen stå och åka i en mindre och 'osäkrare' bil. Möjligtvis kan en BMW i3 eller annan elbil bli billigare pga låga bränslekostnader. Men å andra sidan riskerar man högre värdeminskning på en elbil. Om man ska köra mycket blir det väl ändå billigare att köpa bilen.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Dottern på 23 har en Skoda som kostar ungefär 2000 med vinterdäck, motorvärmare, service och försäkring plus 1500 mil. Sen tillkommer ungefär 400:- helår i skatt. Har svårt se hur en billig BMW slår just den här kostnaden. Visst, inte min typ av bil men frågan är väl billig Pendlarbil. Nu är inte kostnad nåt jag bryr mig om, mest intresserat ha en bra bil 😃😃😃

Crille
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Lövet: Nej, sparar pengar gör jag nog inte egentligen... Jag fick iofs Polon till ett väldigt bra pris (köpte av min syster i höstas för 85000 kr, den hade gått 4200 mil då). Min sambo kör den nyare C5an till sitt jobb (~2,5 mil enkel väg, bara landsväg) och den gamla C5an (som för övrigt stått avställd sen hösten 2015 pga föräldraledighet) har jag numera som hobbybil (den har gått 24000 mil men är i extremt bra skick, däremot inte värd mer än på sin höjd 15k-20k). Enda kostnaden jag har för den nu är varmgarage för 550 kr/månad plus avställningsförsäkring för några tior.
Däremot tycker jag inte att Polo är särskilt bullrig och obekväm, tvärtom. För att vara en småbil känns den ovanligt "vuxen" och jag har inga problem med att åka långturer med den. Riktigt pigg med 90-hästars (fusk-)dieselmotor också.

Vad ligger din 530xdA på i milkostnad?

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.