AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.247

Chippa en 330e går det?

Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
HEj,
Har en BMW 330e 2016, undrar om det går att optimera den så att det blir samma effekt som i X540e eller 740e som har samma motorer men högre effekt. I första hand om det går att samma boxar som sitter i X540e eller 740e. 740e har tex 258hk mot 184hk i 330e elmotorn exkluderad! Vore lite läckert med 326hk inalles i 330e
Med vänlig hälsning/ Brattberg

Verdi
Det är klart det går. Blir nog bra sprutt i en trimmad sån. :)
Finns ett företag i Holland som säljer chip som flera i England och USA har testat som verkar fungerar bra.
Länk

Det blir som motorerna i 40e versionerna som du efterfrågar. Dvs 330 effekten + elmotor istället för 320 + elmotor.
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Tackar, frågan hur det blir med garantier samt besiktning osv.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Garantier och maskinskadeförsäkringen kommer att bortfalla helt och hållet eftersom "effekthöjande åtgärd vidtagits av annan än av generalagenten utsedd återförsäljare".

Om du läser villkoren i exempelvis maskinskademomentet i din bilförsäkring så står det nästan ordagrannt så. Likadant med exempelvis nybilsgarantin.

Ingen försäkringsgivare skulle ge garanti om vem som helst - fackman eller ej - varit och pillat på motorns komponenter.

Besiktningsstationen märker ju dock inte att du trimmat bilen - det syns möjligtvis på bilens avgasvärden om de nu mäts på 330e men det antar jag. Däremot försvinner bilens helbilsgodkännande, och det innebär (har jag för mig men ej helt säker) att bilen inte längre får framföras på väg i Sverige.
Verdi
AlexanderK,
Det där är inget svar på hans fråga utan gäller trimmade bilar generellt. I praktiken riskerar man dock inte så mycket då det är så vanligt (eller har varit vanligt) så jag tror både biltillverkare och försäkringsbolag ser mellan fingrarna många ggr. De vill ju ha kunder också.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vid försäkringsskada är sannolikheten mycket mindre att bilen kontrolleras för chippning än vid skada som ska täckas av nybilsgarantin. Verkstaden har inga incitament alls i första läget att kontrollera, de vill ju få betalt för reparationen. Så håller man tyst och bilen inte ser ut som något från fast-n-furious kommer du antagligen att klara dig.

Vid drivlineskada som ska täckas av nybilsgarantin är däremot verkstaden betydligt mera på tårna och har dessutom riktlinjer från tillverkaren vad som ska kontrolleras. Har en klantig trimfirma varit i farten så syns det tydligt i loggarna att bilen varit trimmad. Inget problem om elhissarna eller navigatorn osv går sönder men är det något i drivlinan som ska ersättas är risken överhängande.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Verdi: Trådstartaren frågar "Hur blir det med besiktning och garantier osv", och hur menar du då att det jag skrev INTE skulle vara något svar på hans fråga. Jag svarar väl exakt på hans fråga?

Naturligtvis gäller väl att försäkringsbolaget eller bilverkstaden UPPTÄCKER att bilen är trimmad vid t.ex en motorskada, men det är ju så självklart så det inte behöver nämnas.

Verdi: Så du tror på fullt allvar att en BMW-verkstad skulle ta in en bil för garantiarbeten vid en motorskada på en bil som trimmats av någon annan? Jaja, då får du väl tro det, jag tror något annat. Jag tror knappast försäkringsbolaget heller skulle göra det "för att de vill ju ändå ha kunder".
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Försäkringsbolaget kommer be verkstaden kontrollera om de får vissa indikationer. Annars normalt inte om du är en vettig kund.

Saker som avgör kontrollen vid ett skadetillfälle är bland annat hur länge du har varit kund, vilken skada det är, om du betalat dina räkningar i tid, hur många skador du haft tidigare, vilken typ av bil du har. Försäkringsbolagen är inte korkade, de har betydligt bättre koll än vad de flesta verkar tro här.

-------
//Lövet
Verdi
AlexanderK, Såg inte hans andra inlägg. Sorry. Resten orkar jag inte ha en åsikt om. Du har säkert rätt.

32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Försäkringsbolag vill nog inte ha kunder som försöker utnyttja försäkringen för att laga en drivlina som gått sönder pga chiptrimmining. Det är nog rätt många års/personers premier som går att om de (mot min förmodan) skulle få för sig att betala för det.
Försäkringsbolag liksom alla andra bolag har som uppgift att maximera vinsten till sina ägare och det gör man nog inte genom att ge bort lagningar som egentligen inte borde täckas enligt villkoren.

Jag tror som Alexander att om du chippar bilen får du stå för lagningarna själv, tror snarare att försäkringsbolagen kommer att skylla även andra fel (som t ex fönsterhissar) på chiptrimingen för att slippa betala för lagningar. Du moddar bilen på ett otillbörligt sätt och därmed gäller inte villkoren.
Men som sagt jag vet inte och jag har inte råd att prova mig fram för sådant...

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Tack för era svar, får väl kolla in Venturas lösning om inte bmw kommer med ett eget powerkit.

Transocean
Venturas lösning är en Tuningbox. Esstuning har också vitaminer till 330e:n
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Om jag hade varit skadereglerare så hade jag nog lagt 5 min på att scanna av lite forum och så. Det är rätt många som stoltserar med sina optimeringar på nätet, bilder med regnr osv. Men om det är så i realiteten är ju en annan sak :-)
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Hittade denna med en enkel sökning:
Länk

Upp till +67HP och +95Nm för 499 EUR.

Får väl ta till det om man köper lös bilen och tycker den är slö...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Gele77: Jag skulle nog tro att skadereglernarna regelmässigt gör det på bilmodeller som de tycker är lite allmänt skumma. "Lite allmänt skumma" är nog alla bilmodeller som körs av män mellan 18-30 som av en händelse bara lånade mammas BMW. Dvs i stort sett alla BMW-modeller som någonsin tillverkats. :)

Dessutom kan det ju vara så att försäkringsbolagen regelmässigt instruerar verkstaden att kontrollera styrenhet med mera efter manipulationer och extrakomponenenter - om de inte redan gör det? Jag har dock aldrig råkat ut för det för jag har aldrig haft problem eftersom jag inte trimmar mina bilar och förväntar mig att försäkringsbolaget skall betala när jag råkar ut för problem.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gele: Det gör skadehanterarna absolut. Har själv sett det ske. Den bilen var en Subaru Impreza iofs. I detta fall fanns det klart synliga regnummer och dynotester på Garaget.org...

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.