|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Dessutom med 24000 mil på mätaren? "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste | |
| Nej. | |
|
Bra. Tack :-) "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
550 är en härlig bil, har själv haft min i 6 år. Ångrar inte en sekund att jag då valde en 550i istället för den sannolikt mer förnuftiga 530i... Min kommer förmodligen att vara till salu inom kort, dock är den något år nyare och har rullat 10.000 mil mindre. ___ //Ulf |
|
|
Kan du skruva o fixa själv? Annars stor plånbok men då kan du köpa nyare bil. Ja en gammal 550 är svårsåld... |
|
|
Du Programmer, hör av dig till mig när du ska göra dig av med din 550 |
|
|
Programmer, vad tänker du dig för prislapp på den då? "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Har inte kommit så långt i tankarna än och det finns ju ingen M-sport LCI till salu i Sverige så det är svårt att skapa sig en prisbild. I Tyskland finns det en för 17.500€ och sedan en handfull i spannet 20.900-25.000€. ___ //Ulf |
|
|
Klart man måste kunna köpa en äldre entusiastbil utan att vara dum i huvudet. Det viktiga är att fatta ett informerat beslut. 1) Hur ser kostnaderna ut för skatt och försäkring? 2) Hur mycket är rimligt att förvänta sig i kostnad för service och reperationer? 3) Hur mycket kan den förväntade värdeminskning vara? 4) Hur mycket marginaler har jag i mitt liv i övrigt? 5) Är tanken att det ska vara en finbil, eller en brukshink med V8 som ska fungera? När man har svaret på dessa frågor så får man ta ställning till om det är värt det eller inte. |
|
|
Svaren på Grelles (mycket bra) frågor är: 1 Höga 2 Se 1 3 Se 1 4 Helt ok 5 En fin brukshink :-) Men det finns en fråga 6 också. 6 Om jag någon gång i livet vill äga en V8, blir det billigare om jag väntar? "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
1. Skatten är ju ingen större fara, ca 3500kr dvs ungefär samma som en ny 530d men det finns ju alltid risk för politiska beslut som kan förändra läget. Försäkringen är ju mer individuell och är man i fel ålder och bor på fel ort så kan det bli riktigt dyrt. Jag har under mina 6 år betalat 6500-9200 kr/år för hel inkl tillägg. 2. Service på BMW är dyrt oavsett om du har R6 eller V8. Finns ju alternativ när bilen börjar bli äldre. De reparationer jag har haft har varit generella E61 så det hade kostat samma för en 520d. 3. Den stora värdeminskningen har ju redan varit. När jag köpte bilen drygt tre år gammal så var nästan 2/3 av nybilspriset borta. 6. De risiga objekten säkert billigare medan entusiastobjekten dyrare. Driften oavsett lär ju knappast bli billigare. Jag har genom åren haft tre st BMW med V8 och det är bilar det är lätt att trivas med :) ___ //Ulf |
|
| Personligen hade jag aldrig vågat köpa en bil med stor motor och över 5000 mil på mätaren, jag tycker du ska förbered dig för konstant ångest och en tom plånbok om du köper den :) | |
|
Utan att ha djupdykt på blocket tycker jag det verkar som prisskillnaden mot en 550 som gått 15k mil inte är gigantisk - jag skulle nog ha funderat på att spara vidare ett tag och kunna höja budgeten dit istället. Programmer har väl sammanfattat det bra - allt är lite dyrare än en 530 men inte enormt mycket. Tycker du dig ha råd att sköta en sådan med lite marginal ska det väl gå bra. Fredde:s kommentar om tom plånbok förstår jag inte riktigt, värdefallet på hans bilpark motsvarar ju att du kan skrota en långmilad 550 varje år nästan... |
|
|
Det är sant, men utbudet på kombis är inte så stort. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Min erfarenhet säger att bilar kommer gå sönder oavsätt om man köper den billigaste eller dyraste på blocket. Så då kan man lika gärna köpa en billig så man har bättre marginal för reparationer. Dessutom är en förutsättning för att ha någorlunda humana ägandekostnader att man kan skruva själv och kan sina inköpsställen. Jag hade lätt köpt en 11 år gammal BMW V8 med 24000mil utifrån den infon. Men kan man inte skruva skulle jag avråda en så pass avancerad och gammal bil. Allt annat efter garantitid är en chansning. En annan sak tänkte jag på, om jag fattade dig rätt har du aldrig haft en V8 (=bränsletörstig) innan? Att bruka en bil som drar 1,2-1,5l/milen kräver ett speciellt psyke, så du är riktigt införstådd med det :) |
|
Transocean |
@IQ=pi Jag menar att det kan t o m vara klokt att köpa en sån bil nu när den har tappat 90% av värdet. Min förra BMW en E34 530 V8-93 till 30 000 kr gav mig mera glädje än min nuvarande 320dA till 320 000 kr. Det är mycket bensinpengar det. Det var hela tiden nånting som måtte fixas men den stoppa aldrig på vägen, den var som en god vän. |
| En gammal 550 lär ge sömnlösa nätter kan jag lova om man inte har gratis tillgång till komplett bmw verkstad. Dom bilarna byter ägare så fort något pajar. Sök kredit på minst 100k kr per år i reparationer lågt läknat. Men körglädje finns när den fungerar. | |
|
Jag förstår inte varför det ska bli så mycket sömnlöst av en 550!? Om du är förberedd på att den drar 0,2 liter mer mil mer och att du behöver byta 8 stift istället för sex så har du skillnaden mot en sexa. Är du medveten om det så köp din drömbil!! Men som alltid, är den billigast på blocket så kolla innan köp om det finns anledning till att den är billigast. Annars finns det ofta lågmilare till attraktiva priser. De är ofta lågmilare eftersom ägare som kör mycket inte köper en sådan eller som jag, lägger pendlarmilen med annan bil. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Billigast och billigast... Det finns tre på blocket, alla med samma årsmodell och pris, men bara en har den utrustning jag vill ha. Men tålamod är ju en dygd... "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Håller inte riktigt med i diskussionen i denna tråd. Vi måste skilja på vrak och på 550i. En kombo av dessa är ju hur dödlig som helst; smittorisken är så hög att du kanske kan bli smittad bara genom att titta på en annons via din smartphone. Men en välskött (eller normalskött för den delen) 550i behöver inte bli dyrare i ren driftskostnad än en 530i eller motsv. Reservdelar och service är något dyrare, men inte överdrivet högre. Är du ute efter låga service- och reservdelskostnader så väljer du ju inte en BMW alls! Det är i princip två saker som gör en 550i dyrare än genomsnitts-5:an under en livscykel; nybilspriset och försäkringskostnaden. Nybilspriset är ju ett mindre problem som begagnad. Det man däremot skall tänka extra noga på är att en BMW med V8 lockar vissa typer av personer som tycker det är skitkul att gasa men i övrigt kanske inte riktigt har varken hjärta (hjärna...?) eller plånbok att hantera allt som har med bilägande att göra. Så, hittar du en välskött 550i så slå till! Miltalet är inte det viktiga utan vem som har ägt bilen och hur den blivit ompysslad. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Det är en riktigt trevlig bil, och en av dom bästa bilar jag ägt. Har inte haft ett enda fel på dom dryga tre år jag haft min. Dock är min lågmilad och haft tre pedantiska ägare. Soppa och försäkring kostar, men det är klart värt. Men med en sån bil är det i mitt tycke inte läge att köpa billigast möjliga utan vänta tills rätt objekt dyker upp och ev lägga lite mera pengar på ett bra exemplar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.