|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna Fick sent igår bogsera hem pärlan eftersom frun inte fick igång den efter ett besök i grannstaden. Den har nu stått i garage över natten. Symtomen är som följer.. Startmotorn snurrar normalt. Bilen startade till när jag nu provade den men dog igen. Då jag kör med startmotorn lyser antispinnlampan och abslampan(!). Inga övriga varningslampor. Vad tror vi? | |
|
Går den igång på startkablar? Hur är statusen i batteriet? Har du provat en annan nyckel. Tänder den till på stargas? Har du minst 20 liter i tanken? |
|
|
Batteriet bör vara helfräscht men jag laddar det nu för säkerhets skull. Annan nyckel kan jag testa. Tanken är halvfull. Jag tänker bensinpump men blir lite orolig när helt orelaterade varningslampor lyser när man kör på startmotorn. Elfel? |
|
| Prova också att koppla bort batteret 5 minuter för att göra bilen strömlös, det kan du ju prova innan du laddar så vet du att det var lösningen om bilen går igång. | |
|
Jag gissar på att det är den klassiska M54 nersurningen. Prova att trycka gasen i botten (då stängs bensintillförseln) och nöt lite på starten. Jag fick detta på min 530 och jag fick även plocka ur stiften och torka dem. Finns ett gäng trådar i ämnet ;-) Oftast uppkommer problemet när man kör motorn "för" kort stund. Typ när man flyttar den på uppfarten lite snabbt. En M54 skall alltid gå minst en minut annars kan detta ske. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Fast Ola, han säger att startmotorn går normalt? Tänker inte du på nedsurning som i "komplös"? D.v. helt renspolad från oljefilm pga soppa? Då låter ju startmotorn som en symaskin. Finns inget komp. Om det är så så gjorde jag som du, plockade ur stift och torkade rent, ryckte även säkringen till soppapumpen (man vill ju inte att han duschar i startögonblicket) och sen får man ju peta ner en matsked olja i varje cylinder och sen mata på tills man märker att han får komp igen. |
|
Storabjörn, du har nog rätt. Oklart om det var nersurning eller komplöshet i mitt fall. Det vanligaste är nog komplöshet. jag bogserade igång min 530 en gång också. Typ 300m med tvån i sen tände den. Vid det tillfället var den säkerligen komplös. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Man får iaf lätt panik när det händer första gången Ola, den saken är klar. :-D |
|
Du säger att bilen startade till och dog igen. Det säger en del så som bilen troligen får gnista men får ingen bränsle eller luft alternativ fel blandning. Det kan mycket möjligt vara bränslepump. Enklast vore ju kolla felkoder så får man kanske facit direkt i handen men ibland tycker jag att det är lite roligt att försöka tänka ut möjliga problem genom att göra enkla tester. Du kan t.ex vrida nyckel i nästsista läge och lysna om du hör att pumpen jobbar (ljudet bör komma från högra bakplatsen under sätet) Hade inte bilen startad alls så hade jag nog gissat på att det är nåt med tändningen. Men i ditt fall låter det som att det är nåt med soppatillförsel. Återkom med resultat 😉 |
|
| E46 -00 har väl M52 motor | |
|
Tack för engagemanget grabbar! Har nu laddat batteriet och även gjort den strömlös. Kollat samtliga säkringar och de är hela. Har inte hört nåt särskilt surrande under baksätet, men det gjorde jag ju inte heller innan, däremot surrar det rätt högt under insuget nånstans. Det låter inte som en motor, snarare som ett relä som inte orkar slå till. Ska ta ur stiften i morgon och se om de är blöta |
|
|
Tomas_e36. Kan nog finnas -00 med både M52 och M54 faktiskt. Oklart när exakta brytet av motorerna är. Men jag får för mig att vanligast är M54 på -00. Känns som att när runda diagnosuttaget försvann så försvann M52. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Och du har provat en annan nyckel om du har en? | |
|
Tomas_e36. Jag är nog ute och cyklar. M52 torde vara mycket vanligare på en -00. Tänkte fel ;-) Swedishwiking, vilken motor har du? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
150 hästars. Tror det är M52. Har det runda uttaget under huven. |
|
|
Om den har tänt till och sedan dött (av någon anledning) är risken stor att den har surat ner sig som redan nämnts. Full gas (ja helt nertryckt pedal!) och nöta på startmotorn i 10-15 sekunder i stöten (inte längre då du kan bränna startmotorn då). När den börjar tända till - släpp gasen och stötta lite så den inte dör igen. Brukar hoppa igång på några cylindrar till att börja med och sedan vaknar resten efter några sekunder. Kör därefter motorn ordentligt varm innan du stänger av den igen. 150hk = M52tu, men den är väldigt lik M54 så det spelar mindre roll i detta sammanhanget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Förutom att den surar, så verkar ju även lyftarna hänga sig vid kortare körning, så att ventilerna inte stänger helt. Det är känt på åtminstone M54. | |
|
Ja, ventilerna kan hänga sig men då får man kompressionslös motor och det hörs tydligt - symaskinsljudet vid startförsök är nämnt tidigare. M54 är en vidareutveckling av M52tu med relativt små förändringar, så de motorerna är i grunden samma motor med små detaljskillnader. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vette sjutton om jag tror på försurningsteorin, även om jag hoppas på att det är det felet. Bilen kördes ca 1,5 mil innan den parkerades och gick sedan inte att starta. Nog borde den vara tillräckligt genomkörd då? Jag har testat bägge nycklarna och nött med full gas utan resultat. Ska plocka ur ett stift i helgen och se hur det ser ut. |
|
|
Kolla om den tänder till på startgas. Du kan även Prova att koppla ut lmm startar den då så kanske det är fel på den. Är alla säkringar hela? |
|
|
Säkringarna är hela. Vad är lmm...? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.