|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Ständigt detta bekymmer med olackade plastdetaljer. Vad ska man använda? Har en XC70 2010 så en hel del olackat, finns det något medel som håller och funkar bra? Har tidigare kort med Sonax tub med någon form av siliconefett (det bästa jag testat) Sen undrar jag också om det finns något medel som kan lyckas få bort vaxrester från det olackade. Puckot som hade bilen innan har kladdat vax eller polisch på plasten på några ställen och de vita fläckarna är hopplösa att få bort. Inte ens recondgubben fick bort dem. Mest fick jag själv bort med högtrycken :) |
|
Concept Vista är billigt och håller länge. Min personliga favorit är dock Gtechniq C4, det håller extremt länge men kostar också därefter (å andra sidan är det _väldigt_ drygt). Ett husmorsknep för att få bort polerrester är - hur märkligt det än låter - jordnötssmör! Jag har inte testat det själv men vet andra som har gjort det med gott resultat. /Masten |
|
| Med värmepistol så får man plasten att se ut som ny speciellt då den blivit grå. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Plastmöbeltvätt hette det för hos Turtle, Gummi och plastrengörning tror jag de döpt om det till eller nått sånt. Dä ä grejer det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Länk |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Plastrengöring och borste har jag testat och fungerade ej tillräckligt bra så får nog bli jordnötssmör hehe Hur mycket vågar man gå på med varmluftpistolen? |
|
Skit i varmluftspistolen, kör på Gtechniq C4 istället. På min ena C5 höll det i två år... Länk /Masten |
|
| Ett annat tips är att inte använda krita-baserade vaxer som t.ex Turtle, utan att använda t.ex. Meguiars, de är oljebaserade har jag för mig. Följden blir i vilket fall som helst att du inte får någon vit missfärgning på andra delar. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Brukar faktiskt använda Meguiars men lämnade denna gången in bilen på recond men inte ens de lyckades tyvärr få bort fläckaarna som stjärnan som ägde bilen före mig lyckades orskaka(enligt mig förstöra) Nu är det inte så mycket men det är ändå irriterande :/ Är det någon som vet om man kan köpa Gtechniq C4 här i Sverige någonsnats? eller rent av har att sälja så man kan testa? Tar Gtechniq C4 steg 1 bort vaxrester? |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Nu svär jag nog i kyrkan men jag har alltid använt Biltemas Black Wax. Tyvärr kan jag inte hitta det längre, men det borde finnas liknande på marknaden. Fördelen var att missfärgningar löstes upp med tiden under den svarta ytan. Även blekt plast ser bra ut (ett tag). Jag har ett par flaskor kvar så det räcker några år... Blackshiningbeauty |
![]() 1.360 Bruksbil
Testade Concept Vista helt fantastiskt grym produkt. Outstanding jämfört med allt annat man testat. Enda nackdelen är väl att den luktar gödsel hehe Inga problem på XC70in som står ute men på sommarbilen i garaget är det mindre kul hehe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.