AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.561

Tvätta lackbehandlad bil med diskmedel eller schampo?

Sida 2 av 2
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Håller med många. Diskmedel funkar verkligen bra att tvätta bilen med. Mycket bättre än vissa märkes schampoo. Diskmedel gör vatten mjukare vilket gör att det blir mer skum i vattnet och behagligt att tvätta bilen medan vissa dyra vaxschampoo bildar ingen alls skum, känns att man bara har en hink med vatten.
Dock så är diskmedel kanske npgot agresive mot gummi.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Diskmedel löser som redan nämnts upp vax och därmed är det oftast direkt skadligt för lacken att använda diskmedel vid biltvätt.

Enda gången jag skulle tänka mig att använda diskmedel är om jag vill tvätta bort vaxet inför polering/vaxning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vet inte vad du använder för diskmedel eller hur mycket av det men i alla år som jag har tvättat alla mina o andras bilar så är det inget alls fara för lacken.
Har haft min bil i sex år och lacken är precis lika dan som för sex år sedan.
Så det där med att det är farligt för lacken är rena bullshit!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vill man ha mer skum är det bättre att använda skumlans.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tror inte vaxet betyder så mycket på bilar som har klarlack. Jag hade min förra E46 i många år och de sista 10 åren använde jag Turtle Wax in wet endast 2 gånger. Men den var ändå väldigt fin i lacken när jag sålde den. Däremot gjorde vax väldig skillnad på min förrförra E30 som var röd utan klarlack.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
De professionella bilvårdare jag pratar med avråder från diskmedel, kolla tex denna [LÄNK] under bilschampo vs diskmedel. Om de som jobbar med bilvård avråder från diskmedel så kommer inte diskmedel nära mina bilar.
Samtidigt gläds jag med och gratulerar de av er som med framgång använder diskmedel och tycker att det fungerar mycket bättre än bilschampo, fortsätt med det som fungerar bäst för er.
Men som sagt, diskmedel kommer inte nära mina bilar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågar man de som håller på med lackvård är svaren ganska entydiga - använd INTE diskmedel eftersom det tvättar bort vax och i vissa fall t om lackskydd.

En del rekondare använder diskmedel för att tvätta bort polermedelsrester innan de lägger på vax/lackskydd.

Var och en gör givetvis som de vill, men använder man diskmedel tvättar man effektivt bort vaxet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Diskmedel är ett av få sätt som rensar lacken nästan lika väl från vaxer/polermedel/lackskydd som en torkning med isopropanol.

Tur att vi lever i ett s.k. "fritt land".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.