|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har precis köpt mig min första Bmw, en 740 ia från 1995. Import till Sverige 1997-04-04 Jag är den 5e ägaren på pappret, ägaren innan mig köpte bilen 1998-08-27. Jag har köpt den av ett dödsbo. Mätarställningen är knappt 12800 mil. Färg: NAVARRAVIOLETT METALLIC (346) Utrustning: S302 Alarm system S320 Deleted, model lettering S352 Insulating double-glazing S354 Green windscreen, green shade band S401 Lift-up-and-slide-back sunroof, electric S415 Sun-blind, rear S423 Floor mats, velours S428 Warning triangle and first aid kit S473 Armrest front S494 Seat heating driver/passenger S508 Park Distance Control (PDC) S510 Headlight aim control S534 Automatic air conditioning L801 National version Germany/Austria S915 Dummy-SALAPA Tyvärr hittades ingen servicebok eller dylikt, han som gick bort gömde det säkert på ett bra ställe.. Men den har en Carfax utan konstigheter iallafall. Bilen är i väldigt fint skick, hel inredning förutom plasten till förarstolen. Ingen rost, endast småskav på stötfångare. Bilen har stått i varmgarage sedan 1998, minst. Vad är värdet på en sådan här pärla? Det lär ju inte krylla av ärliga, oskruvade, lågmilare med få ägare? Må väl, Joakim | |
|
Du ska nog lägga så mycket tid och möda som du kan på att säkra historiken, annars kommer du inte lyckas övertyga andra om att det är en ärlig, oskruvad lågmilare och det känns som en förutsättning för att den ska vara värd några högre summor. Steg 1 - Maila bilprovningen efter besiktningsprotokoll Steg 2 - Har personen använt samma verkstad som du kan forska fram, eventuellt få kontakt med och dokumentation av dem Steg 3 - Dubbelkolla med dödsboet efter serviceboken eller annan dokumentation. Steg 4 - Tidigare ägare som kan verifiera? Carfax vet jag inte hur mycket det ger, vad säger det om bilar som rullat i Sverige? Fördelen med att göra detta är att du lyckas hålla din bil ifrån att bli sammanblandad med de oseriösa. En äldre lågmilare utan servicebok ger ju varningsklockor för många. |
|
| Eller avsaknad av servicebok är väl inte det primära, utan avsaknad av någon form av servicehistorik är det som spelar roll. Om de servat själv och sparat kvitton ser jag det som en form av servicehistorik. Det visar att servicen utförts och brukar verifiera iaf delvis att mätarställningen är korrekt. | |
|
Kul med lågmilarte som kommer fram:) Grannen har en 740 från 95 med 3500 mil och en ägare. Smider planer på att bjuda något för den innan han "kilar vidare" i livet:) //RX 450h -12 |
|
|
Carfaxen styrker miltalen här i Sverige för varje besiktning. Har även pratat med han som importerade bilen till Sverige, det fanns servicebok när han tog in den. Det är två ägare innan mig här. Pratade lite snabbt med en Bmw-verkstad som kunde verifiera att den varit inne där ett par gånger. Bytt olja, bromsvätska, bromsbelägg och ett hjullager. De hade även skrivit någon notis om att ägaren körde max 150 mil/år. |
|
|
Kolla regnummer här: biluppgifter.se och här: car.info så får du lika mycket som Carfax gratis ------- //Lövet |
|
|
Eeey, ni som svarat! Varför gratulerar ni inte Splitwindows till en fint E38-köp ;o) Grattis Splitwindows. Precis som tidigare kommentarer, lägg ned lite möda på att få fram så mycket som möjligt om bilen. Om du tror att du kan, så lämna dina kontaktuppgifter till dödsboet och be dem höra av sig om de hittar något som har med bilen att göra. En spekulation: Värde utan servicehistorik men med Carfax: annonsering runt 50k Värde med full historik, service + kvitton: ´annonsering runt 70-80k Här är ett exempel på en lågmilad E32 som inte blir såld, trots god historik och fint skick. 85k är begärda. Länk Nu har du en E38 som troligen värderas något högre men inte nämnvärt. Även om bilarna är komfortabla är marknaden väldigt begränsad pga. köparna ser till driftskostnaderna i allt för hög utsträckning. Att ge sig på en värdering på Autopower är ibland som att kasta sten i glashus... |
|
|
Skulle nog säga att E32an värderas högre än E38an om dessa är i likadant skick. Helt jävla underbar bil. Hade en 750 för många år sedan. Mmmmmm god all days. Buffelskinn etc det va grejer det. Då kunde BMW göra bilar. E31 etc etc. Grattis till en riktigt jäkla underbar bil! |
|
| Jag är lite sugen på Göteborgsbilen. Synd att den ser ut som en Jeep där fram men sådant går ju att ordna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.