|
|
|
|---|---|
|
Bytte till ett CB-II Simota kolfiberinsug med övertryckskammare, där motorn till en börjanövde adaptera sig och kompensera för den extra luften med att fetta / öka på den långfristiga kompensationen för bränslemängd, där luft/soppa ligger på en 1.0 i blandning ( 1.4 är idealet) , så den iom detta gick motorn inte helt rent. Efter någon timmes körning upptäckte jag att motorn nöp / misstände vid gaspådrag från 3500rpm och felkod P0171 kom upp tillsammans med kod P29E0, där dessa indikerar "System to Lean burning"= motorn går för snålt btr soppa vs luft-blandningen. Efter lite konsulterande med Claus på Turbocenter gjorde jag en mängd tester för att komma till botten med problemet. Det första man tänker är vakuum alt. LM bekymmer, men såg i logg-instrumentet att DTC:n går in och och stryper soppaflödet/flödet som om bilen höll på att tappa greppet!? Så vid 100km/h började ESP / DTC lampan blinka och stryp tillförseln. Så till frågan , då varken jag eller någon tekniker på BMW kan riktigt se sambandet till att DTC:n går in och stryper systemet trots att den bilen går rakt fram i motorvägshastighet och halvgas bara pga av luftfilterbyte? Kylvätsketempen låg också mkt högt på 99 grader. Sagt och gjort så skruvade jag tbks till org luftburk och bilen går som normalt igen, utan felkoder eller misständning eller blinande DTC-lampa. ( Antispinn / Antisladd ) Någon som varit med om något liknande eller har någon teori hur detta fenomen i ECU:boxen kan uppstå? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant! Angående fuel trims har jag bara en relativt vag teori. Fenomenet är definitivt verklig för det finns flera dokumenterade fall på detta. Vissa typer av MAF-sensorer är något känsliga för hur luften flödar över dessa, som exempelvis mängden turbulens samt även hur luften flödar och cirkulationsvakar med mera. Sätter man fel typ av insug på vissa typer av MAF-sensorer och konstruktioner så kommer MAF-sensorn att läsa av fel mängd luft som sugs in. Är nyfiken på hur ett CB-II Simota kolfiberinsug ser ut, måste googla :-) Det förklarar dock inte DTC-lampan, det hittar jag inget logik i whatsoever. För att verifiera ovanstående så borde det vara enkelt att logga g/s och rpm när du relativt lugnt går från tomgång till kanske typ 5000 (borde räcka att stå stilla för detta test). Man gör detta med standard och CB-II insugen. Men man måste göra det ganska direkt efter varandra så man inte ändrar några testparametrar (lufttemperatur, engine bay temperature etc etc etc). Sedan överlagrar man de båda g/s vs rpm kurvorna över varandra och ser hur datapunkterna skiljer sig åt. |
|
Tack för input, alltid trevligt och intressant o bolla ideer o lösningar! 👍 Ja mera loggning behövs, troligen är det en kombination av att läget av LM har ändrats en del samt att LM inte är anpassad till det ökade / nya flödet. Möjligen skulle ett "flödesgaller" innan LM lugna ner ev. turbulens. Uppfatterar i ärendet om jag gör några framsteg |
|
|
Din felkod P0171 indikerar att det bara drabbar ena banken. Om det är luftburken så borde du få en kod även på bank 2 eller ha högt fueltrimvärde på andra banken. |
|
|
Ja hade det stått P0170 ska det vara Bank 1, men en rak 4cyl motor har endast en bank, då det är på V motorer det finns två banker i instrumentet, men de har två bränslekanaler enl instrumentet, men värderna på både kortfristiga / långsiktiga justeringen av bränslet är exakt identiska mellan bränslekanal 1 och 2, så det är nog som det ska på den punkten, men den ligger väldigt (27,5%) högt på den långsiktiga justeringen men bara +1,6% på den kortsiktiga justeringen. |
|
| Aha det är en 4a, trodde det gällde en rak 6a där har man 2 banker. | |
Fyrcylindriga motorer har också två banker (kan även ha både tre och fyra banker om tillverkaren vill det men det är det få som vill just nu). Ni blandar ihop SAE's definition av bank som finns i SAE J2012 specifikationen (förenklat sett OBD-II felkoderna) och den allmänt vedertagna definitionen av bank från motorkonstruktionsperspektiv. Min 120i har två banker (som har en 4-cylindrig N46-motor) Bank 1 innehåller cylinder 1 och 4. Bank 2 innehåller cylinder 2 och 3. @Beolab : Du har väl en N46-motor i din blöjexpress också, eller hur? Eller hann de peta ned i en N43-motor där? Problemet med felkoder är att de är som sagt bara vägvisare, de filtrerar bort enormt mycket information (vilket är själva syftet med en felkod). Det är inte helt ovanligt att man bara får felkod på en bank när det gäller bränsleblandning, fast du har ett problem som är gemensamt för alla banker. Anledningen ligger i att felkoden sätts endast när fuel trims överstiger ett visst värde, låt oss säga tex LTFT (Long Term Fuel Trim) är över 25%. Så du kan ha slagit i taket för Bank 1 (tex LTFT över 25%) och därmed sätts en felkod, medans Bank 2 har LTFT på runt 24%. Även om Bank 2 har exakt samma problem så sätts ingen felkod för den ligger PRECIS under gränsvärdet för att en felkod ska sättas. Felkoder ska alltid alltid alltid alltid alltid endast användas som en guidande pil i vilken riktning man ska börja sin felsökning. I det här fallet ska man göra precis som delorian och Beolab skrivit, att ha i åtanke att Bank 2 kanske visar samma beteende (fast det inte är en felkod på detta) och verifiera detta genom att flärpa live data från lämpliga PID's och begrunda och fascineras :-) |
|
Stämmer Slangen, det är en N43B20 dubbelvanos/Directinsprutad (utan valvetronic som på N46) snurra som är identisk med N53 fast två rörliga puckar mindre. Måste labba vidare lite, ska köra lite live diagnos org. vs med CBII burken. Kliar i fingrarna att köpa ny LM bara för att testa, men 4900:- vill skurkarna ha , då det ser ut som den har blivit uppdatterad, där samma artikel låg på 1600:- år 2015 vilket är anmärkningsvärt, så något har förmodligen förbättrats kan man tro. Har ställt frågan till Bmw Sverige o inväntar svar. Tack för all input, |
|
|
Bmw-slangen Här har du en länk till Simota CB-II filtret med tryckkammare till BMW 330i N53 motorn, men passar N43 bolt on utan modifiering alls: Handgjort kolfiber , med CNC-fräst LM hus , har aldrig trestat något luftfilter som ens gett något alls direkt förutom insugsljud som suger varmluft, men när det blir en kännbar effekt iom den ökade luftmängden och hastigheten på luften( som troligen får LM att få hicka ibland, men inte alltid) så är det värt varje krona! Länk |
|
Mmm, jag förstår inte riktigt vad det här "CB-II Simota kolfiberinsug med övertryckskammare" gör för något. Gick in på tillverkarens hemsida, men de verkar vara mer intresserade av att visa upp polerade kolfiberdelar än att förklara vad deras produkter egentligen gör :-) Övertryckskammare? Hmmm, vad menar de? Är det ett enkelt ram-air de beskriver fast med andra ord? I deras katalog beskriver de dock sina produkter lite mer ingående. Och de har garanterat riktigt bra produkter och som är väl testade och framtagna - det säger jag INTE emot. De verkar seriösa och verkar ha ett bra produktsortiment - ser faktiskt intressant ut - ska kolla igenom lite närmare faktiskt. Men några nackskador lär inte alla produkter orsaka. Kännbar effekt är nog troligtvis mer placebo effekt. Man kan absolut skaka fram bättre flöde och ett antal Nm både här och där, och matchar man det man andra matchande modifieringar så kan det ge en del. Men ändrar man bara den yttersta delen av insuget så ökar inte det effekten med några halsbrytande siffror. Däremot gör man om hela insuget och matchar det med alla andra komponenter på RÄTT sätt (samt gör om motorstyrningen) så finns det effekt att hämta hem - absolut. På dåligt designade insugssystem eller insugssystem där man av olika anledningar fått göra kompromisser så kan det definitivt göra skillnad. Eller om man jämför med ett dåligt designat eftermarknadssystem (finns GOTT om dessa) så tror jag dessa produkter är mycket bättre. Fast på så nya modeller som E90-modeller och med BMW's motorkunnande så är det högst osannolikt med någon extremt stor skillnad, där finns redan cold intake och ett mycket väl designat insugssystem. |
|
Detta system ger kännbar effekt och framförallt bättre respons vs org alt K&N konfiltret jag har kört med också. Se denna Simota film, börja från 1.20 min in: |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.