|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en E39 -99 med lilla navigatorn. Problemet är att enheten vill inte stänga av sig när jag vrider av tändningen. Således suger den ur batteriet på nolltid. Även cd-läsaren i skuffen står på. Bilen står vinterförvarad nu så jag har löst problemet tillfälligt genom att dra ut säkringarna. Vad tror panelen? :) | |
|
Hej, Jag minns inte från gång till gång alla de olika konfigurationerna av stereo, cd-spelare/-växlare och navigator, som förekommer, så kanske hamnar jag fel här. Föreställer mig att du har en MKII (MK2)-cd-läsare för navigationen. Placerad akterut, under bagagerumsgolvet eller t v innanför klädseln och bakom hjulhuset. Skärmen är en 4:3 och integrerad med stereo-manöverknapparna. CD-växlare bak, i närheten av MKII:an. Att navigatorn spontant får ett sådant fel, som du beskriver, är inte ovanligt, vad jag vet. Men den kan nog också hållas vaken av någon annan komponent i kedjan stereon (radiomodulen), navigatorn, CD-växlaren (om sådan finns), videomodul (MKII behöver den för att ge bild) eller monitorn. Navigatorn stannar i o f s inte direkt när du slår av tändningen. Den tar en stund på sig, kanske t o m de där 16 minuterna som bilen behöver för att somna helt. Eller menar du att det är skärmen som inte slocknar direkt? Det skall den ju göra. Men viktigast: fungerar allting som det skall för övrigt? Stereon? Navigatorn? Är det bara bristen på avstängning som stör, eller finns det fler symptom? /Lennart |
|
| som sagt, dem stänger inte av när du vrider tändingen, och tex så startar CD / Nav units i bakluckan när du öppnar en dörr - detta för att vara "ready to go" när det är dags att åka... | |
|
Tack för svar! Skärmen slockar inte, om jag inte aktivt släcker den med valet i navigatorn. Trots det dras batteriet tomt över natten :/ Jag köpte bilen nyligen med dåligt batteri, nu sitter ett bättre begagnat i. Så jag har inte så bra koll på hur länge det ev varit fel. |
|
|
Att skärmen inte släcker ned, är fel, helt klart. Visar den bild i det "avstängda" läget? Nu vet jag inte hur den strömförsörjs, men jag skulle kunna tänka mig att det sker via videomodulen, som i sin tur hålls vaken av navigatorn, vilken då skulle vara grundorsaken. Troligt, om du har bild. Men bara en gissning, alltså. Det blir nog till att prova genom att successivt (försöka) koppla ifrån de olika komponenterna i kedjan och mäta om viloströmmen sjunker ned till normal nivå. Jag tror det är svårt att hitta elscheman till de här grejerna. Men återigen: fungerar radio, navigation o s v normalt annars? /Lennart |
|
| Jag får återkomma i den frågan. Jag kommer inte åt bilen på några dagar dessutom. Radion fungerade det lilla jag testade. Tror även jag fick upp en karta. | |
|
Jag har fortf samma problem, men nu har jag en massa ny info! Jag har nu bytt ut navigatorenheten i bagaget till en MKIV och bytt skärmen till en 16:9. Blev ingen som helst skillnad på symtomen. Såhär ligger det till, Jag startar bilen och radion hoppar igång. Jag byter språk. Stänger jag av tändningen tystnar stereon men skärmen är på och jag kan navigera runt i menyerna. Jag har även noterat att varvräknaren inte går ner till noll utan stannar på tomgångsvarv. Sätter jag på tändningen igen skiftar navigatorn om till tyska direkt, radion hoppar igång och varvräknaren går ner till noll. Drar jag ur två säkringar (minns inte vilka) så slocknar skärm och navigatorn. Vad göra? :/ |
|
| Finns en ganska ny tråd om en 540i E39 där larmet kan lösa ut under körning, vindrutetorkarna sluta funka, baklucka som öppnas osv. Efter Hassos tips om att byta generalmodulen så funkar allt. Nu finns det säkert ett antal andra styrmoduler som kan strula men jag tror det är i denna ände du skall leta efter felet. Annars kan man (kanske?) testa o koppla loss navi-enhet, bildskärm samt instrument kluster var för sig o kolla om något/några av nämnda fel försvinner? Tex att navi/skärm slocknar som den skall med instrumentklustret bortkopplat? | |
| Jag hade liknande fel på min E53, då var det kortis i kablaget fram till säkringen för navin, har för det var säkring F75. | |
|
Hej, Synd att det fortfarande strular. Jag har ingen aning om vad som kan vara den utlösande faktorn här. Men några skott i mörkret kan jag åtminstone föreslå. ;-) 1) Senaste mjukvaran i MKIV:an? Om du inte har V32, kan det åtminstone vara värt att lägga in den. 2) Någonstans tycker jag mig ha läst - men hittar det inte nu, så jag kanske bara har drömt - att MKIV är den första navigatorn med egen bildgenerator. Att de föregående systemen alltså skulle behöva en videomodul mellan navigatorn och skärmen. Om det skulle förhålla sig så, kan alltså videomodulen kopplas bort. 3) Jag har från någonstans samlat på mig BMWs utbildningsmaterial om navi-systemen. Där finns det bl a diagram över vilka moduler som är inblandade i hela navi-BC-IKE-monitor-kedjan. Mycket att läsa men det kanske kan sprida lite ljus och inspiration i felsökningen. Länk /Lennart |
|
|
Tack för erat engagemang! Det går inte jättefort för mig, jag skulle uppdatera mjukvaran när jag märker att dvd-läsaren är skrot. Efter lite pillande ger hela skiten upp, står och blinkar och visar ingen bild längre =/ Förutom det har jag gjort en felkodssökning, inga felkoder på varken nav eller videomodul?! Med mk2 i ska tilläggas. Jag ska fortsätta med era tips, ville bara säga att det är under utredning! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.