|
|
|
|---|---|
|
Det började med att jag körde bilen rätt så hårt, sedan lät det konstigt rasslade ljud och så dog bilen, sedan ställde jag av bilen över vintern, och när jag kom att starta så ville inte motorn snurra riktigt, den snurrade jätte tungt, så sätter i 5:ans växel och skakade loss motorn lite och då startade bilen och gick helt okej, åker en rundtur dagen efter och då lät samma raslande ljud men nu dör inte bilen, efter ett tag började låta mer kraftigt och ljudet är permanent, bilen är lättstardad En grej som kanske ställt till det är att jag öppnade fördelar locket och kollade så att kamrem satt kvar och då startade jag även bilen för att kolla om den snurrar, kan det vara Rotorn som blivit fel inställd, har för mig att tändningen inte går att ställa in | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En 325i -89 har Motronic motorstyrsystemet och där kan du inte sätta tändningen fel. Rotararmen går bara att sätta dit på ett håll, så det är mer eller mindre idiotsäkert :-) Att det börjar rassla och bilen dör är ju inte helt klockrent :-) Även att motorn dras runt långsamt är heller inget bra tecken, men det kan lika gärna vara att du försökte starta med ett svagt batteri. Den viktigaste frågan är : Varifrån kommer det rasslande ljudet? Är det rasslande ljud eller är det knackande ljud? Ökar knackandet i takt med ökat varvtal? Rasslar det eller knackar det? Kommer det ifrån botten av motorn? Eller kommer det någonstans? Kommer det på tomgång/friläge eller bara när du kör med växel i? |
|
Bilen startar normalt nu, ingen segdragning men ljudet är kvar, märkte att det kommer och går, känns som ljudet kommer vid ventilerna, men hör ventiljudet så är nog inte ventilerna Såhär låter ljudet |
|
|
Kanske du kan testa med stetoskop eller skruvmejsel...och lokalisera varifrån ljudet kommer? Izzy |
|
| En mekaniker kollade på den och påstod att vevaxeln är sönder, låter skumt då bilen går normalt | |
|
Ljudet verkar försvinna vid högre varv. Jag tycker ljudet låter lite icke metalliskt på filmen typ något som slår mot plast. Har du kollat att kamremmen är spänd så inte den ligger och fladdrar? Klä av motorn framtill och kolla allt eftersom. Jag har råkat ut för en kamkedjespännare som hade hakat upp sig varpå kamkedjan blev slapp och låg slog i toppen på tomgång. |
|
Intressant! Bra film faktiskt. Märkligt att det kommer och går, i slutet av filmen verkade det som att det var lätt att framkalla när man släppte av på gasspjället (dvs laströrelser i motor och komponenter). Njaaaaa, vad menade mekanikern med att "vevaxeln var sönder"? Kunde han vidareutveckla det något? Var det erfaren mekaniker? Eller var det en Var det en bilmekaniker, jag menar så det inte var en flygplansmekaniker som undersökte bilen... Väldigt låg frekvens på slamrandet, runt 15 Hz (jo jag nördade till det och analyserade ljud och frekvensinnehåll). Fyller i vad föregående redan sagt, försök lokalisera och förenkla. Prova även saker som att demontera v-drivremmarna och skala som sagt bort så mycket som möjligt. Ta loss fläkten för att enklare kunna lyssna (den där väsnas ju en hel del), men börja från kall motor och stå inte för länge på tomgång då den efter en tid kommer att gå varm så klart. Skruvmejsel/stetoskop är bra verktyg. Men ljud fortplantar sig löjligt bra i dessa strukturer. Bästa är försöka prova att eliminera / förändra olika saker. Tex finns oljudet med kopplingen nedtryckt? |
| Han skall vara duktig på BMW den mekanikern, men vet ej hur trovärdig han är, en annan som också haft erfarenhet av dessa bilar skrev att han är rätt säker på att det är vevlager, läste lite i trådarna angående e30 och vevlager, låter rätt troligt att det kan vara vevlager | |
Jo, alltså vevlager är vevlager. Vevlager NOT EQUAL vevaxel om vi säger så. Är man mekaniker bör man kunna skilja mellan vevlager och vevaxel. Då liksom säger man vevlager om man tror att vevlagren är sopslut :-) Man säger inte att "vevaxeln är sönder". Däremot kommer dåliga vevlager inom kort leda till en trasig/sliten vevaxel... Det här däremot kan anses som ett fall där vevaxeln är sönder Länk Jo, vevlager är en möjlighet (men ändåså lite tveksam till det). Fast då bör det finnas en del metallskräp, framförallt i oljefiltret. Nu har väl du ett skruvfilter, så det är inte lika lätt att kolla (på insatsfilter är det ju bara att öppna och titta - om man ser massa metallfragment av en viss typ där så kan man ju börja misstänka lager helt klart). Är inte direkt vanligt med vevlagerproblem på M20- och M30-motorer - de är mycket tåliga och robusta konstruktioner. Men allt kan ju hända... Så hur uppstod detta? På ditt första inlägg lät det som det kom på en gång. Vevlagerslitage kommer normalt sett smygandes, inte pang på. Såvida inte du pressade runt Knutstorp utan olja i motorn :-) |
|
Nu är det dags för lugn och metodisk felsökning. Ja, det kan vara något internt i motorn men först skall man utesluta yttre delar. Så börja enkelt med koppla bort remdrivna saker som servo, generator vattenpump, inspektera kamrem, ta bort ventilkåpan inspektera dvs jobba dig inåt/svårare. |
|
Håller med "gasa", du låter precis som jag brukar göra :-) Worst-case är ju såklart vevlager, eller andra interna motorkomponenter. Men det kan lika gärna vara något som bara sitter löst och vibrerar då och då emot något. Så lite lugnare felsökning är nog på sin plats. Så rekommenderar att göra som "gasa" säger :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.