AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.900

Elproblem E34, fönsterhissar, taklucka, centrallås, innerbelyning.

Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
Hej alla kunniga! Ovanstående prylar fungerar ej. ALLT annat är ok.

Har kollat alla säkringar, även dom två 80 Amp vid batteriet. Har gått igenom kabelstammen noga under modulerna i baksätet.
har provkört elhissarna med direkt ström, nu till det konstiga: Har 12V åt båda hållen vid elhissarna, och jag hör reläerna klicka fram och tillbaka när jag trycker på elhiss-knapparna SÅ LÄNGE jag har kabeln isärkopplad vid elhiss motorn. Kopplar jag ihop dom, klickar det en gång, sen händer ingenting.

Det enda jag kan tänka mig är GM modulen? Har provat med en annan, dock en med annat nummer. Exakt samma fel.

Nån som har några idéer vad det kan vara för fel?
Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
UPDATE: har 8 V vid elhissarna och 0,5 V vid takluckan och 12 V vid centrallåsdosan i förardörren. Innerbelysningen 0 V.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Hej! Finns ett relä som styr allt det där på E34. Tror det kallades Senapsrelät, varför det heter så vet jag inte. Hade problem med det på min M5'a, då levde fönster, taklucka och innerbelysningen sitt egna liv och kunde öppna sig och hålla på utan att jag rörde något. Riktigt spännande när man parkerat på stan och kommer tillbaka till bilen så var alla fönster nervevade.

Testa sökfunktionen på forumet om du hittar någon om senapsrelät. Det var så länge sedan jag höll på med E34 så jag kommer inte ihåg vart det sitter.

Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
Tack för tipset IB!

"senaps relät" verkar inte finnas på min, har dessutom bytt alla reläer som har med dessa saker att göra.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Är det inte en "huvudsäkring" ovanför handsfacket också, har ett svagt minne av det?

/FAF
Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
Vad jag har förstått så finns det bara 2 huvudsäkringar, vid batteriet, på 80amp. Och dom är hela.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
minnet kanske sviker men en sökning pekar mot att det kan finnas någon mer under baksätet:
Länk
Länk

FAF
Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
Båda dom "huvudsäkringarna" är kollade både en och två gånger.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Hittade det här i en gammal tråd. Har du bytt dessa moduler?

RM (Relay Module) och GM (General Module) sitter normalt sett under baksätet.

Lyft bort baksätet och på vänster sida hittar du en plastlåda
[LÄNK]Länk

Skruva loss locket och där har du GM och RM
[LÄNK]Länk
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
[LÄNK]Länk

[LÄNK]Länk
Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
FELET HITTAT! Var en kabel som var halvt av under baksätet, gick till ett relä.

3 gången jag rev i härvan så gav det iaf resultat.

Allt hoppa igång utom innerbelysningen, får vara nöjd med det för tillfället ;)

tack för alla råd!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Är det inte underbart med en återmatning!! Kul att envist arbete ger resultat!

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.