AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
38.859

Fick ett felmeddelande om drivlina

bm
22
bmwgubben
520d 2011 touring
F11 2011. Jag körde mellan norrmalmstorg och nybroplan i Sthlm. Såg inte ett hål i gatan och körde ner med ena bakhjulet. Det blev en jäkla smäll och ett meddelande på displayen: drivlinan fungerar inte ordentligt, ungefär. Jag parkerade bilen och gjorde ett ärende. När jag kom tillbaka var meddelandet borta och jag märker inget fel på bilen. Den har inte säckat ihop i bak och inget oljud. Kan jag pusta ut ?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Fick det på min X5 för några år tillbaka i tid, minns jag såg tusenlapparna flyga iväg men felmeddelande försvann efter jag stängde av bilen och startade upp den igen. Minns det var rätt så kallt utomhus och jag körde ur garaget som var kallgarage med en rejäl kant pga snö och is. Återsåg aldrig felmeddelande igen.

Crille
bm
22
bmwgubben
520d 2011 touring
Nu har BMW kollat felkoden. Det var EGR-ventilen !?. Que ?? För att jag körde i en grop ? Men den kanske hade kommit ändå, men inte på grund av gropen. BMW tyckte att jag skulle avvakta och kolla om den återkom.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag fick idag larm om drivlinan och bilen tvekade till när jag tryckte sakta på gasen. Men symptomen försvann efter några sekunder.

Blev lite orolig ty jag har fått larmet en gång tidigare men då märktes inget onormalt. Det låter troligt att det är EGR-ventilen som kanske börjar kärva lite. Mina tankar gick först till xDrive-systemet men mer troligt är att det är EGR:en som är lite krasslig. Tack för tipset.

Minns från min gamla Volvo 760 utan katalysator att EGR-ventilen då och då sotade igen och blev kärv.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.