|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny på forumet och kör sedan sommaren 2016 en begagnad 530d Xdrive automat årsm 2012. Har kört trimmat på mina tidigare modeller man första gången jag kör BMW så är lite grön i hur dessa fungerar med trim osv. Jag tycker om att köra bil, inte så mycket fart utan acceleration och ta kurvor fint :-) så när tillfälle ges tycker jag om att trycka gasen i botten och kör jag autobahn så går det både undan och långa fullgasacc så vill gärna kunna köra "hårt" framöver också utan att oroa mig för haveri. Läst en del på forumet här och effektboxar (plug in box) verkar inte vara speciellt populära enligt forumet trots att t.ex. Hartge, AC Schnitzer som får räknas som etablerade firmor (och tar duktigt betalt för sina boxar) använder detta förutom företag som KCR, Racechip osv. Förstår att dieselboxen endast manipulerar vissa signaler medan en riktig mjukvaruuppdatering fungerar med alla andra system i bilen. Men är det så illa som det låter med en effektbox, fördelen är ju att det är så lätt att montera och plocka bort och kan lätt köra original styrsystem under en period om man vill samt pris (men riskerar man problem är priset orelevant i nuläget). Har tidigare enbart haft riktigt mjukvaruuppdateringar som varit besiktningsbara med garantier intakta inkl att bilens försäkring funkar (med tanke på att ett haveri vore jobbigt, skönt med den tryggheten) som Hirsch till SAAB och Polestar till Volvo tyvärr av någon anledning enligt BMW kan jag inte montera PPK till min BMW för att den är producerad 2011/07 (min egen gissning att det kan ha med avgasintyg att göra, någon som vet?). Hade helst kört PPK med trygghet i att veta att BMW själv tagit fram det, de borde ju kunna detta bäst naturligtvis. Bor i södra Sverige BSR skulle kunna vara ett alternativ men även det läst lite negativt om det på forumet trots att de funnits länge och har senare tid även börjat med icke svenska bilmärken men ändå trott att de var duktiga de överdriver inte effekten och vridmomentet enligt hemsidan jämfört med effektboxar men klart vill ju att bilen skall fungera vid kallt klimat osv. Någon som har erfarenhet av BSR trimmet till just min bilmodell? Har någon uppmätta prestandasiffror med trim till bilmodell t.ex. 0-100, 0-200, 0-160, 100-200, 80-120, 100-150, 0-201m, 0-402m. Gärna uppmätt med Racelogic eller annan mjukvara t.ex. RaceChrono med 5Hz alt. 10Hz GPS puckar för noggrannhet. Tacksam för svar! | |
|
SMO har Länk Flåklypa |
|
|
Hej Flåklypa! Det var ju fina tider det...borde ligga ganska lika det oavsett lev +/- någon tiondel hit eller dit. Du är måhända inte samma Flåklypa som i Stcs? /RS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.