AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.094

Felsöknig och Värt att kosta på? BMW e34 520i Sedan

Tjena! Har en bmw e34 hemma som stått och väntat på mig i garaget uppallad i 9 år, Väntat tills jag fått körkort. Det som är fel sen förra besiktningen (8 år tillbaka) är Bromsar bak inklusive handbromsbackar. Sedan något med lambda värden som ligger på 1.12 Hittar inget leckage i avgassystemet så vet ej varför dessa fel finns? Sen skulle jag backa ut henne ur garaget häromdagen
Det är en automat och Spaken (Växelspaken alltså) var jätte trög att röra så tog det försiktigt och började backa kunde backa fixa och trixa i kanske 10 minuter, sen efter en stund fungerar ingen växel? Bilen vägrar lägga i en växel hur jag än gör? Vad kan ha hänt? oavsett om instrumentpanelen visar vilken växel jag har i lägger den ej i någon? Kan det vara något stag eller liknande som hoppat ur? Så det jag undrar är om ni kanske vet vad som är felen som jag skrivit ovan och om det är värt att kosta på bilen?
93a som gått 9 k mil och är nästan rostfri rirkigt fin
MVH: Joakim

Transocean
Kör några hundra mil och besiktiga på nytt
Finns det tillräckligt med olja i automaten? inget läckt när den stått så länge.
mojje, Kanske är det som är felet... men är det värt att kosta på bilen i heleht tror du? Men har ett problem kommer inte kunna få hjälp att fixa bilen så vet inte hur jag ska göra då jag inte kan något alls själv. Oteknisk är jag

Transocean? Hur tänkte du att jag skulle köra en obesiktad bil som fått 2or, med varken fungerande bromsar bak och en växelåda som inte funkar??

mojje, Kanske är det som är felet... men är det värt att kosta på bilen i heleht tror du? Men har ett problem kommer inte kunna få hjälp att fixa bilen så vet inte hur jag ska göra då jag inte kan något alls själv. Oteknisk är jag

Transocean? Hur tänkte du att jag skulle köra en obesiktad bil som fått 2or, med varken fungerande bromsar bak och en växelåda som inte funkar??

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
tyvärr är det väl så att det är inget större värde i en 520 automat
så om du inte kan mecka själv så kommer det säkert kosta en bra slant

bränslerör och bromsrör behöver kanske också bytas

Jag som trodde att en 520 som var fin hade ett högt värde då det finns så pass få?

Hur är skicket på karossen? Det är det viktigaste. 520i är den mest sålda i Tyskland och det krävs fina exemplar för att få vettiga pengar för dom.

Det brakar snabbt iväg på bilar. Om du kan fixa växellådan är mycket vunnet. Det är inte lönsamt att lämna in om du inte har någon aning vad felet är. Jag kostade på min 530iAT 2500kr i växellådaolja och då var den bara halvtom och jag visste varför den behövde fyllas på.

Spontant är den värd mest i delar just nu om den inte är superfin i karossen.

Mvh Stephan
Hej stephan! Det fina är att den är superfin i karossen endast nån rostfläck vid bakluckan kanske 1cm stor fläck det är ungefär allt. Sen är katalysatron och främre delen av avagasystemet ganska rostigt dock

Hej j0...97,

En så gammal bil, som dessutom inte motionerats på så många år - har den stått i (fuktigt) kallgarage? - kommer att kräva insatser, både nu som den står och även efteråt, om du skulle få fart på den.

Själv hade jag gått igång på det projektet, men när du skriver att du är oteknisk och inte kan göra någonting själv, nej det går bara inte. Det skulle vara om du har nån kompis som gillar att skruva och gör det för sitt nöjes (och den eventuella ärans) skull.

Som sagt, även om det skulle gå att få bilen trafikduglig, lär åldern på den ge dig löpande (små)fix att lösa.
Å andra sidan kan du ju kanske se grundmaterialet som kostnadsfritt? Då tål det ju kanske ett par-tre tiotusen för att komma i rullning. :)

Man skall leva sin dröm.... Väntat i åtta år... Jag märker att jag glider i resonemanget....;)

/Lennart
Hej Lenwib!
Tack så jättemycket för svaret! ska försöka få tag i någon som kan hjälpa mig.
Men vad kan felet vara med växelådan som bara helt plötsligt la av? Olja har inte läckt

MVH: Joakim

Om den är fin i kaross och invändigt tycker i alla fall jag den är värd att lägga ner tid på, även om det bara är en 520.
Fräscha E34 växer inte på träd.

Du skriver att växelväljaren var trög att flytta på?
Kan något i växellänkaget lossnat, så det är därför du inte får i någon växel?

Upplevde du några missljud när den slutade driva?
Beskriv felet mer tydligt så finns det säkert någon här som kan ge tips.
Det har du rätt i! :)

Exakt, den fungerade att växla om man var mjuk att lägga i växlarna, men jättetrög. Sen helt plötsligt slutade den bara att fungera DOCK blev växelväljaren jätte lätt att flytta på nu när ingen växel går i. hörde inga missljud

Hej,

Nu blir det bara kort, för du startade nyss en tråd om vx-lådan, där jag svarade. Men nu hittar jag den inte längre.... Var snäll och stanna här, i denna...

Tror stenhårt på trasigt länkage mellan väljare och låda. Något har rostat fast och gått sönder när det trögat.

Kolla detaljer om lådan och växelväljaren på www.realoem.com. Slå in din bils chassinummers sju sista tecken. Sen kan du börja leta i verkligheten. ;)

/Lennart
Hej Lennart! Hur kollar man länkaget enklast? Kan man göra det inifrån bilen?

Du får nog börja med att studera "kartan" (realoem). Sedan t ex (lättast) krypa under bilen och kolla om något verkar vara löst vid växellådan och så långt du kan nå uppåt.

Att lossa växelväljaren kan kanske vara en knepigare operation. Kan inte detaljer, men antagligen måste mittkonsollen lossas och det brukar inte vara alldeles enkelt. Fast kanske här, vet inte. Youtube brukar ha många instruktionsfilmer, kolla där.

(Snart har du den rätta motivationen för att börja på allvar! ;) )

/Lennart
Att lossa mittkonsollen: Länk

Det finns också många andra, både svenska (också här på AP) och utländska trådar om detta.

/Lennart
Uppdatering!
Kollat så alla säkringar fungerar och det gjorde dem, men nu har ett ytligare fel uppstått. den visar inte längre instrumentpanelen vilken växel som läggs i heller det står bara ett utropsstecken, vilket inte var förut

Vajern från växelådan eller växelväljaren fungerar då man ser att det rör sig under bilen på sidan in till växelådan så ingen har alla fall lossnat från växelväljaren till växellådan vad jag ser. så då måste felet vara växelådan eller vad tror ni?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.