AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.386

Läckage från vakuumpump

Min 745Li 2002 verkar läcka från vakuumpumpen runtom slangfästet.
Se t.ex Länk runtom pluppen där man sätter slangen så finns en tunn glipa.

Någon som vet om detta går att täta eller lär man köpa ny pump?

(Jag har testat att monterat sealkit med 2st oringar men det hjälper inte)
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Det vanligaste är nog att de läcker mellan vakuumpumpen och motorblocket.
Ny packning finns att köpa på BMW för ca 50:-
Artikelnummer 11667509080
Länk på realoem:
Länk

Med rätt verktyg går det att byta på kanske 20-30 minuter. Det kan vara lite svårt att komma åt alla 3 torx-bultarna (M6x25)

När du ska sätta dit allt igen så måste "läppen" som går från vakuumpumpen till motorn vara vertikal. Annars hänger läppen ner och det är svårt/omöjligt att få ihop det igen. Lösningen är att för hand dra runt motorn tills skåran för läppen är vertikal. För att se detta underlättar det med en liten spegel, alternativt sticka ner en telefon i det trånga utrymmet och filma för att se att det står vertikalt. Att dra runt motorn görs nog enklast på bulten vid remskivan längst ned med hjälp av ett långt skaft.

Med vänlig hälsning
Tommie
Tack för svaret!

Tyvärr har jag redan bytt denna och trodde det löste problemet men nu har jag sett att det verkar komma olja från den ändå men nu ovanpå där slangen går in.

På bilden Länk så är det slangingången vid personens tumme som verkar läcka, det sitter liksom inte helt fast.
Men det kanske ska vara lite löst?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Den ska nog inte sitta löst, tror den går till bromsservon. Sett att min också är lite lös och läcker, så tänkte ta bort fabriksklammern och dra på ett vanligt slangklammer

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.