|
|
|
|---|---|
|
Har blivit med PS4 och för att hålla sonen från skjuta/döda spel och samtidigt odla lite motorintresse så tänkte jag mej ett bilspel. Min kravlista hittills: - ska kunna spelas utan rattar och pedaler - alltså med vanliga handkontrollen (men lite bonus om det finns stöd även för rattar/pedaler om man skulle köpa det framöver) - två ska kunna spela samtidigt mot varandra (har två handkontroller) eller kunna tävla mot klockan eller andra bilar som konsolen själv spelar - ska gå att köra med automatväxel så barnen bara kan gasa/bromsa och styra men får gärna även finnas vuxenläge då det krävs att man växlar själv - för att leva upp till myten om sej själv som BMWnörd vore det ju kul om man kan få välja att köra BMWbilar - typ WTCC, DTM eller liknande - har hittills inte förstått nöjet att spela med andra över nätet men kanske barnen vill det i framtiden så det är bara bonus om det finns, samma sak med kamerastöd - har ingen kamera till spelkonsolen men det kanske kommer Något mer att tänka på när man köper sig bilspel? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Det är väl inte så att utbudet flödar över av roliga bilspel till PS4, men två titlar som jag tycker håller bra kvalitet är Assetto Corsa och DIRT Rally. Har inte spelat dom på PS4, så viss reservation för det, men på PC är det väldigt bra titlar. Båda gör sig oändligt mycket bättre med ratt och pedaler, men går såklart bra att köra med kontroller också. Att spela två samtidigt på samma konsol är väldigt få spel som stöder nu för tiden, det verkar vara fara för en döende marknad nästan. Synd, men trenden är helt klart att det går mot online-spelande istället för split screen. Jag gillar att sitta i samma soffa och spela emellanåt, så det är helt klart ett minus. Assetto har en hel del BMW-bilar, Z4, M3 E92, M3 E30, M4, m.fl. Dessutom är det ett av spelen som är helt klart högst rolighetsfaktor på att spela, enligt mig. Det finns dom som är bättre på andra sätt, men helheten funkar väldigt bra i Assetto. Finns både AI-styrda bilar, time trial och onlineläge. DIRT Rally är som titeln antyder rally och är därför lite svårare, många träd att krocka med. :) Men det är väldigt välgjort och ger en rejäl utmaning om man tycker det är skoj med rally. Finns även rallycross, som är lite mer förlåtande och ganska bra action. Inget av spelen ovan går att köra i split screen på samma konsol, men är två riktigt bra titlar för bilspel. Vill man ha lite mer arkadbetonat så är nog t.ex. DriveClub eller nån Need for speed-titel helt ok. Inte riktigt min typ av spel, så jag vet inte vad som är bäst där. Men det är ju bra att veta att såna titlar finns. Ett fantastiskt roligt soff-spel som bara är lite bilkopplat annars är ju Rocket League som finns till PS4 också. Upp till fyra pers split screen i samma soffa, antingen spela själva eller köra online. Väldigt festligt! :) |
|
|
Gran Turismo är ju en klassiker :) __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
| Project cars finns annars. Banracing med allt från 1M till DTM till F1 | |
|
Om man är ute efter ett "äkta" bilspel med verklighetstrogen fysik så finns det tyvärr inte många att välja på. Forza och Gran Turismo m.fl har blivit alldeles för arcade-vänliga med supertråkig fysik. De moderna spel jag rekommenderar är - Project Cars - Assetto Corsa - Dirt Rally Dessa tycker jag är så verklighetstrogna man kan komma, det är med andra ord skitsvårt :-) |
|
| Forza, stämmer rätt bra in på dina krav :) | |
|
denkadonka: Förutom att det inte finns till ps4 |
|
| Sorry, de var mer än vad jag hade koll på.... (alltid spelat Xbox) | |
| Instämmer om Project Cars, Assetto Corsa och Dirt Rally. Jag tycker även att man ska ge NFS Reboot en chanse, även det fått lite mixade omdömen, har flera nyare BMW-modeller och jag tycker det är rätt kul. Brukar vara bra erbjudanden på det spelet i PSN store. | |
|
Är du ute efter arkad eller simulator? Tyvärr släpps det i stort sett aldrig split-screen spel längre. |
|
|
Arkad: Need for speed, Driveclub. DC är ganska utmanande trots att det är arkadkänsla. mkt bra spel. Tror dock inte där var så många bimmers.. minns knappt :) Får googla. Simulator: Dirt Rally - Bästa rallyspelet sedan Colin Mcrae. Dock väldigt svårt, nog inget för mindre barn. Project Cars - Väldigt realistiskt, välgjort och många olika sorters bilar osv. Dock väldigt tråkig fartkänsla som gjorde att jag tröttnade. borde även spelas med ratt. Gran Turismo Sport - Släpps troligen detta året. Verkar lovande :) |
|
|
Hrm, inser att jag inte är så spelbevandrad. Arkadspel låter i mina öron som de spel man stoppade enkronor i för 30 år sedan - men vad är det på en PS4 idag? Betyder det att det man ser är utanför bilen och i så fall i motsats till simulator där man sitter i förarsätet och tittar ut genom vindrutan? Då grabben är 7 år så får det inte vara för svårt att spela - att han och kompisarna kan roa sig går före att pappa bli imponerad av realismen. Jag tänker t ex att han ska slippa växla medan pappa ska få göra det och helst möjlighet till både och. Tävlar man alltså inte mot varandra längre då ni säger att split screen är ovanligt? Turas man om att köra på tid eller spelar man online med varsin skärm, var och en hemma hos sig? (kräver dessutom betal-abbonemang hos Sony eller hur) Eller finns annan möjlighet att spela två samtidigt på samma konsol med var sin kontroll sittandes bredvid varandra i samma soffa? /Patrik, som skulle behöva en "PS4 for dummies" /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Arkad är enklare och det händer inte så mycket om du kör in i bergsväggen ;) Brukar vara mer fartfyllt och underhållande, förlåtande. Simulator: Realistiskt och svårare, kör du in i bergsväggen tappar du troligen hjulet :) (Project Cars kan du ställa in det mesta på, både att du pajar bilen direkt eller att den klarar sig oskadd vill jagm innas) Vissa "arkad" racingspel kan du te x spola tillbaka tiden när du krockat, istället för att köra om hela racet eller bli sist :p Automat/manuell går att välja på alla spel. Istället för split screen så satsar alla på onlinespel. Finns nog inget spel som det inte går att möta varandra online på. Det finns alltid ett "time attack" läge där du kan tävla varvtider te x. Oftast sparas din körning som ett spöke. Där du kan tävla mot ditt egna rekord med en halvt osynlig bil på banan. Need for speed som släppts sista åren har jag inte spelat så vet inte 100% om just det dock. Vet att de satsat mest på online, du kan trimma bilarna osv här vilket inte går i DC. Driveclub känns lite verkligt trots att det är mer arkadrace. och finns många spellägen osv. Finns att ladda hem en gratisversion av detta om du betalar för onlinemedlemskapet. = 70kr i månaden. |
|
|
Jag får alltså släppa kravet på att spela mot varandra samtidigt hemma i soffan och inse att om grabben ska spela mot en kompis så måste kompisen vara hemma hos sig och de får mötas online istället. :-) Eller får de turas om att köra time attack.. Får väl hitta andra spel där man kan spela mot/med varandra än just bilspel men nu har jag gott om tips att kolla upp i all fall. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Här kan du filtrerar på spel som man kan lira tillsammans utan online-läge :) Länk |
|
|
@DrDazed: Är Couch Co-op att man är två i samma soffa som samarbetar/spelar ihopa men på samma skärm (funkar väl inte så bra för ett bilspel) medan split screen är som namnet antyder, dvs att skärmen delas i två halvor - vilket borde funka bra för bilspel 2 pers mot varandra? I så fall hittade jag ungefär noll bilrelaterade spel i kategorin split screen - är det så illa? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Idag släpptes ju nya Gran Turisimo men redan betan gick varm hemma i min soffa. Har kört mycket M4 i betan och fortsatte med det idag - finns ju även några BMW till att köpa, alltifrån i3 till M6. och kryss i taket, det finns tvåspelarläge - man kan utmana kompisen i soffan bredvid - får köpa en ratt till - sen får far och son göra upp om vem som är snabbast i soffan. :-) Nu har jag ju inte så många andra spel att jämföra med men jag tycker det är både kul och snyggt. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.