AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.176

Vad kostar det att montera motorvärmare?

Sida 1 av 2
We
192
Wengen
528iA-98
Hej har just importerat en 528iA-98 och undrar nu vad det kostar att montera in motorvärmare, samt ett uttag till kupevärmare i bilen.

Du måste ha en utanpåliggande sk. blockvärmare (defa) och dessa är lite dyrare.
Jag fick betala 4.500 för allt inkl. arbete.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Är du någolunda händig monterar du en begagnad bensinvärmare. Du köper en på skroten för ett par tusen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det keramiska Calixelementet kostade 1500 utan min rabatt hos min lokala välsorterade reservdelshandlare.
Övriga kablage med grenuttag runt tusenlappen hos Micro.
Skulle få betala 5000 monterat och klart när jag köpte bilen, lite saftigt tyckte jag..Inga problem att montera själv om man har tillgång till lyft.
Måste tyvärr tappa vattnet då avtappningspluggen på höger sida används som hållare för den klamma som håller elementet, det besvärligaste var att få ur all luft ur kylsystemet.

MVH
Hasso
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Har fått ett prisförslag på 4050 kronor av BMW. Monterat och klart, komplett..... Ganska ok, med tanke på att delarna är grisdyra...

Nån som räknat ut vad delarna kostar, om man köper dom hos tex Mekonomen eller nåt?...

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TP:Hur vore det om herrn läste inlägget ovanför:))

MVH
Hasso
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Öhhh!? Ojdå...

*skratt*

Hmmmm... Köper man delarna separat, typ man går in i affärn, och plockar åt sig det man ska ha...? Man köper inte färdiga "kit" med lämpliga längder osv för resp bil...?
Tusen spänn, låter lite för lite i mina öron, då jag vet vad jag betalade för den där "kringutrustningen" när jag hade Audin... Har för mig att enbart grenkontakten gick lös på 400 pix... Och intagskabelen 350 eller nåt...
Men det är klart, finns grejerna på Micro så... Dom är ju lite billigare...

mvh/

/Tommy Power
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TP.Läs en gång till:D
totalpris ca 2500.1500 element+ ca 1000 kabelsats med grenuttag.Calix. Var du köper det spelar ingen roll.
Men Micro låg prismässigt bra till för kablaget.
Men Micro hade ingen koll på det keramiska elementet
så det beställde jag hos Reservdelscenter i Kumla.

MVH
Hasso
I Uppsala på Generatorservice skulle dom ha 2500:- monterat och klart exklusive sjävla kupevärmarenheten, men inklusive uttag till en sådan.
nl
113
nls
i3 -17
På Mekonomen kostar delarna 2205:- om man kollar på deras hemsida ink kupeutag.
Hm, med risk för att jag idiotförklarar mig själv: Hur vet jag om jag har motorvärmare på bilen?
Det sitter ett litet uttag framme vid frontspoliern, och det sitter även ett kupévärmaruttag inne vid passagerarplatsen, men hur vet jag om det bara är kablar draget eller om det sitter en motorvärmare monterad också? Var sitter den isf?

/Micke
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Var hittar du det på deras hemsida "NLS"? Låter alldeles för billigt i mina öron, men är det så så ska jag genast dig och handla...!

/mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Var hittar du det på deras hemsida "NLS"? Låter alldeles för billigt i mina öron, men är det så så ska jag genast dig och handla...!

/mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

nl
113
nls
i3 -17
Länk under kontaktvärmare du behöver Kontaktvärmare 27-RE339 965:-
Intagskabelsats 27-MKMS1525 454:-
Grenledningssats 27-GL2.5 786:-
Summa 2205:-
Micke,

Det enklaste är väl att trycka i kabeln i uttaget på spoilern och låta det värma på i en timme eller så från det att bilen är "iskall". Om du har motorvärmare installerad så skall kyltemp-mätaren vandra upp några mm direkt när du slår på tändningen. Vet ej var på motorblocket de monteras på E39, har själv en E34 med defa doppvärmare monterad i en kylvattenplugg.

Stefan
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Micke; kablarna är synligt dragna i motorrummet i svarta böjliga plaströr. Följ den från intaget i fronten, om du hittar en grenkontakt på vägen så delar den dels till kupéen, dels till motorn. Om du däremot inte har någon grenkontakt, är det bara draget endera till kupén eller till motorn.

Bensindriven motorvärmare...
Bensindriven kupevärmare...
Eldriven motorvärmare...
Eldriven kupevärmare...
Vad är bättre än något annat??
Varför??
Jag bor utanför Göteborg och är i fjällen par tre gånger per år...
Ringde BMW och frågade 25000... plus montering för motor o kupe med fjärr....
Fan de e ju en tredjedels kompressor..
Segerlöfs??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
kilen: det finns den finsk/ryska varianten också:)
Men du har väl fått med de mesta av de vanligaste varianterna.En elvärmare med grenuttag för kupevärmare
är väl den varianten som kostar minst, men då är du beroende av ett väggutag.
Allt vad bensinvärmare är kostar ju stora pengar som du säger, finns ju i olika varianter beroende på bilmodell o märke, med eller utan motorvärme respektive
kupevärme, men bra är det.

MVH
Hasso

Nu har jag kollat lite andra företag:
Elvärme : 3-5500 beroende på fabrikat o verkstad.

Bensinvärme : 14000-18000 beroende på bilmodell o tillbehör som fjärr/mobilstart

BMW original 25000 plus arbete.

Alla priser monterat o klart.
Finns en variant till där man monterar båda delarna plus en batteriladdare, klar fördel om man har mindre än 10-20 min till jobbet.
We
192
Wengen
528iA-98
Nu har jag fått tid hos BMW för montage av motorvärmare+kupeuttag, de skulle ha 4200 pix för detta. Det är väl bara att bita i det sura och slå till!!. Tack för all hjälp.

/Wengen
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Lät GW engineering i Bagarmossen (sthlm) installera motor+kupévärmare för ca 2 veckor sedan, gick på 2900:-.

let the Best Machine Win!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.