AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.251

bekymrad över manuell växellåda

Sida 3 av 3
Jag förstår exakt hur du menar. Men att tro att "gräset är alltid grönare på andra sidan"...Det är lite naivt. O som sagt jag tycker det är galet att en låda kan rasa på det sätt din gjorde (backen går inte i?). Jäkla skillnad om den rasar pga nån (ursäkta...) k*rring som inte kan trycka ner kopplingspedalen helt utan "skrapar" i växlarna hela tiden o liknande. Jag skulle vilja påstå att precis allt i en bil har "chans att pajja"...Men att en normalskött bil "rasar" lådan är inte OK, nånstans. För övrigt tror jag inte att din låda var rasad alls, den hade ett tacksamt o relativt enkelt fel, om man ser det ur BMW synvinkel som kommer renovera din låda o sedan sälja den...

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Naturlagarna gäller. är något för dåligt dimensionerat eller materialfel så är det. Då går det sönder och det händer på många bilar förr eller senare.

Bra med dessa forum det har räddat mig från mycket problem :-)
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Dawwe: Lugn körning, många "långmil". Uppstod ett skrapljud och viss svårighet att få i 2ans växel, men gick att köra. Fördelen med den manuella lådan var att förbrukningen var väsentligt lägre, trots att deklarerade förbrukningen säger annorlunda.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Nu är jag bra övertygad att manuella lådorna som sitter i f10 karossen är helt skit lådor, skulle aldrig våga köpa en f10 igen med manuell utan garanti. Har tom sett nån på blocket med rasad låda nu, så man har väl sett ett par stycken totalt så att det är nog inte en helt ovanlig problem. Trodde bmw stog för lite starkare/mer hållbara grejer men fan vad det har fuskats nu på moderna bilar liksom. ser fullt med manuella e39/r34 som gått halva jordklotet med org lådor som funkar fortfarande. som tidigare skrev 2014 där han fick ny låda på garanti som rasa vid 5000mil är en stor skandal och inget annat, helt skandal och det finns inget ursäkt som att bilar går sönder och bla bla bla. Nej lådjäveln ska inte rasa efter 5000mil då är det katastrof. rasar den vid 40.000mil då kan jag fatta.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Här är någon som har lyckats köra sönder både lådan, kopplingen och svänghjulet på några minuters körning. Dessutom på två bilar i rad.

I fall enligt artikeln:
Länk
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
När jag ligger i 4, 5 eller 6:an i konstant hastighet över 80km/h och sedan trycker gasen i botten så far motorvarvet upp 400rpm för att sedan sjunka 200rpm och sedan öka konstant igen. Går det att förstå?
Den rycker/hackar även till då.

BMW verkstan säger att kopplingen och svänghjulet måste bytas, hörs inte gratis!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som en sliten koppling.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Bara bra bilar, kör tills nybilsgarantin tar slut sen skrota direkt, kör inte ens 1 km efter att nybilsgarantin tar slut, utan ring skroten direkt.
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Kopplingen och svänghjuls byte och ca 35000kr fattigare och inget som försäkringen tar.

Rätt besviken på BMW kvalite´n.

Blir annat märke nästa gång!
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
smygaren; hehe det är bara skräp. Vene vilket märke man ska köra, prövar lexus nu får se hur dom håller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.